Zaloguj się

WIEDZA

Dynamika sztywnych kul w ruchu złożonym

W referacie przedstawiono rozwiązania wybranych trudniejszych zadań dotyczących dynamiki dwóch sztywnych kul w ruchu złożonym. Te nietypowe zadania są sformułowane, bez podania rozwiązań, w starych, trudnodostępnych pozycjach literatury [1-4] i były przedmiotem egzaminów na uniwersytetach angielskich w końcu XIX wieku.

Innowacyjność jako jeden z atrybutów gospodarczych polskich portów morskich

Innowacyjność stanowi jeden z najważniejszych atrybutów gospodarczych portów morskich. Dodatkowo oddziałuje na inne atrybuty, np. konkurencyjność. Celem artykułu jest przedstawienie zarówno dotychczasowego dorobku teoretycznego z zakresu innowacji, ich roli w funkcjonowaniu współczesnych portów morskich, jak i doświadczeń największych polskich portów morskich w zakresie stosowania rozwiązań innowacyjnych.

Problematyka odpadów z uwzględnieniem logistycznego systemu gospodarki odpadami

Problematyka zawarta w artykule dotyczy zagadnień związanych z gospodarką odpadami. Zostały w nim przedstawione miejsca powstawania odpadów, ich rodzaje i sposoby postępowania, zawarte w stosownych aktach prawnych określających wymagania w zakresie gospodarki odpadami. Artykuł przedstawia także cele i zakres logistyki zwrotnej, w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań ekologicznych, organizacyjnych i kosztowych.

Bezpieczeństwo ekologicznew zapleczu technicznym transportu samochodowego

Treść artykułu obejmuje ogólną charakterystykę problemów ekologicznych jakie występują w zapleczu technicznym transportu samochodowego. Praktyka obsług technicznych pojazdów dowodzi, że zagadnieniom z tego zakresu poświęca się zbyt mało uwagi. Dominują sprawy ekonomiczne kosztem postępującej degradacji środowiska. Przedstawiono zagrożenia otoczenia środowiskowego generowane przez zaplecze techniczne transportu, uwarunkowania legislacyjne oraz sposoby zapobiegawcze. Zasygnalizowano również możliwość wykorzystania metody taksonomicznej do analizy problemów ekologicznych w bazach transportowych.

Metoda szacowania wymagań stawianym układom napędowym statków

Przedstawiono metodę wagową szacowania układów napędowych statków, ze względu na rodzaj zastosowanych pędników. Analizę przeprowadzono pod kątem: możliwości manewrowych, sprawności ogólnej napędu, bezpieczeństwa żeglugi, wymagań dokładności pozycjonowania, złożoności układu napędowego, redundancji. Pozwala to na porównanie zróżnicowanych układów napędowych, oszacowanie ich możliwości manewrowych oraz wstępną ocenę przydatności. Pozwala to na etapie projektu wstępnego dokonać analizy kilku możliwych rozwiązań układu napędowego i wybrać ten, który wg proponowanej metody jest najlepszy. Rozbudowane układy napędowe jednostek z systemami dynamicznego pozycjonowania spełniają ten warunek i będą w okrojonych rozwiązaniach adaptowane na wielu innych typach statków.

Mikroteksturowanie powierzchni ślizgowych par tarcia technologią laserową i elektroerozyjną

W pracy przedstawiono aspekty technologiczne wytwarzania tekstury powierzchniowej metodami elektroerozyjną i laserową. Wymienione tekstury będą miały zastosowanie na powierzchniach roboczych par ślizgowych węzłów tarcia takich jak łożyska ślizgowe wzdłużne i uszczelnienia czołowe pomp. W przedstawionych badaniach omawia się związki pomiędzy parametrami procesu a geometrią pojedynczego elementu tekstury.

Pojęcie partnerstwa publiczno-prywatnego

władz lokalnych zależy, w jakich obszarach aktywności podmioty prywatne będą z nimi współpracowały. Jednocześnie tworzenie struktur partnerskich dla zaspokajania potrzeb mieszkańców lokalnej wspólnoty samorządowej jest zjawiskiem nowym w polskich warunkach ekonomicznych, co oznacza, iż podejmowane dotychczas procesy decyzyjne nie są wolne od błędów.

Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie

W artykule omówione zostały obszary działań i czynności identyfikujące potrzeby oraz zadania logistyczne przedsiębiorstw. Podejmowane działania logistyczne powinny być ukierunkowane zarówno na potrzeby przedsiębiorstw, jak też zorientowane na wymagania rynku. Przedstawione zostały także warianty organizacji obsługi logistycznej przedsiębiorstw, która może być realizowana z wykorzystaniem własnego potencjału rzeczowego i osobowego, albo powierzona zewnętrznym operatorom logistycznym.

Wybrane problemy pomiarów dynamicznych drgań wagonów kolejowych zgodnych z normą uic 518

Artykuł przybliża problem opóźnień czasowych, które występują w pomiarach dynamicznych drgań pojazdów szynowych a zgodnych z normą UIC Problem ten wynika ze zdefiniowania przez normę transmitancji operatorowej filtra środkowo-przepustowego ograniczającego badane częstotliwości drgań i nieprzewidującego szybkich pomiarów. Zaprezentowano założenia normy UIC 518 oraz przyczyny powstawania błędów pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem błędów powodowanych przez definiowany filtr.
Subskrybuj to źródło RSS