Zaloguj się

WIEDZA

Wykorzystanie instalacji magistralnej EIB/KNX do zarządzania energią w samochodach typu CAMPER camper, samochód turystyczny, instalacja EIB/KNX, magistrala komunikacyjna, instalacja elektryczna

Camper jest to samochód turystyczny wyposażony i zbudowany w celu swobodnego podróżowania. Posiada miejsca służące do spania i wypoczynku. W artykule zaprezentowano przykład konwencjonalnej instalacji elektrycznej 230 V stosowanej w tego typu samochodach oraz możliwości zastąpienia jej instalacją inteligentną. Użyta w tym celu została instalacja magistralna EIB/KNX. Zaprezentowane zostały ponadto elementy składowe takiej instalacji, zabezpieczenia oraz sposoby jej integracji z instalacją elektryczną pojazdu 12 V, a także z instalacją zewnętrzną 230 V.

Sieć stacji tankowania CNG

W artykule opisano zagadnienia o tematyce dotyczącej możliwości rozwoju rynku CNG jako paliwa do pojazdów. W artykule zawarte zostały również informacje o właściwościach i cenach CNG w porównaniu z paliwami ciekłymi (benzyna i ON), a także informacje o korzyściach ekologicznych wynikających z zastąpienia paliw ciekłych - sprężonym gazem ziemnym. W następnej kolejności opisano dostępność stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego w Polsce a także perspektywy polepszenia aktualnego stanu. W pracy przedstawiono analizę ekonomiczną zakupu pojazdów zasilanych paliwami gazowymi wyposażonych w fabryczne układy zasilania z odpowiadającymi im wersjami benzynowymi, przy czym porównane zostały parametry oraz koszty eksploatacji tych pojazdów.

Jakość działania, system transportowy, logika rozmyta

Zagadnienia rozpatrywane w niniejszym opracowaniu dotyczą oceny jakości działania złożonych systemów transportowych z zastosowaniem elementów logiki rozmytej. Przedstawiono metodę oceny oraz ogólny model oceny jakości działania systemów. Na tej podstawie opracowano rozmyty model oceny, w którym zakres zmienności analizowanych cech systemu pokryty jest liczbami rozmytymi, natomiast ich ostre wartości stanowią dane wejściowe do modelu. Następnie przedstawiono rozmytą reprezentację: wartości cech opisujących system oraz wyznaczonych na ich podstawie wektorów jakości działania systemu.

Zaangażowanie Polski we wdrażanie systemu ERTMS na tle wybranych krajów europejskich

Bardzo ważną kwestią dla zarządów kolejowych państw europejskich jest ujednolicenie systemów transportu kolejowego, a w szczególności unifikacja systemów sygnalizacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. Dobrym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), który łączy w sobie system bezpiecznego prowadzenia pociągów ETCS i system cyfrowej łączności komórkowej GSM-R przeznaczonej dla kolejnictwa. Analiza porównawcza stanu wdrażania ERTMS w krajach Europy środkowowschodniej jest szczególnie istotna z punktu widzenia interoperacyjności transportu kolejowego, w tym również Polski. W większości krajów tego regionu wprowadzanie wspólnego standardu (system ERTMS) jest na różnym etapie zaawansowania.

Silnik dwupaliwowy, gaz ziemny sprężony, sprawność ogólna, podział dawki, wydzielanie ciepła, spalanie, toksyczność

W pracy przedstawiono wyniki badań dwupaliwowego silnika zasilanego gazem ziemnym sprężonym i olejem napędowym jako dawką inicjującą. Podstawowym celem badań było określenie możliwości poprawy parametrów pracy silnika przez podział dawki inicjującej. Dawka pierwsza wtryskiwana z kątem wyprzedzenia zapłonu jak przy zasilaniu samym olejem napędowym miała za zadanie zainicjowanie procesu spalania. Druga dawka wtryskiwana ze zmiennym opóźnieniem, w założeniu już w czasie trwania procesu spalania, miała za zadanie podtrzymanie spalania mieszaniny gazowej. Sterowanie procesem spalania osiągano przez zmiany kąta opóźnienia wtrysku dawki dodatkowej. Podział dawki inicjującej powoduje istotne zmniejszenie maksymalnej szybkości wydzielania ciepła w czasie spalania przy równoczesnym zwiększeniu średniej szybkości spalania mieszaniny gaz-powietrze. W efekcie zaobserwowano wzrost sprawności ogólnej silnika, zmniejszenie stężenia NOx w spalinach i ciśnień maksymalnych spalania. Równocześnie nieznacznemu pogorszeniu uległa emisja CO i TCH.

Układ sterowania pozycyjnego, Sterowanie pozycyjno-siłowe

W pracy przedstawiono realizację sterowania admitancyjnego w oparciu o sterownik ruchu realizujący sterowanie pozycyjne. Zbudowano stanowisko składające się z: wieloosiowego sterownika ruchu NextMove ESB, serwowzmacniacza ADS 50/5, silnika DC 403A403 z enkoderem oraz zasilacza DR 120/24. Korzystając z dostarczonych przez producenta sterownika bibliotek funkcji ruchu oraz kompilatora języka C opracowano program zastępujący wybrane funkcje firmowego oprogramowania sterownika NextMove. Program ten realizuje algorytm regulatora admitancyjnego.

Numerical analysis of an influence of the interlayers‘ contact on the fatigue strength of flexible pavements flexible pavements, interlayer contact, FEM, mechanistic design method

Numerical simulations of flexible pavement (KR category) were carried out in the paper. The special attention was put on modelling of a friction behaviour between structural layers. Three types of models were prepared: no possibility of slide, contact with a friction factor 0,65, contact with a friction factor 0,8. In the models in which the slip was made possible the fatigue strength was one order of magnitude smaller then in a traditional model used in mechanistic design method.

Zarządzanie ryzykiem, identyfikacja ryzyka, ocena ryzyka, redukcja ryzyka, monitorowanie ryzyka, dokumentowanie ryzyka, bezpieczeństwo informacji w instytutach badawczych

Instytuty badawcze ze względu na swój znaczny udział w budowaniu nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy powinny przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo informacji, gdyż jest ona ich najcenniejszym aktywem. Podstawowym elementem systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w instytutach badawczych jest zarządzanie ryzykiem.

Sterowanie ruchem kolejowym, Linie regionalne

W pracy przedstawiono zagadnienia związane ze sterowaniem ruchem kolejowym na liniach regionalnych. Są to linie o małym natężeniu ruchu, sterowane z lokalnego centrum i wymagające specyficznych rozwiązań w zakresie systemów stacyjnych, liniowych i przejazdowych. Przedstawiono dwa rozwiązania systemów dla takich linii - jeden będący modyfikacją typowego systemu stacyjnego i drugi, przyszłościowy oparty na otwartej transmisji bezprzewodowej.
Subskrybuj to źródło RSS