Zaloguj się

WIEDZA

Jednoznaczna metoda opisu funkcji zależnościowych w systemach sterowania ruchem kolejowym

Polega ono na dekompozycji obiektu sterowania ruchem kolejowym (np. odcinka torowego, zwrotnicy) na proste funkcje zależnościowe, które opisywane są za pomocą automatów Moore’a. Przedstawiono sposób opisu takich obiektów z wykorzystaniem teorii automatów oraz struktur hierarchicznych. Zaprezentowano metodę weryfikacji funkcji zależnościowych na obu poziomach realizacji Opracowana przez autorów metoda została zilustrowana na przykładzie obiektu jakim jest odcinek torowy.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów ( na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami. Jest to zatem gra, w której uczestniczy wielu graczy, i których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Nie sposób zatem polemizować z tezą, iż o wiele trudniej o taką spójną politykę w zakresie transportu intermodalnego, istotą którego jest wielość ogniw łańcucha transportowego uczestniczących w procesie przewozowym oraz różnorodność interesów przy potrzebie zapewnienia użyteczności tychże ogniw i partnerstwa całego łańcucha w kontekście zaspokojenia wymagań klienta. Dlatego też należy wspierać te inicjatywy, które służą budowaniu wspólnej wizji dla transportu obejmującej integrację rozwiązań transportowych, rozwiązania innowacyjne i umieć w nich znaleźć impulsy dla rozwoju własnych inicjatyw korzystnych z punktu widzenia rozwiązań docelowych.

Kryteria wyboru lokalizacji elektrowni jądrowej w Polsce

Stale rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną, szczególnie tanią i ekologiczną, wymusza na państwach poszukanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych zarówno dla energetycznej infrastruktury wytwórczej jak i przesyłowej. Ważnym elementem energetyki światowej ponownie stają się elektrownie jądrowe, których standardy bezpieczeństwa są nieustannie podnoszone, szczególnie intensywnie po 1986 roku, czyli po katastrofie Czarnobylskiej. Obecnie budowane reaktory, zwane reaktorami trzeciej generacji, charakteryzują się znacznie większym stopniem bezpieczeństwa oraz wyższą sprawnością niż te, budowane we wcześniejszych latach. Nie powinien dziwić zatem fakt, iż tańsza i obecnie stosunkowo bezpieczna w pozyskiwaniu energia, pochodząca ze źródła jądrowego, powoli wraca do łask, jako najlepsza alternatywa dla wciąż drożejących ropy naftowej, gazu oraz węgla. Należy pamiętać także o tym, iż efektem ubocznym spalania paliw kopalnych, szczególnie węgla kamiennego i brunatnego, jest ditlenek węgla (CO2), uważany za jeden z najbardziej szkodliwych gazów cieplarnianych.

Eksperymentalne podstawy maksymalizacji odporności na zużywanie tribologiczne

W pracy przedstawiono przegląd badań eksperymentalnych odporności na zużywanie tribologiczne. Zaprezentowano podstawy teoretyczne maksymalizacji odporności na zużywanie tribologiczne układów ciał stałych. Ponadto przedstawiono wnioski z badań próbek metali w warunkach maksymalnej odporności na zużywanie tribologiczne. Stwierdzają one, że maksymalizacja odporności na zużywanie tribologiczne warunkowana jest zachodzeniem w systemie tribologicznym procesów stacjonarnych, gdy temperatura styku tarciowego jest zbliżona do temperatury charakterystycznej. Występuje wtedy równowaga między ilością rozpraszanej energii mechanicznej i energią odprowadzaną z systemu do otoczenia na sposób ciepła.

Analiza pracy silnika pzl-10wm z pełnozakresowym, mikroprocesorowym układem typu „fadec”, a odwzorowanie fazowe

W referacie przedstawiono ogólne informacje o nowym, mikroprocesorowym układzie sterowania silnikiem PZL-10WM typu „FADEC” eksploatowanym na śmigłowcu W-3 „Sokół”. Przedstawiono możliwości wykorzystania odwzorowywania fazowego do analizy podstawowych parametrów pracy turbinowych silników. Udowodniono, że z pomocą odwzorowania fazowego już w fazie prowadzenia badań kwalifikacyjnych (a nawet na etapie badań wstępnych) można kontrolować stan technicznych i doregulowanie układów paliwowych silników lotniczych oraz występujące na nim obciążenia gazodynamiczne mogące stanowić duże zagrożenie bezpiecznej eksploatacji.

Proces inwestycyjny w energetyce wiatrowej

Polska energetyka stoi w obliczu konieczności dokonania modernizacji i wzmocnienia Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Wysłużone bloki węglowe wymagają zastąpienia nowymi mocami wytwórczymi. Część z nich będzie bazować na węglu, który w najbliższych kilkudziesięciu latach będzie nadal głównym źródłem energii w naszym kraju (Polityka Energetyczna Polski do roku 2030). Jednak malejące zasoby tego paliwa, rosnące koszty jego wydobycia, a przede wszystkim konieczność wdrażania polityki energetycznoklimatycznej UE, powodują potrzebę dynamicznego rozwoju alternatywnych źródeł energii.

Logistyka i technika transportu ładunków nienormatywnych drogą wodną

Charakterystyka ładunków nienormatywnych Ładunki nienormatywne zwane są potocznie ładunkami ponadnormatywnymi lub gabarytami. Kryteriami podziału ładunków ponadnormatywnych są wymiary, ciężar oraz kształt. Wyróżnia się ładunki: ponadgabarytowe zwykłe, specjalne, ciężkie, ciężkie o masie skupionej, ciężkie przestrzenne, długie. Ładunki ponadgabarytowe zwykłe to różnego rodzaju konstrukcje stalowe, niewielkich rozmiarów maszyny i urządzenia przemysłowe, maszyny robocze, niewielkie zbiorniki itp. Ładunki te mają ciężar nieprzekraczający 25 t, a ich wymiary w transporcie kolejowym w nieznacznym stopniu przekraczają skrajnie. Tego typu ładunki można przewozić zwykłymi zestawami pociągów, wyposażonymi w odpowiednie zabezpieczenia i oznakowanie.

Transport - significant critical infrastructure sector

The paper is dealing with actual situation in protection of critical infrastructure in transportation sector in the Slovak Republic. It informs about the European Critical Infrastructure Protection Initiatives and strategic documents solving critical infrastructure in the SR. Subsequently it describes elements of critical infrastructure in all transport subsectors, ways of their protection and future tasks that should be realized to reduce the risks threatening the stability of critical infrastructure as well as to avert attacks on these elements. It also emphasizes the importance of legislative framework on national and international level.

Narzędzia i technologie ochrony danych

Informacja jako największe dobro każdej instytucji powinna podlegać ochronie przed niepowołanym dostępem, zniszczeniem lub nieautoryzowaną zmianą. W artykule przedstawione są aspekty bezpieczeństwa, typy zagrożeń danych oraz metody ich ochrony.

Outsourcing it wyzwaniem dla transportu

Streszczenie: Aby konkurować na rynku globalnym przedsiębiorstwa transportowe powinny stosować najnowsze systemy i technologie informatyczne - IT (Information Technology), które przyśpieszają obieg dokumentów i podejmowanie trafnych decyzji. Usługi transportowe są niezbędne w sieciach dostaw i w turystyce. Nową sytuacją dla branży transportowej jest możliwość korzystania z różnych modeli outsourcingu informatycznego (outsourcing IT). Jeśli przedsiębiorstwa transportowe podejmą wyzwanie, to mają szanse przetrwać okres spowolnienia gospodarczego i znaleźć nowe możliwości kreowania rozwoju. W artykule zaprezentowano zastosowanie outsourcingu IT jako metodę doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem transportowym na przykładzie linii lotniczych.
Subskrybuj to źródło RSS