Zaloguj się

WIEDZA

Działania operatorów logistycznych w zintegrowanym łańcuchu dostaw

Przemiany gospodarcze i społeczne, które następowały po drugiej wojnie światowej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju sektora usług. Rosnącej roli tego sektora towarzyszą zmieniające się warunki funkcjonowania firm usługowych i produkcyjnych. W wyniku nasilającej się konkurencji, pojawiania się nowych technologii, coraz większego zapotrzebowania na wykwalifikowaną siłę roboczą oraz rosnących wymagań klientów przedsiębiorstwa są zmuszone do szukania innowacyjnych koncepcji, mogących uczynić ich działalność bardziej efektywną.

Monitoring podwodny na potrzeby bezpiecznego postoju

Porty morskie wraz ze swoją szeroko rozbudowaną infrastrukturą są miejscami, które w dobie wzrostu działań asymetrycznych, są szczególnie narażone na różnego rodzaju ataki. Zakłócenia poprawności funkcjonowania tej infrastruktury prowadzić może do ogromnych strat w gospodarce morskiej. Realna groźba podłożenia ładunków wybuchowych w porcie wymusza potrzebę poszukiwania metod monitoringu dna basenu portowego. W artykule autorzy zaprezentowali taką właśnie ideę systemu monitoringu oraz przedstawili jej aplikacyjne rozwiązanie. System został przetestowany w basenie portowym z wykorzystaniem makiet improwizowanych urządzeń wybuchowych. Dla potrzeb takiego monitoringu opracowano metodykę poszukiwania i programy rozpoznawania obiektów. Cała praca wykonana została w ramach projektu badawczego własnego O N509 371034.

Technologia realizacji usługi komunikatów dla kierowników statków (NtS) w systemach RIS

Jednym z kluczowych komponentów systemów zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS (ang. River Information Services) jest usługa rozpowszechniania komunikatów dla kapitanów NtS (ang. Notices to Skippers). Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na niejednoznaczne tłumaczenie angielskiego zwrotu w oficjalnych polskich dokumentach urzędowych. W tzw. Dyrektywie RIS z 2005, a także w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 416/ 2007 dotyczącym specyfikacji technicznych komunikatów dla kierowników statków, NtS noszą polską nazwę komunikaty dla kierowników statków, lecz w innych przepisach wykonawczych jakimi są rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 414/ 2007 w sprawie planowania, wdrażania i wykorzystania operacyjnego usług informacji rzecznej (RIS) (…) oraz rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 415/ 2007 w sprawie specyfikacji technicznych dotyczących systemów kontroli ruchu statków (…) w RIS, NtS zwane są odpowiednio komunikaty dla kapitanów oraz komunikaty do kapitanów.

Operational utilization of the internal combustion engines at the motive power units and hybrid traction drives

The utilization of installed power capacity of internal combustion engines in motive power units (especially shunting locomotives and locomotives for industrial transport) is low. The result is that most of the time internal combustion engine works in regimes that are far from optimum mode. It means that specific fuel consumption is high. Some examples of measured operational regimes of locomotives in shunting operation and other motive power units are given in the paper. The improvement can be achieved by using of the unconventional traction drive of rail vehicles. One of possible ways is using of the hybrid traction drive. The hybrid drive includes the ICE and the energy storage device. The parameters of such traction drive must be based on analysis of real operational regimes of vehicles.

Cieśniny - „wąskie gardła” transportu morskiego

Bezpieczeństwo transportu morskiego w XXI wieku jest obok bezpieczeństwa międzynarodowego jednym z najistotniejszych elementów światowego ładu i porządku. Bardzo szybko postępujące procesy globalizacyjne, powstanie gospodarki o zasięgu światowym, wymaga pewnych i niezakłóconych dostaw surowców i półfabrykatów jak również sprawnej i płynnej dystrybucji wyprodukowanych dóbr. W 2008 roku ponad 80% całego światowego handlu odbyła się drogą morską a w Unii Europejskiej było to 90 % jej zewnętrznego handlu.

Logistyka publicznych usług transportowych

Artykuł jest próbą uporządkowania semantycznego coraz częściej pojawiających się w literaturze rozważań dotyczących logistyki publicznej. Ponadto autorzy stawiają sobie cel określenie zakresu zadań logistyki realizowanej na rzecz podmiotów sektora finansów publicznych, a szczególnie dotyczących transportu publicznego, a także uwarunkowań ich realizacji. Autorzy w związku z tym koncentrować się będą na zagadnieniach prawnych, finansowych oraz organizacyjnych dotyczących różnych co do tożsamości podmiotowej wykonawców i zamawiających usługi transportowe.

Simulation and laboratory studies of a stairclimbing wheelchair as an element of disabled people-oriented means of transport

Abstract: On the market there are only a few offers of wheelchairs combining their motor function with the function of surmounting physical obstructions and ascending or descending stairs. Their prices are comparable to those of luxury cars. There are also few research papers concerning the dynamics of wheelchairs. Definitely too few considering the social demand for vehicles of this type. The authors of this paper are convinced that it is one of the first papers in the world dealing, in a comprehensive way, with wheelchairs. It presents the design process using CAx techniques together with the prototype construction and verification/validation studies conducted on the prototype.

Piractwo xxi wieku zgrożeniem bezpieczeństwa transportu morskiego

Współczesne piractwo jest jednym z elementów występujących na morzach i oceanach, który znacznie utrudnia społeczności międzynarodowej bezpieczną żeglugę, zagwarantowaną prawem międzynarodowym. Istotnym elementem sprzyjającym renesansowi piractwa w XXI wieku są zmiany w sytuacji międzynarodowej na całym świecie, które nastąpiły na przełomie XX i XXI wieku.

Modelowanie procesu obsługi statków powietrznych

Przewoźnicy ci ze względu na minimalizację kosztów pragną wykorzystywać maksymalnie czas pomiędzy przeglądami technicznymi. Przedstawione zostały możliwości modelowania liczby statków powietrznych znajdujących się w danym porcie lotniczym, które wymagają obsługi jak również zaprezentowana została metoda oceny niezawodności wykonania obsługi dla kilku statków powietrznych, które wymagają obsługi we wskazanym przedziale czasu.
Subskrybuj to źródło RSS