Zaloguj się

WIEDZA

Komplikacje w innowacyjnych systemach stabilizacji i hamowania

W artykule przedstawiono problemy diagnostyki pojazdów z innowacyjnymi systemami sterowania układów ułatwiających pracę kierowcy. Opisano nową wersję systemu dynamicznej kontroli stabilności i trakcji (DSTC) wraz z zaawansowaną funkcją sterowania stabilnością (ASC) oraz funkcją kontroli trakcji w zakręcie (CTC) oraz system ostrzegający o zderzeniu z samoczynnym hamowaniem. Przedstawiono współazleżność operacji systemowych oraz zaprezentowano badania oscyloskopowe sprawnych systemów w magistralach klasy B i C.

Wydatki na transport jednostek samorządu terytorialnego w polsce w latach 2003 - 2008

Artykuł w sposób syntetyczny prezentuje kształtowanie się wydatków na transport wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w okresie 2003 - 2008. Wydatki na transport stanowią jedną z najważniejszych kategorii wydatków polskich jednostek samorządu terytorialnego. Wynika to z zakresu ich kompetencji, które w tym zakresie wzrosły, szczególnie w odniesieniu do samorządu województwa. Wydatki na transport wszystkich jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 wyniosły blisko 23,3 mld PLN, w tym wydatki majątkowe 11,7 mld PLN, co stanowi ok. 37% ogółu wydatków majątkowych i ponad 50% wydatków samorządów na transport.

Znaczenie systemu ratownictwa chemiczno-ekologicznego w transporcie w pasie nadmorskim

Obszar nadmorski Polski z dwoma dużymi zespołami portów morskich Gdańsk-Gdynia i Szczecin-Świnoujście funkcjonuje w układzie podstawowej sieci transportowej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Kanwą tego układu są dwa wykształcone ciągi transportowe drogowokolejowe północ - południe prowadzące z obu zespołów portowych oraz łączący oba zespoły portowe ciąg kolejowo-drogowy przebiegający przez obszar całego regionu nadmorskiego. Jest to zarazem układ, który będzie stopniowo podlegał integracji z europejską siecią transportową, także w ramach środkowoeuropejskiego systemu transportowego TINA.

Badania tribologiczne i eksploatacyjne oleju rzepakowego

Zaprezentowano wybrane wyniki badań, m.in. analizę widmową hałasu emitowanego przez silnik smarowany olejem rzepakowym oraz mineralnym w aspekcie rodzaju paliwa użytego do napędu silnika. Pomiary zużycia przeprowadzono z wykorzystaniem testera tribologicznego T. Próbki oleju do pomiarów pobierane były co określony interwał przebiegu (1000 km). Przed pobraniem próbki mierzono widmo drgań i hałasu, generowane przez silnik pracujący w ustalonych warunkach obciążenia i prędkości obrotowej. Wyniki badań oleju rzepakowego porównywano z wynikami, jakie otrzymano w badaniach oleju zalecanego przez producenta pojazdu dla tych samych warunków eksploatacji.

Wykorzystanie modeli optymalizacyjnych do wyznacznia poziomu zapasów w procesie produkcyjnym

Rosnące wymagania klientów dotyczące nie tylko jakości produktów, ale również czasu obsługi w połączeniu z presją kosztową powodują, że menedżerowie coraz częściej poszukują rozwiązań pozwalających im zoptymalizować tworzone plany produkcyjne. Logistyczne wsparcie procesu produkcyjnego przestaje się w związku z tym ograniczać wyłączenie do koordynacji poszczególnych działań i gwarantowania sprawnego przepływu, ale rozszerzone jest o elementy optymalizacji poziomu zapasów produkcji w toku. Budowa takiego systemu logistycznego staje się zadaniem niebanalnym szczególnie w przypadku, gdy oferowany asortyment jest zmienny, bądź też sprzedaż danych produktów charakteryzuje się dużą zmiennością. W artykule przedstawiono przykład przedsiębiorstwa, które przed takim wyzwaniem stanęło. W związku z tym w pierwszej kolejności zbadano zarówno przebieg procesu produkcji, jak i charakter występującego zapotrzebowania. W oparciu o uzyskane wyniki zaproponowano nową formę planowania i realizacji produkcji opartą na planowaniu wstępującym. Przeprowadzono następnie analizę porównawczą różnych typów planowania i podjęto próbę użycia modelu optymalizacyjnego do minimalizacji kosztów magazynowania i produkcji dla jednego z wydziałów badanego przedsiębiorstwa.

Computer aided design of multi-disc grinders

Procedures of computer aided multi-disc grinders design were programmed in JAVA language and after applying them to the cell phone, they were used for the anticipation by means of genetic algorithms. The constructional solutions obtained are of logical and innovation-inspiring character.

Wybrane mierniki oceny zdolności przepustowej portu

Pozycja konkurencyjna portów morskich uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Jednym z nich jest zdolność przepustowa portu morskiego w zakresie obsługi poszczególnych grup ładunkowych. Wiele badań zdolności przepustowej portu morskiego oparta jest na wydajności urządzeń przeładunkowych do obsługi środków transportu morskiego. Nie uwzględnia się natomiast aspektów związanych z wydajnością obsługi środków transportu zaplecza czy zdolnością składową portu. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie metod oceny wybranych czynników mających wpływ na wydajność portu, a często pomijanych w obliczaniach całkowitej zdolności przepustowej portu morskiego.

Wpływ mieszanin etanolu z olejem napędowym na emisję wybranych składników spalin

W artykule przedstawiono wyniki badań silnika PERKINS zasilanego mieszaniną etanolu z paliwem mineralnym na ekologiczne wskaźniki jego pracy. Zastosowanie paliw o różnych właściwościach fizykochemicznych do silników wysokoprężnych wymaga dużych dokładności pomiarów parametrów diagnostycznych. Spełnianie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji toksycznych składników spalin wymaga zastosowania we współczesnych silnikach spalinowych o zapłonie samoczynnym szybkich i precyzyjnych urządzeń diagnostycznych do określania jego stanu technicznego, a szczególnie procesu spalania oraz stanu technicznego aparatury wtryskowej.

Bezpieczeństwo morskich linii komunikacyjnych w rejonach objętych działaniami militarnymi innymi niż wojna

Za powszechnością stosowania min morskich i wyposażania w nie arsenałów flot wojennych przemawia ich podstawowa zaleta jaką jest niski koszt produkcji oraz prostota zastosowania. W związku z tym, w pierwszej kolejności, kraje ekonomicznie słabsze (nie posiadające dużych flot wojennych) chętnie wchodziły i wchodzą w ich posiadanie. 2 Obecnie ponad 50 państw posiada miny na swoim uzbrojeniu (32 państwa są producentami min z czego 24 zajmują się ich eksportem). 3
Subskrybuj to źródło RSS