Zaloguj się

WIEDZA

Koncepcja obliczeń ziarnistych przy realizacji inteligentnego systemu interaktywnego

Artykuł jest wprowadzeniem do koncepcji obliczeń ziarnistych. Omówiono w nim fundamentalne pojęcia związane z ziarnami informacji. Przedstawiono również ogólny schemat koncepcji, który posłużył to do implementacji inteligentnego systemu interaktywnego. System w całości bazuje na koncepcji obliczeń z wykorzystaniem ziaren informacji, przez co stanowi praktyczny przykład jej zastosowania w inteligentnych systemach technicznych, ekonomicznych i innych.

Wybrane prognozy rozwoju sektora zarobkowego transportu samochodowego ładunków w polsce

Streszczenie: Prognozy struktury i popytu na zarobkowy transport samochodowy ładunków w Polsce zaprezentowane w artykule sporządzone zostały przez autorów na podstawie szeregu zjawisk społeczno-gospodarczych, które mają istotny wpływ na rozwój pracy przewozowej, m.in. zmiany w strukturze wytwarzania PKB czy czynniki, które stanowią o obecnym kształcie gospodarki, zarówno poprzez stymulację, jak i hamowanie jej rozwoju. W większości opracowań prognostycznych szacunkowe trendy w zakresie zarobkowego transportu samochodowego ładunków zakładają, że transport ten będzie zwiększać swój udział w rynku przewozów.

Sposoby realizacji transmisji otwartej w systemach sterowania ruchem kolejowym

W artykule przedstawiono uwarunkowania związane z wdrożeniem systemów transmisji otwartej w wybranych systemach sterowania ruchem kolejowym. Obowiązująca w UE norma PN-EN50159-2 dopuszcza możliwość stosowania bezprzewodowych standardów transmisji pod warunkiem, że zapewniony jest ten sam poziom funkcjonalności i bezpieczeństwa, co w dotychczasowych realizacjach wykorzystujących transmisję kablową. W pracy omówiono sposoby realizacji bezpiecznej transmisji opartej na zaleceniach wspomnianej normy oraz przykłady realizacji takiej transmisji na potrzeby kolejnictwa polskiego.

Automatyczne wykrywanie ech pochodzących od oznakowania radarowego i obiektów strefy przybrzeżnej na wskaźniku radaru nawigacyjnego

W artykule przedstawiono metody wykrywania ech pochodzących od obiektów charakterystycznych na obrazie radarowym. Pierwsza metoda opiera się o obrazy radarowe przetworzone do postaci inwariantnej. Kolejna to wykrywanie tych ech z reprezentacji rastrowej obrazu. Całość wykonuje się w celu zautomatyzowania procesu wyznaczania pozycji obserwowanej w nawigacji radarowej.

Modele szacowania kosztu cyklu śycia: przegląd

W artykule skupiono się na problematyce szacowania kosztu w całym cyklu życia produktu. Na podstawie informacji dostępnych w krajowej i zagranicznej literaturze scharakteryzowano istniejące modele kosztu cyklu życia oraz wskazano obszary ich zastosowania. Zaproponowano klika kryteriów klasyfikacji tych modeli oraz wykazano istotność przeprowadzania analizy i oceny nakładów metodą szacowania kosztu cyklu życia.

Przepływy dóbr w kanałach logistyki odwrotnej dla stałych odpadów komunalnych

Artykuł stanowi próbę ujęcia problematyki przepływów fizycznych w kanałach logistyki odwrotnej, którymi przemieszczają się stałe odpady komunalne. Zaprezentowano tu istotę klasycznych kanałów logistycznych oraz kanałów logistyki odwrotnej. Pokazano przy tym, że kanały logistyki odwrotnej, którymi podążają stałe odpady komunalne zasadniczo w swej strukturze nie odbiegają od kanałów klasycznej logistyki, choć występują tu pewne różnice, powodujące ich niesprawne funkcjonowanie. W następnej kolejności wskazano możliwości powiązania kanałów logistyki klasycznej z kanałami logistyki odwrotnej.

Bezpieczeństwo żeglugi morskiej - ocena skuteczności działań antypirackich podejmowanych przez społeczność międzynarodową

Od pewnego czasu doniesienia o nowych aktach piractwa i terroryzmu morskiego, ze względu na ich liczbę i częstotliwość występowania, przestały być dla społeczności międzynarodowej atrakcyjnym tematem medialnym. Okazuje się, że mimo zaangażowania znaczących międzynarodowych sił okrętowych i lotnictwa morskiego prowadzących systematyczne działania antypirackie na akwenach podwyższonego ryzyka, poziom zagrożenia atakami pirackimi nie maleje.

Czynnik ryzyka w relacjach partnerskich w sektorze usług transportowych

W referacie wskazano na kluczowe obszary ryzyka w procesie projektowania i zarządzania relacjami kooperacyjnymi pomiędzy operatorami TSL i firmami transportowymi. Zwrócono także uwagę na to, że w procesie zarządzania związkiem partnerskim, opartym w obszarze transportu głównie na outsourcingu, często występują szczególnie krytyczne fazy, które - gdy są realizowane niewłaściwie - narażają kooperantów na niewspółmierne ryzyko i stanowią zagrożenie nie tylko dla powodzenia partnerstwa, ale również dla możliwości funkcjonowania firmy w ogóle. Inna teza postawiona w referacie sprowadza się do twierdzenia, że ocena ryzyka przedsięwzięcia dotyczącego kooperacji w obszarze transportu pomiędzy przedsiębiorstwami musi być uwzględnianie na etapie konstruowania umowy, na której opierają się relacje partnerskie.

Przykład systemu sterowania drganiami semi-aktywnego układu zawieszenia siedziska

W niniejszej pracy przedstawiono przykład systemu sterowania drganiami semiaktywnego układu zawieszenia siedziska. Obiektem badań jest seryjnie produkowane siedzisko z lepko-sprężystym układem zawieszenia, którego właściwości wibroizolacyjne są kształtowane poprzez semi-aktywne sterowanie siłą tłumika magneto-reologicznego. Zaprojektowany system sterowania oraz procedura optymalizacji jego nastaw przyczyniają się do jednoczesnej minimalizacji przeciwstawnych kryteriów wibroizolacji: współczynnika przenoszenia drgań siedziska oraz przemieszczenia względnego układu zawieszenia.
Subskrybuj to źródło RSS