Zaloguj się

WIEDZA

śledzenie odporne trajektorii ruchu statku

W artykule przedstawiono problematykę sterowania odpornego, oraz sterowania ruchem statku po zadanej trajektorii za pomocą regulatora odpornego. Artykuł zawiera wyniki badań symulacyjnych doboru regulatora odpornego za pomocą algorytmów ewolucyjnych oraz śledzenia trajektorii dla kontenerowca o nośności 23 000 ton.

Modelowanie lokalizacji podmiotów sieci recyklingu pojazdów na przykładzie polski

W artykule przedstawiono zagadnienia modelowania sieci recyklingu pojazdów samochodowych. Funkcjonowaniem sieci recyklingu zainteresowane są różne podmioty od administracji państwowej, przez przedsiębiorstwa uczestniczące w sieci, producentów samochodów po właścicieli pojazdów. Interesy tych grup należy uwzględnić przy podejmowaniu decyzji dotyczących organizacji sieci. W artykule przedstawiono dwukryterialny model lokalizacji podmiotów sieci uwzględniający preferencje właścicieli pojazdów i uczestników sieci.

Instruktorów w ośrodkach szkolenia kierowców

W referacie omówiono proces dobrowolnej certyfikacji instruktorów w ośrodkach szkolenia kierowców, prowadzonej przez jednostkę certyfikująca osoby, a posiadającą akredytacje Polskiego Centrum Akredytacji (PCA). Certyfikacja prowadzona jest w oparciu o normę PN-EN ISO/IEC 17024:2004„Ocena zgodności - Ogólne wymagania dotyczące jednostek certyfikujących osoby”. W referacie przedstawiono proces szkolenia, w tym jego program oraz przebieg egzaminowania instruktorów. Omówiono specyfikę kształcenia dorosłych osób oraz wynikające z tego problemy. Oszacowano wpływ prowadzonej certyfikacji instruktorów na wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Zastosowania trójosiowych akcelerometrów w układach telematyki pojazdów jednośladowych

Artykuł prezentuje trójosiowe akcelerometry i ich szerokie zastosowanie we współczesnych technikach: czujniki, telekomunikacja, urządzenia wskaźnikowe, pojazdy, itp. Główną uwagę zwraca jednak na możliwości ich wykorzystania w układach telematyki pojazdów jednośladowych. Ich użytkownicy mają znacznie większy udział w wypadkach śmiertelnych niż użytkownicy pojazdów wielośladowych, a wzrost liczby tego typu wypadków obserwujemy w ostatnich latach. Jednocześnie popularność jednośladów stale rośnie. Artykuł prezentuje jeden ze sposobów na zwiększenie ich bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez wykorzystanie układów akcelerometrów.

Analiza i ocena korzyści społecznych działalności terminali kontenerowych

Problem oceny społecznych korzyści budowy i rozbudowy portowych terminali intermodalnych jest o tyle trudny, gdyż wynika z braku wytycznych dotyczących metodologii przeprowadzania takowej oceny. Do tej pory opublikowane zostały cztery opracowania pomocnie w określeniu korzyści społecznych. Są to tzw. Niebieskie Księgi dotyczące: transportu lotniczego, infrastruktury drogowej, sektora kolejowego i sektora transportu publicznego. śaden z powyższych dokumentów nie odnosi się do aspektów transportu morskiego i nie określa metody oceny korzyści społecznych wynikających z realizacji zadań inwestycyjnych np. w portowe terminale intermodalne: promowe, ro-ro czy kontenerowe.

Application of genetic algorithms in multi-objective optimization in room acoustics

In the paper, a problem of proper, optimum distribution of an acoustic absorption materials on the room’s boundaries, to obtain desirable acoustic pressure level has been presented. Acoustic pressure distribution inside of a room can be described using modal analysis assumptions. Multi-objective function was created applying room’s frequency response function and costs of absorption material distribution. Impedance values on each boundary were chosen as design variables. Search of the criteria minimum of the objective function, using genetic algorithm, has been conducted. As the result Pareto optimal solution i.e. set of material with the specific normal-absorption coefficient, properly distributed on boundaries has been found.

Zastosowanie rozwiązań informatycznych w kształceniu przyszłej kadry branży logistycznej na przykładzie wydziału inżynieryjno - ekonomicznego transportu akademii morskiej w szczecinie

W dobie XXI w. rozwiązania informatyczne zdominowały wiele dziedzin życia gospodarczego. W związku z tym człowiek staje coraz częściej przed koniecznością ich poznawania. Jednym z miejsc, które powinno przygotowywać przyszłych młodych pracowników do potrzeb rynku pracy są uczelnie wyższe. Artykuł ukazuje zaplecze informatyczne, jakim dysponuje WI-ET AM w Szczecinie oraz przedstawia krótką charakterystykę specjalistycznych programów, których obsługi uczeni są tutejsi studenci. W artykule znalazły się również wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów, oceniających m.in. rolę poznawania specjalistycznych programów komputerowych.

Identyfikacja czynników kształtujących obciążenie obsługi komputerowych systemów sterujących ruchem metra w warszawie

Celem pracy była ocena poziomu obciążenia stanowisk operatorskich systemu zdalnego sterowania ruchem pojazdów metra, wyrażona ilością wykonanych czynności roboczych w dobowym cyklu pracy stanowiska. Bezpośrednie badania w miejscu pracy personelu sterowania ruchem pozwoliły na identyfikację określonych rodzajów i sekwencji czynności łącznie z czasem ich trwania (fotografia dnia pracy), wykonywanych przez dwuosobową obsadę stanowiska. Przeprowadzona analiza pozwoliła skonstruować tabelę (kalendarz zdarzeń), w której upływającemu czasowi przyporządkowano pojawienie się czynności roboczej. Poszczególnym składnikom procesu pracy przypisano następnie wartość strumienia informacji wyrażonego w bitach na sekundę. Tak przeprowadzona analiza pozwoliła określić, że praca operatorów systemu zdalnego sterowania jest specyficzna, gdyż łączy w sobie procesy odbioru, przetwarzania informacji oraz na ich podstawie inicjowaniu odpowiednich działań, operowania urządzeniami technicznymi, a także dużego udziału elementów pracy biurowej. Obciążenie kształtowane przez te czynniki dla stanowiska dyspozytora ruchu było duże apomocnika średnie. Zaproponowano również kilka usprawnień w zakresie organizacji pracy obu stanowisk, pozwalających ograniczyć poziom przeciążenia wykonywaną pracą.

Nowe możliwości komunikacji w sieciach mimo

Polega ona na tworzeniu wielu kanałów (ścieżek) przestrzennych między nadawcą i odbiorcą, co pozwala znacznie zwiększyć sumaryczną przepustowość łącza i/lub niezawodność. Autor wprowadza prosty model takiej transmisji, w którym uwzględnia istotne czynniki środowiskowe, w tym nie-selektywne (płaskie) zaniki sygnału.

Infrastruktura transportowa w polskich politykach: regionalnej i przestrzennej

Rezultaty badań prowadzonych przez przedstawicieli różnych ośrodków naukowych czy też organizacji międzynarodowych (na przykład OECD) dowodzą, że infrastruktura transportowa nie powoduje sama w sobie wzrostu gospodarczego. Czynnik ten oddziałuje łącznie z odpowiednim poziomem kapitału ludzkiego i innowacji. Innymi słowy, zwiększona gęstość autostrad może otworzyć nowe rynki dla firm lokalnych ale do wykorzystania tych moż li wo ści nie zbęd ne są potencjał ludzki i innowacyjny. Z drugiej strony, rozwinięta i dobrej jakości infrastruktura transportowa może spowodować również zaostrzoną konkurencję, która przy braku potencjałów endogenicznych doprowadzi lokalne przedsiębiorstwa do upadku bądź zmiany miejsca prowadzenia działalności.
Subskrybuj to źródło RSS