Zaloguj się

WIEDZA

Teksturowanie laserowe warstwy wierzchniej pierścieni tłokowych silnika spalinowego

W artykule zaprezentowano rozważania dotyczące współpracy elementów skojarzenia tłok - tuleja - pierścienie tłokowe (T-P-C) w aspekcie poprawy ich własności tribologicznych. Wykorzystując ablacyjną mikroobróbkę laserową przeprowadzono teksturowanie powierzchni czołowej i bocznej pierścienia tłokowego, wytwarzając charakterystyczne mikrozasobniki olejowe. Przedstawiono wstępne wyniki badań własnych w zakresie teksturowania warstwy powierzchniowej. Badania wstępne mające na celu poprawę własności tribologicznych skojarzenia (T-P-C) obejmowały: dobór najlepszych parametrów mikroobróbki laserowej, badania topografii powierzchni, twardości oraz składu chemicznego w mikroobszarach.

Informatyczny system pomiarowy w komputerowych badaniach jednofazowych silników indukcyjnych

Silniki indukcyjne jednofazowe stosowane są w urządzeniach gospodarstwa domowego oraz w napędach pomocniczych w przemyśle. Badania laboratoryjne tych silników mają na celu wyznaczenia charakterystyk pracy w jego trzech stanach: próbie biegu jałowego, próbie zwarcia ustalonego oraz próbie obciążenia. Na podstawie zrealizowanych pomiarów można obliczyć parametry modelu matematycznego indukcyjnego silnika jednofazowego, które mogą posłużyć do wykonania symulacji pracy silnika w stanach awaryjnych oraz do opracowania energooszczędnych systemów sterowania tymi silnikami. Artykuł przedstawia propozycję wykonywania badań jednofazowego silnika indukcyjnego, przy wykorzystaniu informatycznego system pomiarowego opartego o technologię zdalnego wykonania skryptu ZWS.

Uwarunkowania obsługi logistycznej przewozu ładunków transportem morskim - w aspekcie teoretycznym i praktycznym

Transport odgrywa kluczową rolę w życiu gospodarczym. Rozwój transportu zbliża do siebie rynki, umożliwia zwiększenie produkcji (determinuje wzrost gospodarczy), aktywizuje obszary infrastruktury gospodarczej - wzdłuż dróg i węzłów powstają nowe zakłady przemysłowe i gospodarcze. Trendy zmian zachodzących w gospodarce skupiają się na zwiększeniu intensywności przepływu materiałów do produkcji oraz wyrobów gotowych, a także na skróceniu czasu, jaki upływa pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji a odbiorcą końcowym. Powoduje to wzrost wymagań stawianych sektorowi transportu, który jest łącznikiem między obszarami produkcji, a regionami konsumpcji, który łączy poszczególne ośrodki produkcyjne i usługowe między sobą i zapewnia wymianę towarową. W swych międzygałęziowych funkcjach system transportowy zapewniać powinien, w odniesieniu do ruchu materiałów, surowców, półfabrykatów i wyrobów gotowych - drożność wszystkich kanałów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych w łańcuchach dostaw. Drożność to inaczej zapewnienie optymalnych proporcji między masą wyprodukowanych towarów, zdolnością przewozową środków transportu, przepustowością sieci transportowej oraz zdolnością przeładunkową magazynów oraz wielkością zamówień i zapasów.

Metody analizy ryzyka w procesach logistycznych

Celem każdej organizacji jest, między innymi, zarządzanie efektywnymi procesami logistycznymi. Jego realizacja wymusza wdrażanie systemu zarządzania ryzykiem, aby możliwe stało się: oszacowanie istotnych grup ryzyka towarzyszących realizacji procesów logistycznych, wypracowanie zintegrowanych strategii zarządzania ryzykiem, opracowanie narzędzi analizy ryzyka w procesach logistycznych. W publikacji omówiono wybrane metody analizy ryzyka procesów logistycznych, takich jak: metoda matematyczna, metoda szacunkowa oraz metoda mieszana.

Produkcja opakowań z tektury falistej

Wiele produktów, które spotykamy w życiu codziennym, trudno wyobrazić sobie bez opakowania. Życie każdego człowieka nieodłącznie związane jest z wszelkiego rodzaju butelkami, kartonami, puszkami czy torebkami. Są one przesycone kolorami lub szare, o przeróżnej wielkości i kształcie, w sklepach przyciągają naszą uwagę kierując ją na produkt. Zmiana systemu gospodarczego, wolny rynek, konkurencja, działalność przedsiębiorstw zorientowana na klienta sprawiły, że opakowanie przestało być postrzegane jako służące ochronie i przekazywaniu podstawowych informacji o produkcie.

Perspektywy europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym

ERTMS na dzień dzisiejszy staje się coraz popularniejszym systemem zarządzania ruchem kolejowym. W kolejnych latach jego rozwój mocno będzie wspierany przez Komisje Europejską i ERA. W tym celu zamrożono rozwój specyfikacji i podjęto rozmowy na temat wielu ułatwień dla wyposażenia pokładowego. Dla części przytorowej rozwijany jest INESS. W przypadku systemu GSM-R trwają sprawdzenia współpracy z systemami transmisji danych, pozycjonowania satelitarnego czy wprowadzenia 4-tej generacji łączności komórkowej (NGMN). Coraz powszechniejsze wdrożenia na świecie wskazują na jakość systemu ERTMS - przekształcają słabość w siłę.

Metodyka i wybrane wyniki badań symulacyjnych nowego wózka tramwajowego na tor 1000 mm

W artykule zamieszczono opis przyjętej metodyki badań oraz wybrane wyniki analiz symulacyjnych zachowania dynamicznego wózka nowej generacji dla tramwaju typu 805N. Omówiono przyjętą metodykę i przedstawiono wyniki obliczeń weryfikujących odpowiedzi dynamiczne wózka dla różnych wariantów toru i parametrów jego zużycia. W obliczeniach uwzględniono uproszczone analizy dynamiczne na podstawie wytycznych karty UIC 518, a także normy EN 14363:2005. Obliczenia przeprowadzono metodą symulacji komputerowej opartą o analizę dynamiki układów wielomasowych. W obliczeniach wykorzystano program SIMPACK, który jest pakietem oprogramowania inżynierskiego, przeznaczonego do modelowania i badań numerycznych układów mechanicznych z elementami podatnymi i tłumiącymi.

O innowacyjności rozwiązań w obszarze logistyki

Szybkość zmian zachodzących w otoczeniu wymusza na przedsiębiorstwach ciągłe dostosowywanie się, których alternatywą jest przegrywanie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Coraz bardziej zmienny i bardziej dynamiczny rynek, na którym działają współczesne przedsiębiorstwa sprawia jednak, że skuteczna do tej pory metodologia polegająca na weryfikacji, ewolucji i ciągłym dostosowywaniu jest coraz mniej skuteczna. Pojawiła się potrzeba wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, a więc zmian o charakterze rewolucyjnym, a nie ewolucyjnym. Celem prowadzonych rozważań w artykule jest wskazanie podejścia, jak i koncepcji oraz rozwiązań praktycznych ukierunkowanych na wzrost efektywności systemów logistycznych. Przedstawione zostaną zarówno przesłanki powstania, jak i nowe koncepcje oraz rozwiązania odnoszące się do: innowacji w logistyce jak i innowacyjnego podejścia, metody i rozwiązań.

Wspomagana komputerowo analiza drgań obciążonej liny hipersprężystej

W pracy przedstawiono model numeryczny drgającej liny wykonanej z materiału hipersprężystego i obciążonej masą skupioną. Jako przykład do analizy wybrano dobrze znaną gumową linę bandźi, gdzie masą skupioną jest człowiek wykonujący skok. Analizę komputerową poprzedzono prostym modelem analitycznym. Następnie wykonano analizę komputerową z wykorzystaniem systemu Abaqus. Wyznaczono amplitudę drgań liny, okres drgań tłumionych, rozkład naprężeń wzdłuż liny, wychylenie oraz przeciążenie masy skupionej na końcu liny. Analizie poddane były również zmiany energii sprężystej liny.
Subskrybuj to źródło RSS