Zaloguj się

WIEDZA

Classification of technical states for signaling systems in exploitational practice

Summary: Changes of the signaling devices technical state are the result of the ageing and wearing process of its components, as well as of the realization of targeted maintenances. Information about adverse change of the technical state gives rise to the decision-making problem. Its solution involves defining the aim of necessary maintenance operations and to establish the timing and extent of their implementation. In practice of signaling systems exploitation, it is a lack of mechanisms for speedy solution of such problems. To effectively manage the maintenance process are useful the methods of operations sequence modeling.

Zdolność przepustowa jako element konkurencyjności portu morskiego

Streszczenie: Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej polskie porty morskie stanęły przed szansą niespotykanego do tej pory rozwoju. Dostęp do funduszy unijnych, które mogą być wykorzystane na rozwój infrastruktury transportowej, może przyczynić się do podniesienia pozycji konkurencyjnej portów. Głównym miernikiem konkurencyjności portu jest wielkość jego przeładunków, która to jest ograniczona zdolnością przepustową portów. Jako miernik rezultatu inwestycji infrastrukturalnych realizowanych z funduszy unijnych podawany jest często wzrost zdolności przeładunkowej portu. Wpływ nowych inwestycji na pozycję konkurencyjną portu można zatem ocenić znając aktualną zdolność przepustową portu. W artykule scharakteryzowano główne czynniki decydujące o przepustowości portu morskiego, przedstawiono metody oceny zdolności przepustowej portu oraz wskazano problemy, jakie mogą pojawić się podczas obliczeń.

Wpływ procesów degradacji mikrostruktur na udarność

Stalowe konstrukcje mostowe pochodzące z XIX i XX wieku były wznoszone najczęściej ze stali zgrzewnej (ok. do końca XIXw.) oraz ze zlewnej (XXw.) Stale te na skutek długotrwałej eksploatacji wykazują skłonności do procesów degradacyjnych mikrostruktur (zgrzewne w większym stopniu niż zlewne). Obiektem badań autorów były fragmenty konstrukcji stalowych Mostów Pomorskich we Wrocławiu. W pracy przedstawiono wyniki badań udarnościowych stali zgrzewnej i zlewnej pochodzącej z elementów konstrukcyjnych Mostu Pomorskiego Środkowego (1885r.) i Północnego (1930r.). Wykazano, że obecność procesów degradacyjnych (polegających m.in. na licznych wydzieleniach azotków i węglików) mikrostruktur w sposób znaczący obniża udarność tych stali.

Charakterystyka systemu transportowego europejskich kolei dużych prędkości

W artykule zamieszczono charakterystykę systemu transportowego europejskich kolei dużych prędkości (KDP), dokonaną pod względem kwalitatywnym i kwantytatywnym. Scharakteryzowano zarówno infrastrukturę kolejową (jej długość, parametry techniczne itp.), jak i tabor poruszający się po liniach KDP (podano prędkość maksymalną, liczbę miejsc dla pasażerów itp.).

Problematyka recyklingu jednostek w żegludze śródlądowej

Intensywny rozwój gospodarczy w obszarze południowego Bałtyku związany z realizacją dużych inwestycji, wiąże się często z zapotrzebowaniem na przewozy żeglugą śródlądową surowców, ładunków ponadnormatywnych, materiałów budowlanych itp., aby sprostać wymaganiom klientów flota śródlądowa, podobnie jak inne gałęzie transportu, podlega ciągłej modernizacji i odnawianiu, co wiąże się z wymianą taboru na nowy.

Parametryzacja głównych atrybutów ziarna zbóż w aplikacjach bazodanowych w czasie ich przechowywania

Płody rolne, w tym ziarna zbóż ulegają ciągłym zmianom nawet po okresie wegetacyjnym, gdzie wzrost i rozwój jest już zakończony. Posiadanie bieżącej informacji na temat stanu i własności ziarna ma ogromny wpływ na zaklasyfikowanie go do odpowiedniej grupy przeznaczenia. Ziarno, które zostało po zbiorze zaklasyfikowane jako konsumpcyjne może w trakcie przechowywania w niewłaściwych warunkach zmienić swe parametry, które to z kolei mogą doprowadzić do przeklasyfikowania go do zboża paszowego. Prowadzi to do wymiernych strat właściciela. Proces ten nie jest uwzględniany w systemach informatycznych i bazodanowych, przez co wprowadzona do niego informacja o atrybutach obiektu z biegiem czasu nie odpowiada rzeczywistym parametrom.

Modelowanie procesu kulkowania części maszyn

Praca dotyczy modelowania komputerowego i symulacji procesu kulkowania strumieniowego części maszyn. Opracowano aplikację programie ANSYS/LS-DYNA do symulacji czasowej zjawisk fizycznych zachodzących w strefie kontaktu elementu nagniatającego z przedmiotem obrabianym. Badano wpływ wzajemnej odległości uderzeń kulek od siebie na stan naprężeń i odkształceń trwałych w przedmiocie obrabianym.

Estymatory sygnału drganiowego w ocenie stanu technicznego silników spalinowych

Chcąc w pełni skorzystać z informacji o stanie technicznym maszyny zawartych w emitowanych procesach wyjściowych, należy najpierw zapoznać się z mechanizmem ich generacji oraz z ich charakterem. Podczas funkcjonowania maszyn, na skutek istnienia szeregu czynników zewnętrznych (wymuszenia środowiska, od innych maszyn) oraz wewnętrznych (starzenie, zużycia, współpraca elementów) w maszynie następują zaburzenia stanów równowagi, które rozchodzą się w ośrodku sprężystym - materiale, z którego zbudowana jest maszyna. Konieczność oceny stanu technicznego jest uwarunkowana potrzebą podejmowania decyzji związanych z eksploatacją danego obiektu oraz sposobem dalszego postępowania z obiektem. Współczesny rozwój automatyzacji i informatyki w zakresie sprzętu i oprogramowania stwarza nowe możliwości realizacji systemów diagnozowania i monitorowania stanu technicznego coraz bardziej złożonych konstrukcji mechanicznych. Te nowe możliwości są związane z nowymi konstrukcjami inteligentnych czujników, modułowego oprogramowania oraz modułów komunikacji i wymiany danych.

Psychologiczne aspekty procesu podejmowania decyzji w budownictwie

W referacie przedstawiono wybrane aspekty psychologiczne procesu podejmowania decyzji przez ekspertów budowlanych. Zaprezentowany został ogólny schemat postępowania w procesie decyzyjnym. Autorzy zaprezentowali najczęstsze z punktu widzenia psychologii błędy w procesie decyzyjnym oraz ich przyczyny. Omówiono skrótowo m.in. tendencję centralną, efekt kontrastu, myślenie grupowe oraz podejmowanie decyzji w stresie.

Wykorzystanie komputerowego systemu pomiarowego do badania silnika jednofazowego

Badania 1-fazowego silnika indukcyjnego mają na celu wyznaczenia charakterystyk pracy w jego trzech stanach: próbie biegu jałowego, próbie zwarcia ustalonego oraz próbie obciążenia. Na podstawie zrealizowanych pomiarów można obliczyć parametry modelu matematycznego silnika indukcyjnego, które mogą posłużyć do symulacji jego pracy. Artykuł przedstawia proces wykonywania pomiarów przy badaniu 1−fazowego silnika, do celu którego wykorzystano system komputerowy oparty o technologię zdalnego wykonania skryptu ZWS.
Subskrybuj to źródło RSS