Zaloguj się

WIEDZA

Optymalizacja procesów logistycznych w gospodarce leśnej

W artykule przedstawiono model matematyczny problemu optymalizacji pozyskiwania drewna oraz jego transportu . Kryterium wyboru właściwych decyzji jest maksymalizacja wartości wyciętego drewna, pomniejszona o koszty budowy niezbędnych dróg transportowych w przyjętym horyzoncie planowania 1. WPROWADZENIE Gospodarka leśna jest ważną dziedziną przemysłu w wielu krajach. Pod pojęciem gospodarki leśnej należy rozumieć działalność związaną z opieką nad lasem i jego ochroną, użytkowaniem, utrzymaniem i powiększania jego zasobów. Gospodarowanie poza aspektami typowo związanymi z drzewostanem i jego pozyskiwaniem i odnową jest związane ze zwierzyną leśną, runem leśnym, roślinami leczniczymi oraz realizacją pozaprodukcyjnych funkcji lasu, związanych z ochroną powietrza, wód i gleby. Podstawową dziedziną gospodarczego wykorzystania lasu przez człowieka jest jego utrzymywanie, kształtowanie, odtwarzanie i doskonalenie w celu utrzymywania bazy produkcyjnej. W Polsce podstawowym zadaniem leśnictwa jest zwiększenie powierzchni leśnej z jednoczesnym dążeniem do zapewnienia lasom trwałości i wysokiej produktywności.

Translohr - innowacyjny środek miejskiego transportu szynowego

Komunikacja tramwajowa przeżywa obecnie renesans. Towarzyszą mu ogromne zmiany w zakresie infrastruktury, sterowania ruchem oraz taboru. Wynikiem tych zmian jest tramwaj na oponach Translohr. W artykule zwrócono uwagę na innowacyjność Translohra. Omówiono najważniejsze aspekty związane z infrastrukturą oraz taborem. Wskazano lokalizacje linii tramwajowych obsługiwanych przez tramwaj na oponach Translohr.

CZH jako element łańcucha dostaw w polskim hutnictwie

Strategiczna koncepcja, która obejmuje zrozumienie i zarządzanie sekwencją czynności - od dostawcy do klienta - dodających wartość do dostarczanych produktów to najpopularniejsza definicja łańcucha dostaw z którą możemy się spotkać. Jest to złożony proces który każdy przedsiębiorca niezależnie od tego czy chodzi o mały sklep czy o hutę musi dobrze organizować w określonych terminach.

Review of solutions functioning in e-logistics

Increasingly use of information technology in logistics brings about dissemination of e-logistics and solutions used in its framework. In the beginning of a paper authors explain basic terminology concerning e-logistics. A main part o the paper constitutes review of solutions functioning in elogistics. Authors describe among other things: data base, electronic exchange of documents (Electronic Data Interchange), identification technology RFID (Radio Frequency Identification), integrated information systems (from MRP to ERP), as well management of e-supply chain. In the end of the paper authors emphasize meaning of growth and use of information technology in logistics, what causes progressive growth of e-logistics (in the framework of changing business model).

Techniki semantyczne w doborze systemów informatycznych logistyki

W artykule podjęto problem analizy dostępnych technik semantycznych wspomagających dobór systemów informatycznych logistyki. W szczególności zidentyfikowano problemy związane z procesem pozyskiwania informacji na temat systemów informatycznych logistyki oraz zaprezentowano i scharakteryzowano wybrane techniki semantyczne. W następstwie umożliwiło to budowę przykładowego modelu rozwiązania opartego na ontologii dziedzinowej wspomagającej dobór systemu informatycznego logistyki dla klasy WMS. Całość kończą wnioski z przeprowadzonych badań.

Rekonstrukcja wypadku z udziałem motocykla

Rekonstrukcje wypadków z udziałem motocykli często są bardziej złożone niż typowe zderzenia samochodów. Motocykl wraz z kierującym stanowią układ dwóch mas, z pasażerem - trzech. W związku z tym niejednokrotnie nie można zastosować typowych metod obliczeniowych opartych na zasadzie zachowania pędu dwóch mas.

Symulacja stanów nieustalonych procesu hamowania w hamulcach pojazdów kołowych

W pracy szczegółowo omówiono budowę modelu MES i wyniki symulacji pracy hamulca pojazdu samochodowego. W przeprowadzonej analizie uwzględniono dynamiczny charakter pracy konstrukcji, sprzężenie termomechaniczne oraz zastosowano algorytmy generacji ciepła wynikające z pracy sił tarcia. Przedstawiono także typowe problemy występujące przy wykonywaniu tego typu symulacji.

środowisko testowe dla komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym

W artykule poruszono problem opracowania środowiska testowego dla komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Jedną z metod, która na to pozwala jest adaptacja systemu testów poddanego standaryzacji przez ETSI (ang. European Telecommunications Standards Institute). Standard ten wykorzystuje język TTCN-3 (ang. Testing and Test Control Notation) do opisu abstrakcyjnego systemu testów. Artykuł prezentuje architekturę systemu testów, jak również przykład wykorzystania języka TTCN-3 do testowania komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym.

Pracownia manewrowania okrętem

Artykuł omawia zagadnienia budowy i wykorzystania prostego symulatora jednostek pływających, opartego na modelach redukcyjnych w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych. Poruszone zagadnienia przedstawiają wagę szkolenia kierowników jednostek pływających na podstawowym poziomie, z zachowaniem pełnego realizmu poprzez wierne odzwierciedlenie warunków pływania jednostek z napędem mechanicznym i żaglowym.

Spółka Statkowa jako jedna z możliwości zabezpieczenia transportu strategicznego

Prowadzenie przez siły Sojuszu Północnoatlantyckiego operacji pokojowych poza traktatowym obszarem sojuszu oraz przygotowanie do przekazania Unii Europejskiej operacyjnej odpowiedzialności za wszystkie prowadzone przez nią od 2001 roku misje wpłynęła na zmianę charakteru realizowanych współcześnie zadań. Współczesne działania mające na celu wsparcie oraz wymuszanie pokoju prowadzone są na obszarach znacznie oddalonych od granic państw delegujących swoje siły do takich operacji. Powoduje konieczność przerzutu, w stosunkowo krótkim czasie znacznej liczby żołnierzy i sprzętu wojskowego w rejony świata oddalone od własnych terytoriów nawet o 5000 - 7000 km w linii prostej. Transport wojskowy jest nieodłącznym elementem każdej operacji prowadzonej przez siły zbrojne, a zapewnienie zdolności transportowych stanowi element decydujący o powodzeniu danej misji. Znaczenie i rolę transportu we współczesnych siłach zbrojnych podkreśla się zwłaszcza w kontekście sił delegowanych na potrzeby NATO i UE, czyli sił o charakterze ekspedycyjnym, stanowiących odpowiedź na pojawiające się różnorodne zagrożenia. Świadomość tej konieczności prowadzi do przemian w armiach wielu państw, które tworzą w ramach struktur swoich sił zbrojnych komponenty lekkie, przeznaczone do przerzutu w rejon działań drogą powietrzną i morską. Polska będąc aktywnym członkiem UE i NATO jest zobowiązana do uczestnictwa w procesie zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowego, w tym uczestnictwa w operacjach reagowania kryzysowego.
Subskrybuj to źródło RSS