Zaloguj się

WIEDZA

Jakość w outsourcingu usług logistycznych

Rozwój sektora usług, w tym usług logistycznych, związany jest ze zmianami zachodzącymi w systemie gospodarczym państw. Elastyczność dochodowa popytu usług jest znacznie większa, niż ma to miejsce w przypadku towarów, co skutkuje między innymi systematycznym wzrostem świadczonych usług. Rynek usług logistycznych od lat rozwija się w kierunku zwiększenia stopnia ich realizacji w ramach outsourcingu definiowanego jako „wyłączenie ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa pewnych funkcji (usług) i przekazanie ich do realizacji wyspecjalizowanym firmom”2. Polskojęzycznymi odpowiednikami pojęcia outsourcing są terminy: wydzielenie, odnoszący się do outsourcingu wewnętrznego lub wyodrębnienie, związany z outsourcingiem zewnętrznym. Istotną kwestią w tym obszarze pozostaje bez wątpienia zapewnienie wymaganej jakości świadczenia usług, która pozostaje gwarantem pra wi dło we go funk cjo no wa nia or ga ni za cji. Jak wy ni ka z corocznych raportów „Third Party Logistic”, zawierających szeroką analizę światowego sektora usług outsourcingowych, najważniejszym problemem we współpracy pomiędzy partnerami outsourcingowymi pozostaje zagadnienie niedotrzymywania jakości dostarczanych usług (w 2006 roku dotyczyło to 51% przedsiębiorstw, natomiast w 2007 roku 46%)4.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce (cz. 1)

Rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej na współczesnym rynku energii wynika nie tylko ze szczególnej jej roli we wzroście wymiany towarowej i globalizacji gospodarki, lecz również z trendów przejawiających się w nowoczesnych strategiach działania przedsiębiorstw ukierunkowanych na zarządzanie całymi łańcuchami dostaw oraz nadrzędną rolę czasu we współczesnym gospodarowaniu. Konkurencyjność i innowacyjność to zjawiska szczególnie ważne w rozwoju funkcji logistyczno - dystrybucyjnej. Inteligentne sieci energetyczne stanowią unikatowy obszar, gdzie w parze z innowacyjnością i wzrostem konkurencyjności idzie ochrona środowiska. Inteligentne sieci energetyczne to kompleksowe rozwiązania energetyczne, pozwalające na łączenie, wzajemną komunikację i optymalne sterowanie rozproszonymi dotychczas elementami sieci energetycznych, służące ograniczeniu zapotrzebowania na energię. Autor szuka odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na logistykę będzie miało uruchomienie tych sieci? Wdrażanie nowych technologii z zakresu automatyki, telekomunikacji i informatyki w przedsiębiorstwach elektroenergetycznych, gazowniczych czy ciepłowniczych to wielka szansa na rynkowy przełom.

Zastosowanie baz danych w sterowaniu ruchem ulicznym

Zagadnienie sterowania ruchem drogowym jest obecnie bardzo ważnym elementem w związku z gwałtownie rosnącym ruchem ulicznym w miastach. Opracowanie efektywnej strategii działania w ustaleniu przełączeń świateł drogowych i wyznaczaniu alternatywnych dróg transportu w przypadku kolizji lub zatorów wymaga coraz większych nakładów pracy i gromadzenia znacznej ilości informacji. W referacie omówiono niektóre problemy związane z budową baz danych dla tego typu zadań.

Statki do przewozu co - potrzeba przyszłości?

Emisja dwutlenku węgla jest uważana za jeden z głównych powodów globalnego ocieplenia. Szczególnie Unia Europejska chce bardzo mocno ograniczyć jego emisję. Jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu jest przechwytywanie CO i przechowywanie go w strukturach geologicznych. Przygotowywane projekty zakładają wykorzystanie do tego celu wyeksploatowanych złóż ropy naftowej np. na Morzu Północnym. W tym celu potrzebne są jednostki, które przewiozą CO z lądu na morze. Artykuł prezentuje propozycję takich jednostek, jak i problemy, które muszą być uwzględnione podczas ich projektowania.

Formalizacja opisu procesów logistycznych

Wychodząc z ogólnej postaci modelu systemu logistycznego w artykule zaproponowano formalny opis procesów logistycznych. Zdefiniowano stan systemu logistycznego oraz zapisano formuły matematyczne odwzorowujące zmiany stanu tego systemu. W proponowanym podejściu uwzględniono m.in. przekształcenia strumieni ładunków ze względu na postać, czas oraz miejsce, a także miejsca realizacji tych przekształceń oraz ludzkie i techniczne zasoby, jakimi system powinien dysponować.

Transport kolejowy w obsłudze łańcuchów dostaw

Transport kolejowy jest w sposób szczególny predestynowany do przejęcia funkcji obsługi transportowej potoków ładunkowych płynących w skali kontynentu, jak i w relacjach transkontynentalnych. W transporcie kolejowym upatruje się realizatora celów gospodarczych, społecznych i ekologicznych, związanych z pożądaną obsługą potrzeb przewozowych.

Optymalizacji przedsięwzięć logistycznych

Praca miała na celu stworzenie aplikacji dedykowanej wybranym problemom natury logistycznej oraz wykorzystanie jej do rozwiązania przykładowych zagadnień (studia przypadków). Podstawową przesłanką, dla której autor pracy podjął się takiego zagadnienia było opracowanie oprogramowania służącego do zarządzania przedsięwzięciami w logistyce oraz optymalizacji przepływów w sieciach dostaw, pozwalającego na równoczesną optymalizację czasową oraz kosztową procesów logistycznych. Tak opracowane narzędzie może wspomagać zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie, którego podstawowy cel stanowi koordynacja przepływów surowców, materiałów oraz wyrobów gotowych, minimalizacja kosztów tych przepływów oraz podporządkowanie działalności logistycznej wymogom obsługi klienta.

Wykorzystanie wirtualnych przyrządów pomiarowych przy projektowaniu systemów pomiarowych w środowisku vee pro

W artykule przedstawiono modelowanie systemu pomiarowego z wykorzystaniem wirtualnych przyrządów pomiarowych. Przedstawiono charakterystykę i podstawowe właściwości wirtualnych przyrządów pomiarowych. Projektowanie systemu pomiarowego jak również prezentacja wyników pomiarowych odbywa się z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programowego Vee Pro.
Subskrybuj to źródło RSS