Zaloguj się

WIEDZA

Proces rozrządzania jako sekwencja zmian stanów dynamicznych odprzęgów

Energia kinetyczna odprzęgów zmienia się pod wpływem oddziaływań naturalnych oraz celowych działań człowieka. Rozpędzanie i hamowanie odprzęgu powoduje zmiany jego stanu dynamicznego. Efektywność regulacji prędkości zależy od dokładności prognozowania zmian stanu dynamicznego odprzęgu. Czynnikiem zakłócającym proces regulacji są ingerencje operatora w pracę systemu. Nowe, w pełni zautomatyzowane systemy regulacji prędkości powinny umożliwiać quasi ciągłą ocenę stanu dynamicznego odprzęgów i efektywny odbiór energii, a także eliminować udział człowieka w realizacji procesu regulacji.

Współpraca napędów zwrotnicowych ze zwrotnicami rozjazdów dużych prędkości

Streszczenie: W artykule omówiono współpracę napędu zwrotnicowego ze zwrotnicą rozjazdu Rz 60E1-760-1:14 wyposażoną w mechaniczne sprzężenie zamknięć nastawczych w wersji standard i Integrated Roding. Zastosowanie rozjazdów o większej ilości zamknięć nastawczych jest skorelowane z potrzebą stosowania rozjazdów o dużych skosach i promieniach umożliwiających przejazd przez rozjazd z dużymi prędkościami.

Standardy techniczne dla urządzeń sterowania ruchem

KOLEJOWYM W POLSCE, W referacie omówiono wymagania i zalecenia dotyczące przystosowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla prowadzenia ruchu pociągów z różnymi prędkościami w zależności od rodzaju stosowanego taboru. Przedstawiono obowiązujące w Polsce dokumenty prawne i regulacje wewnętrzne w powiązaniu z obowiązującymi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności dotyczącymi kolei konwencjonalnych jak i kolei dużych prędkości.

Logistyka portów morskich w aspekcie zagrożeń naturalnych

Położenie portów morskich, bezpośrednie oddziaływanie morza i zjawisk hydrologicznych Przymorza oraz rozwój transportu multi- i intermodalnego implikuje rodzaj zagrożeń. Artykuł omawia hydrologiczno-meteorologiczne uwarunkowania funkcjonowania współczesnego portu morskiego w kontekście zagrożeń naturalnych. Podejmuje dyskusję dotyczącą konieczności określenia ośrodka decyzyjnego odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i monitorowanie zagrożeń naturalnych oraz opisuje koncepcję systemu wymiany informacji o zagrożeniach.

Zastosowanie menedżerskich gier symulacyjnych

W niniejszej pracy poruszona została problematyka zastosowania menedżerskich gier symulacyjnych (metody symulacyjnej) w kształceniu z zakresu transportu, spedycji i logistyki na różnych poziomach kształcenia. W artykule dokonano przeglądu literaturowego oraz dostępnych na rynku 34 niekomputerowych gier pod kątem możliwości ich zastosowania w kształceniu z zakresu TSL. Dokonany przegląd wskazał na możliwość zastosowania tego rodzaju metody w kształceniu z zakresu TSL oraz pozwolił na rozpoznanie jej trendów rozwojowych.

Mechanizm uszkodzenia śrub stopowych przytwierdzenia szyn do podkładów typu k

W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych i obliczeń analitycznych elementów przytwierdzenia sztywnego szyn do podkładów kolejowych typu K , to jest śrub stopowych i nakrętek. Zawarto wyniki badań składu chemicznego i mikrostruktury materiału śrub ,własności mechanicznych , analizy stanu naprężeń w elementach złącznych oraz badania metaloznawcze wykonane na przełomach i przekrojach uszkodzonych śrub wraz z nakrętkami. Postawiono hipotezę dotyczącą przyczyny i mechanizmu zrywania się śrub stopowych w trakcie montażu i demontażu.

Budżet obronny państwa

Biorąc za podstawę oceny sprawności funkcjonowania systemu obronnego państwa jego udział w budżecie państwa, należy zwrócić uwagę, że sam budżet jest efektem poszukiwania kompromisów w zakresie podziału ograniczonych środków zaspokajania potrzeb na różne obszary funkcjonalne państwa. Artykuł za podstawę analizy przyjął ekonomiczny problem kosztu alternatywnego, a mianowicie poszukiwania sposobów zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa będącej jedną z klasycznych potrzeb publicznych o wysokim stopniu istotności w okolicznościach ograniczoności środków finansowych zaspokajania potrzeb publicznych. Celem zatem artykułu jest deskryptywny opis budżetu państwa. Cel ten autor zamierza osiągnąć poprzez odpowiedź na pytanie o miejsce, znaczenie oraz relatywną wielkość budżetu obronnego w budżecie państwa.

Pośrednicy oraz rodzaje kanałów dystrybucji

Artykuł stanowi studium na temat kanałów dystrybucji oraz pośredników w nich występujących. W referacie wyjaśniono istotę i znaczenie kanałów dystrybucji. Przedstawiono i opisano funkcje pośredników uczestniczących w kanałach dystrybucji. W końcowej części artykułu zamieszczono wnioski.

Efektywne metody modelowania użyteczne w eksploatacji pojazdów szynowych

Przedstawione w pracy wyniki badań dotyczą opracowania efektywnych metod modelowania użytecznych w eksploatacji pojazdów szynowych. Szczególną uwagę poświęcono rozwiązaniu zagadnienia identyfikacji źródeł pola. Do tego celu służy numeryczna metoda symulacyjna wykorzystująca narzędzia obliczeniowe z obszaru analizy kombinatorycznej uzupełnione procedurami regularyzującymi. Inną metodą jest optymalizacja za pomocą funkcjonału mocy. Rozpatrywane pola fizyczne są opisane równaniem różniczkowym Poissona, zatem w eksploatacji pojazdów szynowych opracowane metody mogą być przydatne w badaniu zagadnień cieplnych i wytrzymałościowych, jak np. identyfikacja parametrów naprężeń dla skręcania szyny kolejowej przy wymuszeniach siłowych oraz identyfikacja źródeł ciepła w szynie spowodowanych kontaktem tocznym. Wyniki identyfikacji źródeł ciepła w szynie spowodowane kontaktem tocznym koło-szyna mogą zostać wykorzystane do weryfikacji cech mechanicznych kontaktu. Przedstawiono także oryginalną metodę modelowania dynamiki kontaktu koło-szyna dla siły wertykalnej w oparciu o pojęcie energii jednookresowej stosowane w badaniach obwodów elektrycznych.
Subskrybuj to źródło RSS