Zaloguj się

WIEDZA

Overhead contact line parameters measurement

This paper provides information about device for overhead contact line height and stagger measurement. This device was developed in Department of mechatronics and electronics, University of Žilina in collaboration with Railways Researched and Developed Institute in Vrútky. The device is determined for overhead contact line continuous measurement. The based measured parameters are overhead contact line height and stagger. The other measured parameters are evolved from optional GPS module. The data can be copied to MMC/SD card and they can be analyzed in PC. The special software for analyzing was created.

Modelowanie sterowania pojazdami transportu indukcyjnego

W przypadku transportu indukcyjnego rozwój techniczny umożliwia coraz łatwiejsze modyfikowanie rozmieszczenia tras wózków w celu dopasowywanie ich do aktualnych potrzeb transportowych. Poważniejsza trudność jest związana z koniecznością dopasowania sterowania do zmienionej trasy i natężenia ruchu. W pracy przedstawiono możliwość tworzenia języka programowania na potrzeby sterowania konkretnym urządzeniem. W szczególności dla potrzeb sterowania układem transportu indukcyjnego zmodyfikowano język programowania utworzony dla potrzeb sterowania układami transportu przenośnikowego. Język programowania zastosowano w symulatorze układów transportu przenośnikowego. Program sterujący w modelu może być bezpośrednio wykorzystany w realnym układzie transportowym. Takie podejście umożliwia użytkownikowi dopasowanie we własnym zakresie programu sterowania układem transportowym do aktualnych potrzeb.

Optymalna alokacja obiektów z wykorzystaniem algorytmów ewolucyjnych

W artykule opisano metodę rozwiązywani zagadnienia optymalnej alokacji obiektów z wykorzystaniem algorytmów ewolucyjnych. Przedstawiono podejście wykorzystujące teorię sieci jako narzędzia do opisu zagadnienia alokacji podając sposób zapisu problemu o własnościach lub bez własności Markowa. Jednocześnie na przykładach zdefiniowano i opisano problem optymalizacji sieci jedno lub wielokryterialnej. Następnie przeprowadzono obliczenia optymalizacyjne dla dwóch przykładów jedno i dwukryterialnej alokacji obiektów opisanych sieciami odpowiednio bez własności i z własnościami Markowa. Wyniki porównano z metodą przeszukiwania systematycznego. Uzyskane wyniki dają podstawę do stwierdzenia dużej przydatności algorytmów ewolucyjnych w rozwiązywaniu problemów alokacji.

Mikrosymualacja ruchu drogowego dla obszaru miejskiego z zastosowaniem systemu vissim

Streszczenie: W artykule przedstawiono problematykę zastosowania systemu VISSIM firmy PTV do przeprowadzania mikroskopowego modelowania i symulacji przepływu ruchu drogowego dla rzeczywistego fragmentu sieci. W pierwszej kolejności nakreślono zagadnienie modelowania i symulacji ruchu oraz przedstawiono system VISSIM. W dalszej części opisano przebieg prac nad modelem, a następnie wyniki symulacji wraz z omówieniem procesu kalibracji modelu. Następnie autorzy dokonali krótkiej analizy wyników i odnieśli je do stanu rzeczywistego oraz rezultatów otrzymanych we wcześniejszych pracach przy zastosowaniu systemów SUMO i TRANSIMS. Artykuł kończy podsumowanie zrealizowanych prac.

Zarządzanie kosztami w transporcie

Streszczenie: Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie istoty i ważności kosztów transportu w przedsiębiorstwie, z podkreśleniem roli, jaką odgrywa właściwe budżetowanie kosztów transportu, dla sprawnego zarządzania tymi kosztami. W pierwszej części artykułu autorzy wyjaśniają rolę i znaczenie transportu, jak również ogólnie przyjętą i stosowaną klasyfikację transportu. Zasadnicza część artykułu koncentruje się wokół charakterystyki kosztów transportu, w tym ich klasyfikacji, składników tych kosztów i wskaźników oceny efektywności podsystemu transportowego. W końcowej części opracowania autorzy podkreślają rolę budżetowania we właściwym zarządzaniu kosztami transportu.

Powiązania sfer administracyjno-zarządczej i eksploatacyjnousługowej w polskich portach morskich. Analiza stanu. Rozwiązania modelowe.

Na układ funkcjonalny portu morskiego składają się: sferę administracyjno-zarządczą i eksploatacyjno-usługową. Tworzą one szereg powiązań niezbędnych do sprawnego realizowania procesów gospodarczych przebiegających w obszarze portu. Znaczna część tych powiązań jest efektem obowiązujących przepisów prawa nakładających na administrację państwa, podmioty zarządzające, użytkowników portów obowiązek realizowania procesów gospodarczych zgodnie z nimi. Pozostałe wynikają z organizacji funkcjonowania portu oraz powiązań cywilno-prawnych pomiędzy podmiotem zarządzającym a jego użytkownikami.

Zastosowanie barier zabezpieczających w minimalizowaniu zagrożeń bezpieczeństwa

W artykule przedstawiono przegląd biernych systemów zabezpieczenia przed różnymi zagrożeniami bezpieczeństwa. Zaprezentowane systemy to bariery zabezpieczające przed zagrożeniami naturalnymi, przed różnymi formami działań pozaprawnych oraz bariery ochronne. Ze względu na specyfikę oraz nowe podejście szczególną uwagę poświęcono barierom wodnym, które nadal poddawane są testom, z tego właśnie powodu podjęto próbę przybliżenia potencjalnym czytelnikom zasadnicze założenia przeprowadzanych testów.

Zagadnienia rozwoju bezzałogowych statków powietrznych w instytucie technicznym wojsk lotniczych

Technicznym Wojsk Lotniczych są prace związane z zastosowaniem bezzałogowych statków powietrznych. W Instytucie opracowano zestaw bezzałogowych celów powietrznych przeznaczonych do szkolenia wojsk obrony przeciwlotniczej. Są one wykorzystywane z powodzeniem na poligonie wojskowym. Instytut podejmuje prace dotyczące wykorzystania w warunkach Polski systemów bezzałogowych statków powietrznych dla potrzeb wojska.

The design of fenders as element of navigational safety managing

Abstract: Basic aim of marine navigation is to handle the ship to port of destination by safely and efficiently manner. The maneuver of berthing to port structure is a final stage of navigational process. An ideal maneuver would be consisted in total loss of ship’s speed in moment in contact to the berth. However, a dynamic ship’s interaction takes place the impact of ship to the berth. It can cause the damage the ship hull or port structure. But using the fenders may improve the berthing by absorbing the kinetic impact energy of ship. The paper presents the method of fenders designing in aspect of managing of safety process of navigation.

Rola węzłów logistycznych w integracji transportu wnioski wynikające z polityki transportowej

W artykule przedstawiono dyskusję nad polityką transportową UE w realizacji integracji transportu. Opisano rolę i lokalizację zintegrowanych węzłów logistycznych i transportowych. Przedstawiono istniejące i proponowane rozmieszczenie centrów logistycznych i dystrybucyjnych w sieci TEN-T. We wnioskach opisano efekty oddziaływania zintegrowanego systemu logistycznotransportowego na gospodarkę i środowisko.
Subskrybuj to źródło RSS