Zaloguj się

WIEDZA

Informatyczne systemy wspomagania eksploatacji statków powietrznych

Artykuł jest wynikiem prac prowadzonych nad wdrożeniem systemów wspomagających eksploatację statków powietrznych. Przedmiotem artykułu jest przedstawienie możliwości obecnych systemów informatycznych i zakresu ich wykorzystania do wspomagania problemów decyzyjnych. W artykule zaproponowano modyfikację wybranego systemu informatycznego uwzględniając innowacje technologiczne stosowane w transporcie lotniczym celem usunięcia zidentyfikowanych słabych ogniw systemu. Rezultatem jest usprawnienie eksploatacji statków powietrznych.

Symulacyjne badania geometrii magazynu

Streszczenie: W artykule przedstawiono podsumowanie badań nad wpływem geometrii wariantowo projektowanego obiektu logistycznego na ilościowe wskaźniki oceny obiektu. Badania, oparte o koncepcję symulacji, zostały wykonane przy wykorzystaniu pakietu komputerowego OL zaprogramowanego przez autora artykułu. 1. WSTĘP Artykuł stanowi podsumowanie badań dotyczących wpływu geometrii obiektu logistycznego (magazynu), wyrażonej poprzez podstawowe jego wymiary, na wskaźniki oceny projektowanego obiektu. Poprzez wymiary obiektu logistycznego rozumie się jego szerokość, długość i wysokość. Postać bryły obiektu badań została ograniczona do prostopadłościanu (w skrajnych przypadkach sześcianu).

Morskie systemy transportowe początku xxi wieku

Streszczenie: Artykuł dotyczy kształtowania się, funkcjonowania i przemian morskich systemów transportowych. Wskazuje na rolę transportu morskiego w obsłudze handlu światowego, analizuje flotę transportową w obsłudze światowego handlu morskiego, omawia morskie systemy transportowe.

Wybrane zagadnienia laserowego teksturowania powierzchni

W opracowaniu przedstawiono wybrane aspekty związane z technologią laserowego kształtowania tekstury powierzchniowej elementów z SiC współpracujących ślizgowo. W części opisowej analizowano cechy wiązki laserowej istotne z punktu widzenia wytwarzania tekstury. W części badawczej przedstawiono wyniki eksperymentów technologicznych. Rezultatem pracy są wytyczne do technologii teksturowania przy wykorzystaniu lasera Nd:YAG.

Analiza zachowań kierujących pojazdami w stanach nasycenia ruchem na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną

W artykule przedstawiono wpływ przeciążeń ruchowych na zachowania kierujących pojazdami oraz bezpieczeństwo ruchu. Wyniki analiz bazują na badaniach empirycznych wykonanych w latach 2007 ÷ 2009 na pasach z relacją na wprost na 11 skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną zlokalizowanych w Krakowie. Analiza zachowań kierujących przeprowadzona została oddzielnie dla sygnału czerwonego z żółtym, sygnału zielonego oraz sygnału żółtego i początkowego fragmentu sygnału czerwonego. Ukazano wpływ warunków pogodowych na zachowania kierujących pojazdami oraz opisano reakcje kierujących na zapalenie się sygnału żółtego oraz czerwonego. W końcowej części artykułu zapisano wnioski wynikające z analiz wpływu tych zachowań na bezpieczeństwo ruchu.

Hybrydowe układy napędowe lokomotyw spalinowych

Streszczenie: Referat jest poświęcony wprowadzeniu hybrydowych układów napędowych w pojazdach trakcji spalinowej. Zaprezentowano w nim osiągnięcia innych krajów we wdrażaniu do eksploatacji pojazdów miejskich (tramwaje, trolejbusy, autobusy) oraz lokomotyw z układami hybrydowymi, a także wynikające z tego korzyści, zwłaszcza w ograniczeniu zużycia energii i emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Ponadto przedstawiono propozycję zabudowy układu hybrydowego w modernizowanej spalinowej lokomotywie manewrowej.

Stanowisko do pomiaru strzałki ugięcia konstrukcji mostowych z wykorzystaniem metod bezpośrednich i pośrednich

W referacie dokonano przeglądu wybranych metod monitorowania pracy konstrukcji mostowych w warunkach laboratoryjnych, na stanowiskach badawczych i w warunkach rzeczywistych, obiektów budowanych i eksploatowanych. Zaproponowano rozwiązanie konstrukcyjne stanowiska do testów zintegrowanego systemu monitorowania stałych i tymczasowych przepraw mostowych.

Analiza wpływu zmiany napięcia akumulatora na wartość wyładowania iskrowego

W artykule przedstawiono model matematyczny bateryjnego układu zapłonowego współpracującego z silnikami spalinowymi. Zbudowany model wykorzystano do analizy wpływu zmiany parametrów napięcia zasilania akumulatora na wartości wyładowania iskrowego. Do opracowania modelu matematycznego wykorzystano wyniki badań laboratoryjnych oraz eksploatacyjnych (na obiekcie rzeczywistym) elementów składowych układu zapłonowego. Badania eksperymentalne przeprowadzono na różnych typach bateryjnych układów zapłonowych. Komputerową analizę układu przeprowadzono na podstawie zbudowanego schematu operatorowego zaimplementowanego w środowisku Delphi. Dokonano porównania i weryfikacji wyników zdjętych z obiektów rzeczywistych z wynikami otrzymanymi z symulacji komputerowych.
Subskrybuj to źródło RSS