Zaloguj się

WIEDZA

Analiza numeryczna stanów naprężeń w procesie skoncentrowanego kulowania pióra resoru

W pracy analizie poddano wpływ parametrów technologicznych procesu kulowania resoru na stany naprężeń w jego warstwie wierzchniej. Przeprowadzono analizy numeryczne procesu zmęczenia części typu resor. Opracowano aplikację w systemie Ansys/LS-Dyna w jezyku APDL, uwzględniającą kulowanie resoru. Obliczenia numeryczne przeprowadzono z zastosowaniem Metody Elementów Skończonych. Uzyskane wyniki mogą stanowić pomoc a opracowana aplikacja narzędzie wspomagające do poprawnego i świadomego opracowania procesu technologicznego produkcji resorów piórowych.

Problematyka obsługi transportowej w jednoszczeblowym systemie dystrybucji

W artykule scharakteryzowano problematykę optymalizacji obsługi transportowej w jednoszczeblowym systemie dystrybucji. Zdefiniowano strukturę jednoszczeblowego systemu dystrybucji oraz określono charakterystyki elementów tej struktury. Sformułowano zadanie wyznaczania optymalnych planów przewozów pomiędzy dostawcami i odbiorcami z wykorzystaniem terminalu przeładunkowego. Jako kryterium minimalizacji przyjęto funkcję czasu transportu. Optymalne plany przewozów dla wybranego przykładu uzyskano dzięki zastosowaniu autorskiej aplikacji komputerowej.

Alternatywna metoda rozwiązywania kwadratowego zagadnienia przydziału

Kwadratowy problem przydziału polega na takim umieszczeniu fabryk (obiektów) w lokalizacjach, aby całkowity koszt wyrażony jako suma iloczynów odległości między obiektami i strumieni towarów przepływających między tymi obiektami był jak najmniejszy. Artykuł ten przedstawia nowy sposób modelowania problemu przy wykorzystaniu grafów dwudzielnych i nowy sposób rozwiązania problemu, krok po kroku, polegający na znalezieniu maksymalnego dopasowania o minimalnej wadze z uwzględnieniem fizycznego umiejscowienia fabryk (obiektów) w lokalizacjach.

Ryzykiem w transporcie

Streszczenie. W referacie przedstawiono autorską koncepcję „trzech pięter” zarządzania ryzykiem w transporcie. Takie spojrzenie na zarządzanie ryzykiem wynika z trój-interpretacji pojęcia systemu oraz z procesowego podejścia do interpretacji systemu transportu. Tytuł referatu sugeruje hierarchiczność zarządzania ryzykiem, ale nie jest to takie oczywiste i dlatego lepiej mówić o zarządzaniu ryzykiem na trzech poziomach systemu transportowego: 1. poziomie elementów struktury systemu; 2. poziomie procesów realizujących cele systemu; 3. poziomie „zachowań” systemu.

Sytuacja ekonomiczna operatorów logistycznych wybranych przedsiębiorstw w dobie kryzysu gospodarczego

Celem artykułu jest ocena sytuacji ekonomicznej operatorów logistycznych na podstawie trzech spółek z branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) w dobie kryzysu. Przeanalizowano zmiany w strukturze bilansu oraz rachunku zysku i strat w poszczególnych przedsiębiorstwach logistycznych. Badając kondycję finansową Schenker, Raben oraz DPD przeprowadzono analizę wskaźnikową w latach 2007-2009. Wyniki badań wskazują, że wybrane spółki znajdujące się w czołówce operatorów logistycznych skutecznie zareagowały w trudnych warunkach wzrostu niepewności na rynku.

Logistyka zawodów sportowych

Celem rozgrywek sportowych jest utworzenie rankingu drużyn bądź zawodników biorących udział w zawodach. Chodzi więc o posortowania drużyn według cechy, jaką jest zdolność do wygrywania meczy. Wszystkie zasady obowiązujące w trakcie rozgrywek tworzą system rozgrywek sportowych. Problem sortowania drużyn jest zagadnieniem probabilistycznym. Z tego powodu w zarządzaniu rozgrywkami sportowymi nie są efektywne tradycyjne metody sortowania. Sformalizowanie problemu zarządzania rozgrywkami sportowymi oraz przedstawiony system są wynikami badań autora artykułu.

Problem bezpieczeństwa w transporcie drogowym

Materiał podejmuje próbę analizy bezpieczeństwa na drogach publicznych o twardej nawierzchni w Polsce w oparciu o ich długość, przy uwzględnieniu liczby samochodów osobowych, a także samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych. Przedstawia również odniesienie do wszystkich pojazdów poruszających się po drogach. Zawarto w materiale analizę wypadkowości na drogach krajowych wraz z trendami w tym zakresie.

Stanowisko obróbcze na bazie stołu obrotowego

Przedstawiono koncepcję budowy stanowiska obróbczego zbudowanego z wykorzystaniem typowych elementów wykonawczych. Bazuje ono na stole obrotowym z czterema gniazdami. Zespołami współpracującymi są zasobnik grawitacyjny, urządzenie skrawające, moduł kontroli jakości wykonania oraz magazyn elementów gotowych. Stanowisko posiada napęd pneumatyczny, sterowane jest za pomocą sterowników PLC. Budowa strukturalna wynika z czterech etapów cyklu pracy: transportu, obróbki, kontroli poprawności wykonania otworu, sortowania i transportu do odpowiedniego gniazda magazynu elementów gotowych.

Dwukryterialna heurystyka dla rozwiązywania problemu balansowania linii montażowej

W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące manualnej linii montażowej. Omawiana dwukryterialna heurystyka ma na celu uwzględnienie zarówno minimalizację czasów przestojów ale także bierze pod uwagę obciążenie pracowników biorących udział w procesie montażu. Jak wiadomo nie każda operacja wymaga jednakowego wysiłku oraz jednakowych ruchów fizycznych. W prezentowanej metodzie uwzględnia się w sposób sformalizowany (metoda RULA i REBA) udział ze względu na obciążenie każdego z pracowników linii a otrzymane wyniki służą korekcie balansu linii otrzymanego wcześniej w oparciu o znane metody heurystyczne dla których kryterium optymalizacji jest jedynie czas przestojów maszyny lub bezczynność pracowników na stanowisku montażowym .
Subskrybuj to źródło RSS