Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Logistyka morska jako obszar logistyki stosowanej

Logistyka morska jest relatywnie nowym pojęciem, utworzonym w rezultacie zastosowania logistycznych idei, koncepcji, metod i narzędzi zarządzanie logistycznego w transporcie morskim, szczególnie w lądowo-morskich łańcuchach dostaw. Łańcuchy te są realizowane w wielośrodowiskowych warunkach, wynikających ze szczególnej i złożonej natury operacji zachodzących miedzy punktem pochodzenia towaru i punktem ostatecznej dostawy. Wielośrodowiskowość operacji wynika ze szczególnych struktur przestrzennych i czasowych modelowych rozwiązań lądowo-morskich łańcuchów dostaw, obejmując transport lądowy przed i po transporcie morskim oraz transport morski. Transport morski jest powszechnie uznany jako najbardziej złożona i skomplikowana gałąź transportu międzynarodowego. Wdrożenie logistyki morskiej do przygotowania, realizacji i zarządzania lądowo-morskich łańcuchów dostaw pozwala na podwyższenie konkurencyjności kompleksowych usług logistycznych na rynkach międzynarodowych, a szczególnie pod względem jakości, kosztów i szans wobec innych rozwiązań możliwych w transporcie międzynarodowym. Artykuł jest autorską koncepcja logistyki morskiej, przyjmuje lądowo-morski łańcuch dostaw jako specyficzny obszar logistyki stosowanej.

Typologia strategii łańcuchów dostaw

We współczesnej literaturze z zakresu zarządzania łańcuchami dostaw powszechnie znane i szeroko opisane są dwa typy strategii łańcucha dostaw: wyszczuplony i zwinny. Można jednak spotkać się z artykułami, w których mowa jest przykładowo o elastycznym, odpornym, wydajnym czy wrażliwym łańcuchu dostaw. Z różnorodnością typów strategii łańcuchów dostaw mamy do czynienia zarówno w literaturze polskiej jak i anglojęzycznej.

Wnioski i doświadczenia.

W artykule zaprezentowano wnioski i doświadczenia z przeprowadzonego kursu logistyki eksperymentalnej w Instytucie Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej. Przyjęta metoda pozwoliła w sposób twórczy połączyć wykład z konwersatorium i ćwiczeniami jednocześnie dając możliwość prowadzącemu kurs oraz studentom w praktyce skonfrontować słowa B. Franklina: Powiedz a zapomnę, naucz a zapamiętam, pozwól mi działać a nauczę się. Kurs logistyki eksperymentalnej zrealizowano z V rokiem ekonomii studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Został podzielony na dwie części - część teoretyczną realizowaną w formie wykładów i konwersatoriów oraz część empiryczną.

Dystrybucja jako istotny element systemu logistycznego przedsiębiorstwa

Dystrybucja jest jednym z najważniejszych elementów systemu logistycznego przedsiębiorstwa, ponieważ sprawność procesów dystrybucji umożliwia obniżenie łącznych kosztów logistycznych, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu obsługi klienta. Działania te przyczyniają się do poprawy pozycji konkurencyjnej firmy na rynku. Procesy dystrybucji przebiegają w zróżnicowanych strukturalnie kanałach dystrybucji, wśród których do podstawowych należy bezpośredni i pośredni kanał dystrybucji. Ich implementacja w praktyce gospodarczej została przeanalizowanana przykładzie dużych firm, działających na międzynarodowym rynku wyrobów hutniczych.

Wybrane kryteria lokalizacji elementów punktowych w projektowaniu podsystemów dystrybucji w ramach krajowego systemu logistycznego

W artykule zaprezentowano heurystyczne podejście do optymalizacji rozwiązań projektowych elementów punktowych w systemach dystrybucji, ze względu na ich lokalizację, konkurencyjność oraz koszty własne elementu punktowego. Kryterium lokalizacji sprawdzane jest ze względu na największy potencjalny popyt na usługi logistyczne ze strony bloków funkcjonalnych KSL.

Możliwości zastosowania rozwiązania blackberry enterprise dla firmy logistyczno-transportowej

Ameryki Pn. i w krajach Europy Zachodniej. Duża popularność tego rozwiązania wynika z szczególnych cech i usług którymi są: pełny nadzór przepływu informacji, komunikacja bezpośrednia indywidualna i zbiorowa, wysoki poziom bezpieczeństwa przekazywanych danych. W artykule przedstawiono istotę, jak i potencjalne możliwości wykorzystania BlackBerry w firmie transportowo-logistycznej.

Strategie konkurencji łańcuchów dostaw żywności i ich przyszłość w unii europejskiej

Streszczenie: W artykule przedstawiono strategię rozwoju łańcuchów żywnościowych w Polsce opartą na wykorzystaniu technologii informacyjnych. Jest nią strategie przezroczystości stanowiąca adaptację strategii lidera kosztowego M. Portera w warunkach działania w gospodarce sieciowej. Strategią uzupełniającą strategię przezroczystości stanowi strategia elastyczności wykorzystująca techniki outsourcingu dla dostosowania się zarządzania łańcuchami dostaw do przyszłych potrzeb klientów. Stanowi adaptację strategii różnicowania M. Portera do działania w warunkach wykorzystania technologii informacyjnych. Obie te strategie są nad-rzędne do substrategii, realizowanych przez jednego z dwóch integratorów, jakimi mogą być sieci handlowe, czy wielcy producenci żywności. Możliwość ich realizacji będzie dokonana za pomocą platformy śledzenia i monitorowania żywności.
Subskrybuj to źródło RSS