Zaloguj się

WIEDZA

Analiza czasów zatopienia siłowni głównej i pomocniczej okrętu typu 888 po uszkodzeniu kadłuba

Każde uszkodzenie poszycia kadłuba okrętowego wywołuje określone skutki w postaci zalania wodą jednego lub kilku przedziałów wodoszczelnych. Zatopienie przedziału okrętowego wodą zaburtową wskutek uszkodzenia kadłuba powoduje zmiany stateczności i położenia okrętu. Określenie tych zmian oraz czasu zatopienia uszkodzonego przedziału stanowi sedno obliczeń niezatapialnościowych wiążących się z eksploatacją okrętu uszkodzonego. W referacie przedstawiono metodykę obliczeń czasu zatopienia uszkodzonych przedziałów siłowni głównej i pomocniczej.

Rola i zadania jednostek rsom w strategicznym transporcie morskim

Morski port wyładunku jest usytuowany w rejonie prowadzonej operacji, w porcie morskim lub na przystosowanym do rozładunku odcinku nieuzbrojonego brzegu. Głównym zadaniem jednostki RSOM (ang. Reception, Staging and Onward Movement) jest umożliwienie i przeprowadzenie bezpiecznego rozładunku transportowanego drogą morską sprzętu i zaopatrzenia, zorganizowanie rejonu koncentracji oraz dalsze przesłanie wyposażenia do miejsca docelowego przeznaczenia.

Zastosowanie satelitarnych technik pomiarowych gnss w procesie rejestracji danych o zdarzeniach drogowych i ich dystrybucji z wykorzystaniem standardów ogc

Bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD) jest kluczowym aspektem polityki transportowej. Negatywny wpływ na rozwój systemów transportowych stanowi obecnie liczba rannych i ofiar wypadków drogowych. Poprawa stanu BRD zależy od wyników analiz prowadzonych na podstawie wiarygodnych danych o zdarzeniach drogowych.

Metodológia vÝskumu trhu v dopravnÝch podnikoch

V dnešnej dynamickej spoločnosti majú kvalitné informácie neoceniteľný význam nakoľko sa mnohokrát stávajú nástrojom konkurenčného boja. Dnes nie je problém získať veľké množstvo údajov z najrozličnejších informačných zdrojov. Internet a najrôznejšie bázy dát poskytujú kvantum informácii, avšak, nie všetky spĺňajú požadovanú úroveň kvality. Kvalitou pritom rozumieme hlavne relevantnosť, validitu, spoľahlivosť, efektivitu a včasnosť získaných údajov. Získať, resp. vybrať informáciu, ktoré spĺňa predchádzajúce parametre, za účelom prijatia správneho rozhodnutia, je umením a zároveň nevyhnutnou podmienkou prežitia a úspechu dopravných podnikov v konkurenčnom prostredí a to nie len v období a podmienkach celosvetovej hospodárskej krízy.

Koncepcja centrum ochrony i monitoringu podwodnego portu morskiego

Rosnące znaczenie polskich portów morskich (zwłaszcza po wstąpieniu Polski do NATO) związane z ich położeniem oraz potencjalnymi możliwościami do zabezpieczenia różnego rodzaju działań militarnych, stwarza dla nich nowy rodzaj zagrożenia. Można oczekiwać pojawienia się prób wtargnięcia i penetracji na terenach portowych grup terrorystycznych, dywersyjnych oraz innych ukierunkowanych na różne wrogie działania. W artykule zaprezentowano rozwiązanie będące przykładowym modelem struktury centrum monitoringu basenów portowych i jako pewna koncepcja może w przyszłości okazać się przydatna. Wiele elementów tego modelowego rozwiązania już istnieje, a dodając do niego szereg nowych rozwiązań, z uwzględnieniem monitoringu podwodnego, model taki może być praktycznie wykorzystany i funkcjonować niemalże we wszystkich polskich portach.

Nahełmowy system prezentacji danych - poprawa bezpieczeństwa lotniczych systemów transportowych

W referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych w ITWL badań w zakresie możliwości zastosowania systemu nahełmowej prezentacji danych dla modernizowanych śmigłowców wojskowych typu Mi-8, Mi-17 i Mi-24. W części ogólnej omówiono wybrane metody i systemy wykorzystywane do wspomagania pilota w zakresie nahełmowej prezentacji danych (zobrazowanie okularowe i za pomocą gogli noktowizyjnych). W części szczegółowej przedstawiono wybrane wyniki analizy wiarygodności źródeł informacji pilotażowo-nawigacyjnej wykorzystywane do cyfrowego zobrazowania danych (na przykładzie sztucznego horyzontu AGB-3K śmigłowca Mi-17). Na zakończenie zaprezentowano zestaw nahełmowego systemu wyświetlania parametrów lotu SWPL-1 (zbudowany w Zakładzie Awioniki ITWL) oraz scharakteryzowano jego elementy składowe (w tym m.in. układ dopasowania sygnałów analogowych i komputer graficzny).

Pewne przypadki klasycznej teorii zderzenia

W pracy przeanalizowano zderzenie sprężysto-plastyczne złożonego układu dwóch sztywnych belek, pomiędzy którymi znajduje się sztywny krążek. W taki układ uderza poziomo sztywna belka. W zadaniu mamy do czynienia, tuż po uderzeniu, z siedmioma niewiadomymi prędkościami i impulsami sił.

Prototypowy wysokociśnieniowy układ wtryskowy typu

W prezentowanej pracy, przedstawiono w zarysie modernizację silnika a8C, polegającą na zainstalowaniu w nim wysokociśnieniowego układu wtryskowego typu common rail. Wyniki oraz doświadczenie z tej pracy mogą być wykorzystane bezpośrednio do modyfikacji silników lokomotyw SM oraz podobnych. Natomiast opracowane i wykonane stanowisko laboratoryjne , które jest formalnie uniwersalnym osprzętem common rail, umożliwia prowadzenie dalszych badań rozwojowych, badawczych oraz wdrożeniowych w przedmiotowym zakresie.

Analiza możliwości zastosowania ogniw paliwowych w autonomicznych platformach podwodnych

Podstawowym warunkiem jego zapewnienia jest wykorzystanie źródła energii o wysokiej sprawności. Takim źródłem może być ogniwo paliwowe, czyli urządzenie elektrochemiczne, które w bezpośrednim procesie zamienia energię chemiczną zgromadzoną w paliwie na energię elektryczną. W artykule przedstawiono wyniki analizy wymagań objętościowych układu wykorzystującego ogniwo paliwowe zapewniającego czas pracy porównywalny z stosowanym dotychczas akumulatorem.
Subskrybuj to źródło RSS