Zaloguj się

WIEDZA

Transport morski - ekonomiczne wymiary współczesnych zagrożeń asymetrycznych

Akty terroru morskiego oraz piractwo morskie powodują istotne zakłócenia w światowej żegludze morskiej, które z kolei generują znaczne straty zarówno w sferze materialne jak i niematerialne. Jednak wymiaru ekonomicznego tych zagrożeń nie można sprowadzić jedynie do kosztów bezpośrednich, które jakkolwiek istotne są kilkukrotnie niższe niż koszty pośrednie generowane przez te zagrożenia.

Ochrona infrastruktury krytycznej w porcie lotniczym

Pomorze tak jak i reszta kraju nasycone jest infrastrukturą transportową. Jej składnikami są tutaj również porty lotnicze. Infrastruktura krytyczna portu lotniczego jest niezależnie od jego umiejscowienia geograficznego oraz wielkości zbiorem zawierającym powtarzające się elementy. Są to przykładowo: wieża kontroli ruchu lotniczego, system zasilania w energię elektryczną, ujęcia wody itp. Jednakże port lotniczy jest szczególnym miejscem, gdzie zagadnieniami bezpieczeństwa zajmują się w równej mierze podmioty państwowe oraz pozapaństwowe. Przedmiotem artykułu są instytucje i służby zapewniające bezpieczeństwo (w tym infrastruktury krytycznej) w porcie lotniczym. Autor sygnalizuje również wymagania infrastrukturalnoorganizacyjne w zakresie bezpieczeństwa na tego rodzaju terenie. Pamiętać przy tym należy, że z instytucjonalnego punktu widzenia to organy państwa odgrywają główną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w kraju.

Systemy do monitorowania przewozu ładunków niebezpiecznych

Od zarania wieków świat jest ściśle powiązany z transportem, człowiek jak i towary zawsze przemieszczały się w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków transportu, które uzależnione były od epoki. Transport był i jest powiązany ze wszystkimi działami gospodarki, jego rozwój warunkuje rozwój gospodarki i odwrotnie - gorszy rozwój gospodarki lub transportu wiąże się z pogorszeniem sytuacji odpowiednio w transporcie i gospodarce. Potrzeby transportowe należą do grupy potrzeb wtórnych człowieka i są one powiązane z rozmieszczeniem przestrzennym bogactw naturalnych, skupisk ludzkich i miejsc pracy.

Integracja podsystemów wytwarzania i transportu w rozproszonym systemie sterowania produkcją aim

W pracy przedstawiono rozproszony system sterowania produkcją AIM oraz omówiono integrację podsystemu wytwarzania z podsystemem transportu międzyoperacyjnego złożonym z automatycznych pojazdów mobilnych. Przedstawiono zarys działań wymaganych do osiągnięcia wyżej wymienionego celu oraz dokonano krótkiej charakterystyki proponowanych algorytmów.

The Świna is one of the arms or straits draining the waters of the Bay of Szczecin -

especially the Odra - into the Baltic Sea. The other arms are the Piana (Peenestrom or Peene) and the Dziwna. Seafaring between the Szczecin port, since the 11th century, and the Baltic has always depended on shifting depths and required precise marking of waterways. The Świna hasn’t always been the main navigational channel for vessels heading from Szczecin towards the Baltic; for a long time this role was fulfilled by the Piana. This situation remained until 1793, when - by the decision of the king of Prussia - the construction of a port and city at the Świna estuary was commenced. The reason behind this sudden decision was high duty imposed on ships navigating the Piana, under the jurisdiction of Sweden. The route mainly took into account favorable conditions of the Bay of Pomerania to create sheltered anchorage for ships waiting to be loaded or unloaded at either the Świnoujście or Szczecin port.

Symulatory procesów przemysłowych

Zastosowanie symulacji w procesie dydaktycznym ma na celu wykorzystanie jej jako skutecznego instrumentu wspomagania, ułatwiającego bezpieczne i uniwersalne zapoznanie studentów z aspektami działania elementów procesu przemysłowego, jak i algorytmami decyzyjnymi dla wybranych problemów technicznych.

Dokładność modelu matematycznego niskociśnieniowej rtęciowej lampy wyładowczej

Dla prawidłowego projektowania układów pracy niskoprężnych rtęciowych lamp wyładowczych (lampa, układ stabilizacyjno zapłonowy) konieczna jest dobra znajomość charakterystyk prądowo napięciowych lampy oraz ich opis matematyczny. Opracowany model matematyczny o dużej wiarygodności odwzorowania jak pokazano wyżej pozwoli na optymalne projektowanie układu pracy lampy, jest to bardzo ważne w aspekcie zwiększenia efektywności energetycznej układu. Do opracowania modelu wykorzystano wyniki pomiarów na grupie lamp wyładowczych oraz wyniki symulacji komputerowych. Weryfikacja wyników symulacji potwierdziła wysoką zgodność z danymi pomiarowymi. Oznacza to, że przedstawiony model może zostać użyty w trakcie projektowania układów zasilania lamp.

Automatyczna ocena jakości obrazów uzyskiwanych technikami superrozdzielczości do celów rozpoznawania tablic rejestracyjnych

W artykule przeanalizowano możliwość wykorzystania nowoczesnych porównawczych miar jakości obrazów cyfrowych do automatycznej oceny efektów działania algorytmów superrozdzielczości w aspekcie rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów. Pomimo konieczności znajomości oryginalnego obrazu o wysokiej rozdzielczości, uzyskane wyniki pozwalają poczynić założenia dotyczące wyboru możliwie najefektywniejszej techniki superrozdzielczości do celów późniejszego rozpoznawania numerów rejestracyjnych.

Unconventional intermodal transport units

Nowadays new unconventional intermodal transport units, which are characterized by dimensions larger than standardized ones, are being developed. This should brink higher utility value of such units. On the other hand this leads to many problems which should be solved. The paper also includes some brief information related to the new project TelliBox. Some unconventional methods of manipulation with transport units are mentioned in the paper as well.
Subskrybuj to źródło RSS