Zaloguj się

WIEDZA

Rekonstrukcja wypadku z udziałem motocykla

Rekonstrukcje wypadków z udziałem motocykli często są bardziej złożone niż typowe zderzenia samochodów. Motocykl wraz z kierującym stanowią układ dwóch mas, z pasażerem - trzech. W związku z tym niejednokrotnie nie można zastosować typowych metod obliczeniowych opartych na zasadzie zachowania pędu dwóch mas.

Symulacja stanów nieustalonych procesu hamowania w hamulcach pojazdów kołowych

W pracy szczegółowo omówiono budowę modelu MES i wyniki symulacji pracy hamulca pojazdu samochodowego. W przeprowadzonej analizie uwzględniono dynamiczny charakter pracy konstrukcji, sprzężenie termomechaniczne oraz zastosowano algorytmy generacji ciepła wynikające z pracy sił tarcia. Przedstawiono także typowe problemy występujące przy wykonywaniu tego typu symulacji.

środowisko testowe dla komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym

W artykule poruszono problem opracowania środowiska testowego dla komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Jedną z metod, która na to pozwala jest adaptacja systemu testów poddanego standaryzacji przez ETSI (ang. European Telecommunications Standards Institute). Standard ten wykorzystuje język TTCN-3 (ang. Testing and Test Control Notation) do opisu abstrakcyjnego systemu testów. Artykuł prezentuje architekturę systemu testów, jak również przykład wykorzystania języka TTCN-3 do testowania komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym.

Pracownia manewrowania okrętem

Artykuł omawia zagadnienia budowy i wykorzystania prostego symulatora jednostek pływających, opartego na modelach redukcyjnych w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych. Poruszone zagadnienia przedstawiają wagę szkolenia kierowników jednostek pływających na podstawowym poziomie, z zachowaniem pełnego realizmu poprzez wierne odzwierciedlenie warunków pływania jednostek z napędem mechanicznym i żaglowym.

Spółka Statkowa jako jedna z możliwości zabezpieczenia transportu strategicznego

Prowadzenie przez siły Sojuszu Północnoatlantyckiego operacji pokojowych poza traktatowym obszarem sojuszu oraz przygotowanie do przekazania Unii Europejskiej operacyjnej odpowiedzialności za wszystkie prowadzone przez nią od 2001 roku misje wpłynęła na zmianę charakteru realizowanych współcześnie zadań. Współczesne działania mające na celu wsparcie oraz wymuszanie pokoju prowadzone są na obszarach znacznie oddalonych od granic państw delegujących swoje siły do takich operacji. Powoduje konieczność przerzutu, w stosunkowo krótkim czasie znacznej liczby żołnierzy i sprzętu wojskowego w rejony świata oddalone od własnych terytoriów nawet o 5000 - 7000 km w linii prostej. Transport wojskowy jest nieodłącznym elementem każdej operacji prowadzonej przez siły zbrojne, a zapewnienie zdolności transportowych stanowi element decydujący o powodzeniu danej misji. Znaczenie i rolę transportu we współczesnych siłach zbrojnych podkreśla się zwłaszcza w kontekście sił delegowanych na potrzeby NATO i UE, czyli sił o charakterze ekspedycyjnym, stanowiących odpowiedź na pojawiające się różnorodne zagrożenia. Świadomość tej konieczności prowadzi do przemian w armiach wielu państw, które tworzą w ramach struktur swoich sił zbrojnych komponenty lekkie, przeznaczone do przerzutu w rejon działań drogą powietrzną i morską. Polska będąc aktywnym członkiem UE i NATO jest zobowiązana do uczestnictwa w procesie zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowego, w tym uczestnictwa w operacjach reagowania kryzysowego.

Nowe możliwości w realizacji zadań logistyki miejskiej - koncepcja zautomatyzowanych autostrad podziemnych

Współczesna logistyka, stale rosnący zakres jej zadań, nowe wyzwania w obszarze dystrybucji, zwłaszcza w obszarach miejskich, jak i pojawiające się ograniczenia wymagają nowych innowacyjnych rozwiązań. Rewolucja technologiczna stworzyła nowe możliwości, ograniczyła też w znacznym stopniu koszty związane z realizacją nawet najbardziej futurystycznych rozwiązań. Te nowe, innowacyjne rozwiązania przynoszą wiele korzyści zarówno firmom jak i indywidualnym użytkownikom, a ich zastosowanie powoli staje się koniecznością.

Podstawowe wyznaczniki determinujące sukces na rynku wynajmu powierzchni magazynowej

Jedną z najistotniejszych cech współczesnego rynku (zarówno przemysłowego, jak i handlowego) jest dążenie do jak najefektywniejszego wykorzystania posiadanych zasobów poprzez np. skrócenie do minimum czasu transportu. Zapewnienie obecności odpowiednich dóbr we właściwym miejscu i czasie determinuje wizerunek rynkowy, możliwość nieprzerwanego prowadzenia działalności wytwórczej, czy też ograniczenie czasu zamrożenia kapitału. Przedsiębiorstwa oferujące powierzchnie magazynowe w dogodnych - ze względów strategicznych i ekonomicznych - lokalizacjach stanowią więc integralną część rynku biznesowego. Rynek powierzchni magazynowych w Polsce w ciągu ostatniej dekady poczynił olbrzymi postęp zarówno w kwestii podaży, jak i jakości oferty. Wzrastająca konkurencja wymusza jednak na poszczególnych podmiotach coraz bliższą współpracę z kontrahentami oraz ciągłą analizę ofert konkurencyjnych.

Opracowanie i realizacja projektu informatycznego z przedmiotu sieci komputerowe na przykładzie serwera lam

Artykuł przedstawia kroki podejmowane podczas opisywania i realizacji projektu, który studenci kierunku informatyka mogą wykonać na przedmiocie sieci komputerowe. Projekt jest praktyczną formą zastosowania wiedzy zdobytej podczas laboratorium. Autorka zauważa, że umiejscowienie wiedzy zdobywanej podczas laboratorium w konkretnej sytuacji i w konkretnym problemie pozwala lepiej zrozumieć i zapamiętać materiał.

Bezpieczeństwo transportu drogowego ładunków niebezpiecznych

Transport drogowy jest najczęściej wykorzystywanym środkiem transportu a połowa przewożonych towarów należy do kategorii niebezpiecznych. Przewozy ładunków niebezpiecznych tym transportem w Europie regulują przepisy ADR, umowy co dwa lata nowelizowanej. Najważniejsze zmiany przepisów ADR w 2009 roku dotyczyły Instrukcji bezpieczeństwa dla kierowców oraz nowych oznakowań dla przesyłek i pojazdów.
Subskrybuj to źródło RSS