Zaloguj się

WIEDZA

Warunkach obserwacyjnych

W niniejszym artykule podjęto próbę zbadania wpływu trudnych warunków obserwacyjnych na pomiary wykonywane techniką RTK (Real Time Kinematic). Badania przeprowadzono w trybie statycznym na trzech stanowiskach w różnych warunkach terenowych. Na każdym z punktów przeprowadzono dwie, godzinne sesje pomiarowe wykorzystując do tego raz satelity systemów GPS i GLONASS natomiast w drugiej uwzględniono tylko satelity GPS.

Analiza możliwości oczyszczania laserowego elementów nadwozi samonośnych z korozji powierzchniowej

Przedstawiono wybrane, wstępne wyniki ablacyjnego oczyszczania laserowego elementów nadwozi samonośnych pojazdów samochodowych, wykonanych ze stopów Fe - C. W warunkach laboratoryjnych WAT przeprowadzono dobór parametrów usuwania nawarstwień tlenkowych i innych na poszyciu nadwozi samonośnych samochodowych. Stosując różne gęstości mocy oraz różny sposób przykrycia laserowego, dobrano grupę najlepszych parametrów przy których dokonano selektywnego oczyszczania korozji powierzchniowej i innych nawarstwień. Analizę przydatności tej technologii przeprowadzono w oparciu o badania topografii powierzchni oraz analizę mikrostruktury i składu chemicznego w mikroobszarach. Proponowana technologia ma duże szanse wdrożenia w najbliższej przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym.

Ocena istotności podsystemów środka transportu

W literaturze, z zakresu niezawodności maszyn wyróżnia się z reguły dwa stany; stan zdatności 〈1〉, oraz stan niezdatności 〈0〉. Natomiast z badań eksploatacyjnych wynika, że między tymi stanami można wyróżnić nieskończony zbiór stanów ograniczonej zdatności. Podczas analizy zmian tych stanów oraz zakresów poziomów ich zmian należy wziąć pod uwagę zarówno istotność podsystemów oraz jak daleko wartości cech tych podsystemów przekroczyły dopuszczalny przedział tolerancji. W pracy podjęto próbę oceny istotności poszczególnych podsystemów środka transportu i wpływu ich uszkodzeń na zagrożenie bezpieczeństwa realizacji zadania przewozowego.

Analiza celowości i możliwości rewitalizacji linii kolejowych w województwie dolnośląskim

Samorządy wojewódzkie jako podmioty odpowiadające za organizację regionalnych przewozów kolejowych stają przed odpowiednim wyborem linii do rewitalizacji. Dla popularyzacji systemu wybór odpowiedniej linii ma znaczenie fundamentalne, jako tzw. dobry przykład. Hierarchizacja linii jest wynikiem zastosowania podejścia wielokryterialnego. Można tego dokonać wykorzystując informatyczne narzędzia prognostyczne i wizualizacyjne. Województwo dolnośląskie po udanym przypadku wznowienia ruchu na linii Wrocław - Trzebnica przygotowuje projekty pełnej rewitalizacji innych linii.

Bezpieczeństwo transferu wiedzy w logistyce

We współczesnej gospodarce czynnikiem kształtującym wzrost gospodarczy jest umiejętność wprowadzenia nowych rozwiązań stanowiących wynik współpracy świata nauki i działań o charakterze gospodarczym. Ponadto globalizacja gospodarki oraz wiele innych czynników ekonomicznych zmusiły przedsiębiorstwa do działań innowacyjnych między innymi w logistyce. Każda społeczność zorganizowana w państwo dążąc do wzrostu gospodarczego powinna być zainteresowana: ukierunkowanym rozwojem nauki poprzez inwestowanie w działalność naukowobadawczą, zorganizowaniem współpracy przedsiębiorców ze światem nauki, umożliwieniem przedstawicielom nauki opłacalności ich twórczej działalności i wypracowaniem zasad zarządzania wiedzą.2 Tym samym logistyka jako nauka o wyjątkowym znaczeniu gospodarczym stanowi przedmiot badań na nowych obszarach systemowej interdyscyplinarnej rzeczywistości. Natomiast ośrodki badawcze i uczelnie aby rozwijać badania w obszarze logistyki potrzebują kontaktu z przedsiębiorczością.

Sterowanie bezszczotkowym silnikiem prądu stałego

W artykule omówiono zasadę działania bezszczotkowych silników (BLDC). Omówiono sposoby sterowania i detekcji chwili komutacji. Omówiono kilka metod stosowanych do pomiaru kąta położenia wirnika. Przedstawiono sposoby sterowania kluczami elektronicznymi metodami unipolarnymi i bipolarnymi.

Charakterystyka przedsięwzięć związanych z organizacją transportu materiałów niebezpiecznych w ruchu samochodowym

W dobie współczesnego świata transport towarów i usług, a także wiedza z tego zakresu ma dla ludzi, przemysłu, handlu ogromne znaczenie. Organizacja transportu zgodnie z przepisami i normami w zakresie bezpieczeństwa, gwarantuje nie tylko zminimalizowanie zagrożeń wynikających z przewozu materiałów niebezpiecznych, ale i pełną jego efektywność. Możliwość doboru rodzaju opakowania lub środka transportu w zależności od zagrożeń stwarzanych przez konkretny towar niebezpieczny bez pogarszania bezpieczeństwa w transporcie - jest wiedzą wartą poznania i stosowania, a szczególnie gdy głównym czynnikiem efektywnego biznesu jest stałe ograniczanie kosztów.

Wymagania stawiane okrętowym systemom zarządzania energią

Okrętowe systemy zarządzania energią (EMS) stają się standardem i zastępują powoli systemy zarządzania mocą (PMS). Związane jest to z upowszechnianiem się okrętowych układów napędowych z przekładnią elektryczną oraz silnie rozwijanymi tego typu systemami przemysłowymi. Zabezpieczają nie tylko przed wystąpieniem zaników napięcia w sieci, ale redukują koszty wytwarzania energii elektrycznej, filtrują alarmy, wspomagają proces kontroli i nadzoru operatora, posiadają narzędzia diagnostyczne, pozwalają na wizualizację i archiwizowanie parametrów pracy systemu. W artykule przedstawiono wymagania stawiane okrętowym systemom, ich specyfice, parametrom. Podjęto próbę określenia ich dalszego rozwoju, w tym zabezpieczeń przed błędami, nieautoryzowanym dostępem, odpornością na zakłócenia oraz wirusy komputerowe.

Doskonalenie jakości kształcenia w zakresie eksploatacji okrętowej broni rakietowej i artylerii

Standardy życia oraz pracy w krajach rozwiniętych - w tym również w Polsce, szczególnie po wstąpieniu do Unii Europejskiej - wymagają odpowiednio dobrego przygotowania młodych ludzi, kształconych w uczelniach wyższych do skutecznego, satysfakcjonującego wypełniania funkcji i zadań wynikających z ról społecznych i zawodowych, do których się przygotowują. Od studiującej młodzieży wymaga to osiągania w procesie kształcenia określonego poziomu wiedzy i umiejętności oraz kształtowania odpowiednich postaw. W literaturze przedmiotu - za F. Januszkiewiczem - można odnaleźć twórczą rolę instytucji edukacyjnych. Należy zauważyć, że szkoły (uczelnie) zostały stworzone po to, by rozwijać osobowość (…). Z każdego etapu kariery szkolnej uczący się powinien wychodzić duchowo bogatszy, osobowościowo bardziej wszechstronny, zawodowo sprawniejszy, życiowo bardziej zaradny, lepiej wyposażony w umiejętności skutecznego działania i osiągania zamierzonych celów, bardziej spolegliwy i nastawiony ku ludziom.

Subskrybuj to źródło RSS