Zaloguj się

WIEDZA

Wykorzystanie bezzałogowych pojazdów podwodnych w szybkiej ocenie środowiskowej na potrzeby

Artykuł prezentuje możliwości wykorzystania współczesnych podwodnych platform bezzałogowych w postaci bezzałogowych pojazdów podwodnych dla zapewnienia bezpieczeństwa pływania. Współczesne pojazdy podwodne (w swojej różnorodności) mogą być wyposażone w różengo rodzaju urządzenia, które predysponują je do realizacji danego typu misji i zadań. Na łamach artykułu dokonano analizy realizowanych operacji morskich oraz miejsca i roli pojazdów podwodnych jako wsparcia dla kluczowych operacji.

Nowa koncepcja analizy bezpieczeństwa układu operatorpojazd ze szczególnym uwzględnieniem czynnika ludzkiego

Zagadnienie bezpieczeństwa w układach operator-pojazd ma charakter wieloaspektowy. Elementem najbardziej zawodnym tego układu jest człowiek. Narażony jest on na różne zagrożenia związane ze specyfiką pracy, mające negatywny wpływ na jego kondycję psychofizyczną. Konsekwencją oddziaływania czynników biomechanicznych jest nadmierne obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego. Podobną reakcję wywołują także czynniki psychospołeczne. W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy” koordynowanego przez Centralny Instytut Ochrony Pracy BIP.

Analiza możliwości wykorzystania w harmonogramowaniu budowlanym reguł szeregowania zadań stosowanych w produkcji przemysłowej

Niniejsza praca ma na celu przedstawienie metod optymalizacji harmonogramów z naciskiem na sprawdzenie przydatności reguł szeregowania zadań stosowanych w potokowym systemie produkcji. Metody te od lat z powodzeniem znajdują zastosowanie w produkcji przemysłowej, jednak przemysł budowlany jest szczególnym jej przypadkiem i żadna z tych metod nie może zostać przeniesiona na to środowisko bezpośrednio. Niemniej jednak, wyniki tej pracy potwierdzają słuszność zastosowania niektórych z nich przy oczywistych dodatkowych obostrzeniach i komentarzach.

Badania drgań pojazdu ze sterowanymi tłumikami piezoelektrycznymi

Praca poświęcona jest badaniu wpływu sterowania tłumikami piezoelektrycznymi na drgania pojazdu. Ograniczenie drgań pionowych pojazdu wpływa na poprawę komfortu jazdy a zmniejszenie wahań nacisku kół na drogę zwiększa bezpieczeństwo ruchu pojazdu. Sterowanie siłą tłumienia odbywa się przy pomocy amortyzatorów sterowanych zaworami piezoelektrycznymi. Zawór piezoelektryczny umożliwia sterowanie charakterystyką tłumika poprzez zmiany oporów przepływu między komorami tłumika hydraulicznego.

Wspomagana komputerowo analiza drgań obciążonej liny hipersprężystej

W pracy przedstawiono model numeryczny drgającej liny wykonanej z materiału hipersprężystego i obciążonej masą skupioną. Jako przykład do analizy wybrano dobrze znaną gumową linę bandźi, gdzie masą skupioną jest człowiek wykonujący skok. Analizę komputerową poprzedzono prostym modelem analitycznym. Następnie wykonano analizę komputerową z wykorzystaniem systemu Abaqus. Wyznaczono amplitudę drgań liny, okres drgań tłumionych, rozkład naprężeń wzdłuż liny, wychylenie oraz przeciążenie masy skupionej na końcu liny. Analizie poddane były również zmiany energii sprężystej liny.

Pilotażowe wdrożenia systemu ecall

System eCall jest elementem inicjatywy na rzecz „inteligentnego samochodu” oraz częścią inicjatywy eBezpieczeństwo, która przewiduje ujednolicenie numeru alarmowego w całej Europie. System opiera się na użyciu numeru 112 i zgłoszeń E112, w tamach których dostarczana jest informacja o lokalizacji w publicznych sieciach bezprzewodowych. W artykule opisano pilotażowe wdrożenia elementów systemu eCall, które umożliwiły przeprowadzenie badań efektywności jego działania. Badania potwierdziły wysoką skuteczność systemu.

Założenia i podstawowe wymagania systemu monitorowania stanu technicznego lekkiego pojazdu szynowego

Streszczenie: Artykuł jest poświęcony założeniom oraz podstawowym wymaganiom, jakie powinien spełniać system monitorowania stanu technicznego lekkiego pojazdu szynowego. W pracy omówiono różnice pomiędzy klasycznymi a lekkimi pojazdami szynowymi, wskazano brak możliwości przeniesienia wprost doświadczeń kolejowych na eksploatację lekkich pojazdów szynowych typu tramwaj. Dalej zamieszczono przykładowe charakterystyki drganiowe z prowadzonych badań nad dynamiką lekkich pojazdów szynowych w warunkach normalnej eksploatacji. Charakterystyki te stały się podstawą określenia założeń do budowy systemu monitorowania stanu technicznego układu biegowego i usprężynowania tramwajów eksploatowanych w Polsce. Artykuł zakończono wnioskami dotyczącymi dalszych prac nad budową systemu monitorowania stanu technicznego tramwajów w warunkach normalnej eksploatacji.

Symulacja oddziaływań dynamicznych obiektu wibroizolowanego

Celem artykułu jest przedstawianie zastosowania metody elementów skończonych do projektowania obiektów wymagających zastosowania wibroizolacji. Jako obiekt badawczy został wybrany generator o mocy 113 MW pracujący w jednej z elektrociepłowni na terenie województwa śląskiego. Przeprowadzono szereg analiz dynamicznych w dziedzinie częstotliwości dla trzech różnych modeli celem weryfikacji wpływu zastosowania wibroizolacji na poziom przyspieszeń na fundamencie generatora. W analizie wykorzystano wyniki pomiarów amplitud przyśpieszenia drgań wykonanych przez pracowników Katedry Robotyki i Mechatroniki AGH w celu weryfikacji modelu obliczeniowego. Pracę wykonano w ramach projektu badawczego 4875/B/TO2/2010/38.

Badania zagrożeń wypadkami drogowymi w nocy

Wskazano także na możliwości wykorzystania pośrednich miar zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, tj. prędkości i odstępów między pojazdami. Opisano wstępne wyniki badań wpływu pory doby na prędkość oraz na występowanie niebezpiecznych odstępów między pojazdami.
Subskrybuj to źródło RSS