Zaloguj się

WIEDZA

Badania możliwości roboczych i efektywności działania manipulatora robota wsparcia inżynieryjnego

Na stanowiskach badawczych Katedry Budowy Maszyn przeprowadzono badania rozpoznawcze możliwości roboczych i efektywności działania manipulatora zaprojektowanego dla zdalnie sterowanego robota wsparcia inżynieryjnego. Dokonano porównania jego możliwości roboczych z możliwościami roboczymi zaadoptowanego dla potrzeb misji EOD/IED klasycznego osprzętu roboczego typowej maszyny inżynieryjnej. Dla potwierdzenia uzyskanych wyników badań stanowiskowych przeprowadzono podobne badania poligonowe z wykorzystaniem robota i minikoparki przystosowanej do podnoszenia ładunków niebezpiecznych.

Projekt konstrukcyjny wagi przemysłowej

W artykule przedstawiono proces projektowania nowej wagi przemysłowej. Projekt zrealizowano w oparciu o dostępne narzędzia konstrukcyjne w środowisku Solid Works. Zaprezentowano układ kinematyczny i podstawowe obliczenia konstrukcyjne jakie musi spełnić waga przemysłowa. Zwrócono uwagę na wykorzystanie nowej konstrukcji dla regionu Lubelszczyzny m.in. w przemyśle rolno-spożywczym oraz przedsiębiorstwach transportowych.

Proces doskonalenia umiejętności młodych kierowców

W Polsce, szkolenia doskonalące technikę jazdy samochodem osobowym nie są obowiązkowe. Bazując na doświadczeniach krajów realizujących taki obowiązek (np. Austria), można wnioskować, że jest to skuteczna metoda edukacji kierowców, podnosząca poziom świadomości zagrożeń i zwiększająca bezpieczeństwo ruchu drogowego. W artykule przedstawiono badania ankietowe przeprowadzone w ramach międzynarodowego projektu.

Dynamiczny model jako baza analizy parametrów układu zaopatrzenia w wodę w gminie czarna białostocka

W pracy podjęto próbę zastosowania komputerowego modelowania do poprawy przepływów wody i regulacji ciśnień w wodociągu gminy Czarna Białostocka. Dynamiczny model sieci wodociągowej jest więc wysoce wydajnym narzędziem wspomagającym obserwację i regulowanie ciśnień i przepływów wody, pozwalającym na podejmowanie uzasadnionych decyzji odnośnie eksploatacji, modernizacji i rozbudowy całego systemu wodociągowego miasta lub gminy.

Lotnicze przewozy towarowe w polsce

Niniejszy referat ma na celu ogólną analizę polskiego rynku lotniczych przewozów cargo pod względem ładunków, przewoźników, oferowanych usług, modeli ich realizacji oraz infrastruktury znajdującej się w regionalnych portach lotniczych, a także planów rozwoju portów pod kątem obsługi ładunków.

1. Koniunktura w transporcie samochodowym

Istotą współczesnego rynku transportowego jest jego znacząca dynamika i duże uzależnienie od otoczenia gospodarczego. Wymaga to od przedsiębiorstw postrzegania swojej działalności nie tylko w klasycznym, statycznym ujęciu ale także dynamicznym. Oznacza to w praktyce, że w zarządzaniu przedsiębiorstwem należy wykorzystywać nowoczesne jego metody a także publikacje naukowe prezentujące wskaźniki koniunktury.

Możliwości torowania drogi statkom, podczas akcji kruszenia pokrywy lodowej, z użyciem holownika z napędem azymutalnym

Ogłoszenie akcji lodowej przez Dyrektora Urzędu Morskiego związane jest z dodatkowymi usługami realizowanymi podczas manewrów wejścia/wyjścia statków z portów. Jest to sytuacja umożliwiająca bezpieczne przeprowadzenie manewrów i przycumowanie statków. Podnosi to koszty eksploatacji portu, ale umożliwia jego funkcjonowanie przez cały rok. Południowy Bałtyk jest formalnie morzem niezamarzającym, ale w okresie stycznia i lutego powstaje sytuacja, w której dochodzi do utworzenia powłoki lodowej w kanałach portowych, awanporcie i na redzie, niekiedy kilka mil morskich od brzegu. Zależy to od warunków pogodowych w okresie od grudnia. Utrzymywanie się mrozów przez okres ponad 2 tygodni oraz niekorzystny układ wiatrów (dla Gdyni są to wiatry wschodnie) może doprowadzić za zamarznięcia strefy przybrzeżnej. W zimie 2010/2011 roku korzystna okazała się odwilż w styczniu.

Problematyka modelowania emisji i dyspersji szkodliwych składników spalin morskich silników okrętowych

W artykule przedstawiono problematykę modelowania emisji związków szkodliwych zawartych w spalinach morskich silników okrętowych oraz rozprzestrzeniania się tych związków w atmosferze. Istnieje wiele modeli opisujących te zjawiska w różnych skalach przestrzennych, jednakże częsty problem stanowi niemożność pozyskania potrzebnych danych wejściowych, konieczność stosowania dużych uproszczeń oraz nieuwzględnianie wszystkich zmiennych, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na opisywane zjawiska. Istnieje potrzeba ujednolicenia metod wyznaczania wskaźników emisji związków szkodliwych i ich rozprzestrzeniania się w powietrzu. W tym artykule przedstawiono próbę opracowania metodyki modelowania emisji i dyspersji szkodliwych składników spalin statków morskich, uwzględniającej przemiany fotochemiczne badanych związków chemicznych.

Wpływ osnowy na wybrane właściwości wytrzymałościowe szklanych laminatów epoksydowych

W artykule przedstawiono wyniki badań wybranych właściwości mechanicznych szklanych laminatów epoksydowych w aspekcie stosowanej osnowy. Opisano ilościowy i jakościowy wpływ żywicy epoksydowej sieciowanej różnymi, i o różnym udziale, utwardzaczami na wytrzymałość właściwą Rm/γ [kPa · m3/N] i sztywność właściwą E/γ [kPa · m3/N] kompozytów (gdzie γ jest ciężarem właściwym). Właściwości wytrzymałościowe obliczone zostały na podstawie pomiarów statycznej próby rozciągania. Do wykonania próbek użyto żywicę epoksydową Epidian 601 sieciowaną utwardzaczami IDA i PAC. Wzmocnieniem była tkanina szklana o gramaturze 1008 g/m.

Czy tramwaj szybki

Streszczenie: Tramwaj szybki charakteryzuje się znacznie wyższą prędkością komunikacyjną (nie niższą niż 24 km/h) w porównaniu z tramwajem konwencjonalnym co skraca czas podróżowania pasażerów. W grudniu 2008 roku uruchomiono pierwszą linię Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST), która miała usprawnić podróżowanie na kierunku północ-południe.
Subskrybuj to źródło RSS