Zaloguj się

WIEDZA

Problem poziomu intensywności produkcji w łańcuchu dostaw wieprzowiny

Od połowy lat 80-tych ubiegłego wieku, światowemu sektorowi mięsnemu - głównie poprzez konsolidację - udało się osiągnąć ogromne postępy. Obecnie jest on zdominowany przez wysoce wyspecjalizowane i zaawansowane technologicznie przedsiębiorstwa przetwórstwa żywności, nastawione na długoterminowy wzrost zysków. W łańcuchu dostaw mięsa wieprzowego widoczny jest również nasilający się proces integracji, którego celem jest osiągnięcie trwałej konkurencyjności. Łańcuch ten obejmuje powiązane ze sobą podmioty, np. firmy zajmujące się doskonaleniem materiału genetycznego, producentów żywca wieprzowego, przetwórców, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych i hurtowych. Należy zauważyć, że na poziomie ogniwa produkcji skupiono się przede wszystkim na minimalizowaniu kosztów. Komercjalizację produkcji i typowe biznesowe podejście do surowca najlepiej można scharakteryzować w sloganie „najwyższa wartość tuszy po najniższych kosztach”. Tymczasem rozwój intensywnych (fermowych) technologii produkcji żywca wieprzowego wsparty pracą hodowlaną, doprowadził co prawda do znacznego wzrostu poziomu produkcji trzody chlewnej, ale jednocześnie uwidocznił nowe, nieznane dotychczas problemy. Wraz ze zmianą systemu hodowli z ekstensywnego na intensywny, trzoda chlewna została narażana na różnorodne stresujące procedury, takie jak: zabiegi zootechniczne, tworzenie grup technologicznych czy transport zewnętrzny.

Rozwój rolnictwa ekologicznego w Unii Europejskiej

Do lat osiemdziesiątych XX wieku rolnictwo ekologiczne pozostawało poza zainteresowaniem instytucji rządowych. Pierwszym z krajów, który politycznie wsparł rolnictwo ekologiczne była Dania. Pod koniec lat osiemdziesiątych wprowadzono przepisy prawne dotyczące rolnictwa ekologicznego, sformułowano kryteria dotyczące ekologicznej produkcji oraz zasady kontroli i ich certyfikację. Ponadto wprowadzono logo oznaczające produkty rolnictwa ekologicznego. Działania duńskiego rządu odnosiły się również do marketingu, szkoleń oraz badań. W 1988 r. Niemcy wprowadziły dotacje dla rolników ekologicznych, środki te pochodziły z projektów dla rolnictwa w UE. Zasadnicze zmiany nastąpiły z chwilą wprowadzenia programów rolnośrodowiskowych. Duży udział obszarów objętych tymi programami doprowadził do rozwoju rolnictwa ekologicznego w Skandynawii oraz we Włoszech i w Austrii [6, s.204]. Jeśli chodzi o dynamikę, to aktualnie w Europie do najszybciej rozwijających się rynków żywności ekologicznej należą rynki: niemiecki, szwajcarski oraz rynki krajów skandynawskich, gdzie udział żywności ekologicznej w ogólnej sprzedaży żywności przekroczył 5%.

Owoce miękkie są produktami roślin trwałych a ich uprawą oraz pielęgnacją zajmuje się sadownictwo.

Same owoce miękkie dzieli się zazwyczaj na trzy grupy: jagody (rodzaje Rubus i Morus); porzeczki (rodzaj Ribes) oraz borówki (rodzaj Vaccinium); a także niełupki czy też owoce rzekome (rodzaj Fragaria, czyli truskawki). Właściwości fizyczne i chemiczne surowca w znacznym stopniu determinują specyfikę działań logistycznych w branży a co za tym idzie wpływają na rozwiązania stosowane w zakresie transportu, magazynowania, zarządzania podażą i popytem oraz relacjami w łańcuchach dostaw.

Analiza efektów zewnętrznych transportu biomasy

Rozwój odnawialnych źródeł energii w ostatnich latach jest efektem wzmożonego zainteresowania wielu państw i organizacji światowych ochroną środowiska przyrodniczego, które stanowi integralną część systemu bytowania człowieka. Środowisko to ulega nieustannym przemianom przy czym w dużej mierze sprawcą tych przemian jest człowiek i chęć zrealizowania jego nieograniczonych potrzeb. Wzmożona konsumpcja uruchamia coraz to nowsze procesy produkcyjne będące odpowiedzialne za wzrost zapotrzebowania na energię i zatruwanie środowiska. W Polsce od roku 2010 zużycie energii pierwotnej na jednego mieszkańca wzrosło ze 101,2 GJ do 113,9 GJ w roku 2010, przy czym łączne zużycie energii pierwotnej w Polsce w tym roku wyniosło 4351,8 PJ.

Producent rolny w łańcuchu dostaw żywności

Jednym z celów Wspólnej Polityki Rolnej jest zapewnienie odpowiednich dochodów dla rolników. Wspominał o tym już Traktat Rzymski z 1957 r. Okazuje się jednak, że dążenie to jest niezmiernie trudno osiągnąć. Bezsprzecznie niestabilność cen, silne uzależnienie rolnictwa od czynników klimatycznoglebowych powoduje, że dochody rolników i stopa rentowności są średnio niższe niż w pozostałych sektorach gospodarki. Poza tym rolnicy otrzymują zbyt małą część wartości dodanej wytworzonej w łańcuchu dostaw żywności, natomiast segment, z jakiego korzysta przemysł spożywczy wzrasta.

Analiza determinantów wyboru dostawców wybranych środków do produkcji rolnej

Rynek dostawców środków do produkcji rolnej charakteryzuje się wysokim stopniem elastyczności i dostosowania do zmieniających się potrzeb gospodarstw prowadzących działalność rolniczą. W ogólnym ujęciu agrobiznes składa się z trzech podstawowych agregatów: • zaopatrzenia w surowce i środki do produkcji zarówno gospodarstw jak i przedsiębiorstw przetwórczych, • rolnictwa, • przetwórstwa, które przetwarza surowce na produkty spożywcze, a także zajmuje się ich magazynowaniem i dystrybucją.

Terytorialna struktura sieci dealerów sprzętu udojowego a intensywność produkcji mleka surowego w Polsce

W Polsce wytwarza się blisko 12 000 mln litrów mleka surowego rocznie. W poszczególnych województwach skala produkcji jest mocno zróżnicowana i wynosi od zaledwie 0,9% produkcji globalnej w łódzkiem, aż do 23,3% w mazowieckiem. Liczą się też dwa inne województwa: wielkopolskie z produkcją stanowiącą 12,0% całości i podlaskie, gdzie wytwarza się 16,5% surowca mlecznego.

Specyfika logistyki biokomponentów

Zarządzanie logistyczne to planowanie, wdrażanie i kontrola działalności związanych z przepływem dóbr, informacji i środków finansowych, tak w obrębie przedsiębiorstwa, jak i pomiędzy firmami, ogniwami łańcucha dostaw. W ramach tak pojmowanego pojęcia należy przede można zwrócić uwagę na procesy logistyczne związane z zaopatrzeniem zakładów produkcyjnych w surowce, a następnie na dystrybucję wyrobów gotowych do odbiorców finalnych. Obok istnienia wielu ogniw tak postrzeganego łańcucha dostaw, na pierwszy plan w odniesieniu do biokomponentów wysuwa się transport. Tutaj należy zaznaczyć, że problematyka transportowa dotyka dwóch podstawowych obszarów: przewozy zbóż, jako surowców i biokomponentów, jako wyrobów gotowych. Oznacza to, że ze względu na specyfikę produktu logistycznego, powstają odrębne procesy transportowe. Zarówno, jeśli chodzi o wybór odpowiedniej gałęzi transportu, jak i też kwestie podejmowania decyzji dotyczących środków transportu, taboru. Biokomponenty są produkowane z surowców rolniczych, w przeważającej części ze zbóż. Dokonując transportu zbóż napotykamy na różnego rodzaju problemy, które z jednej strony wymagają ich zdefiniowania przed uruchomieniem poszczególnych przewozów a z drugiej strony jest ważne, aby mieć przygotowany gotowy plan rozwiązań do specyficznych dla rynku zbożowego sytuacji, powstających w trakcie transportu. Przede wszystkim proces transportu zbóż uwarunkowany jest od okresu żniwnego.

Rozwiązania bezodpadowej gospodarki ubocznymi produktami przemysłu spożywczego

Zmiany demograficzne, jakie dokonały się w świecie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, takie jak gwałtowny wzrost liczby ludności, wydłużenie się średniej długości życia człowieka, urbanizacja, istotnie wpłynęły na rozwój gospodarki żywnościowej, zarówno w skali świata, jak i w poszczególnych krajach. Był on ściśle powiązany z zapewnieniem ludzkości dostatecznego wyżywienia, co wywarło ogromny wpływ na rozwój nowoczesnych metod agrotechnicznych (m.in.

Zasady auditowania procesów zarządzania infrastrukturą przez jednostki certyfikujące systemy zarządzania

W związku z ciągłą walką konkurencyjną na współczesnym rynku oraz dynamicznie zwiększającymi się oczekiwaniami i wymaganiami klientów, zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych, coraz bardziej popularne staje się dobrowolne poddawanie ocenie produktów, usług, a także systemów zarządzania. Jest to bowiem, jak się wydaje, jeden z najlepszych obecnie sposobów na wyróżnienie swoich produktów lub usług, co w konsekwencji pozwala na budowanie trwałych więzi z klientami, uzyskanie oraz utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku, a także osiągnięcie sukcesu firmy w dłuższym horyzoncie czasowym.
Subskrybuj to źródło RSS