Zaloguj się

WIEDZA

Niekonwencjonalne wyznaczeniefunkcji niezawodności pojazdów samochodowych

W pracy przedstawiono metodę wyznaczenia funkcji niezawodności pojazdów samochodowych. Niezawodność pojazdu samochodowego opisana jest przez dwuparametrowy rozkład Weibulla. W celu umożliwienia praktycznego zastosowania funkcji niezawodności do prognozowania niezawodności pojazdów, przedstawiono metodę ilościowego określenia tej funkcji. Oznacza to konieczność wyznaczenia, w oparciu o przyjęte założenia, wartości nieznanych parametrów rozkładu Weibulla.

Model gospodarki magazynowej w strategii logistycznej przedsiębiorstwa

W artykule przedstawiono model gospodarki magazynowej zaimplementowany w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Przedstawiono technologie przechowywania i przemieszczania materiałów umożliwiające osiągnięcie planowanego poziomu obsługi przy optymalizacji kosztów. Zaprezentowano również metody usprawnień narzędzi umożliwiających podejmowanie decyzji w zakresie gospodarki magazynowej.

Koncepcje i strategie logistyczne

Logistyczne wsparcie operacji pokojowych i humanitarnych w doktrynie strategicznej NATO (cz. 1) spowodowało zmianę dotychczasowej strategii politycznej i militarnej Sojuszu Północnoatlantyckiego. Konsekwencją tych faktów jest między innymi ogłoszenie w kwietniu 1999 roku nowej strategii obronnej NATO (ANSC - Alliance’s New Strategie Concept)2 oraz będącą jej pochodną nowej koncepcji reagowania w postaci tak zwanej Inicjatywy Zdolności Obronnych DCI (Defence Capabilites Initiative)3. Kolejnym przedsięwzięciem proceduralnym było opublikowanie w tym samym czasie tak zwanego Raportu LO 2020 (Land Operations in the Year 2020) 4, dotyczącego prognozowanych zmian w zakresie szeroko pojętej technologii obronnej Sojuszu NATO. Powyższe dokumenty, mające charakter studiów strategicznych, implikują bardzo znamienne konsekwencje między innymi w zakresie wsparcia logistycznego działań militarnych sił zbrojnych Sojuszu.

Modelowanie zjawisk i zdarzeń w logistycznym łańcuchu dostaw

Nowoczesna logistyka to zbiór procesów traktowany jako powtarzający się i zdeterminowany przebieg zjawisk, zorientowany na potencjalnego odbiorcę, określony przez przepływ surowców, materiałów i informacji, które przenikają granice poszczególnych sfer działalności przedsiębiorstwa. Synteza powyższych procesów prowadzona w formie przepływów - określana jest współcześnie mianem łańcucha logistycznego (łańcucha dostaw lub zaopatrzeniowego). Tak rozumiany łańcuch zdarzeń umożliwia sprawne konfigurowanie przedsięwzięć logistycznych oraz monitorowanie zjawisk w nim zachodzących. Autor w artykule podjął się próby usystematyzowania pojęć dotyczących sterowania przepływami związanymi z przemieszczaniem dóbr materialnych i niematerialnych (informacji, usług), począwszy od źródeł ich pozyskania, poprzez kontrolę realizacji złożonych zamówień, a także organizację procesów magazynowych, zarządzanie dokumentami i informacją związaną z dostawami, magazynowaniem, aż po dostawę do finalnego odbiorcy towaru z uwzględnieniem ochrony środowiska.

Badanie przyczepności opony do nawierzchni w warunkach letniej eksploatacji

W artykule zaprezentowano wyniki badań współczynnika przyczepności pomiędzy oponą a nawierzchnią w warunkach letniej eksploatacji. W badaniach wykorzystano nową generację zestawu pomiarowego SRT-4, wyposażonego w przyczepkę dynamometryczną. Układ ten jest również wykorzystywany podczas rutynowych badań współczynnika przyczepności nawierzchni na drogach krajowych i badań odbiorczych nowych dróg. Artykuł wskazuje jedną z możliwości szacowania współczynnika przyczepności pomiędzy oponą a nawierzchnią, przydatną przy odtwarzaniu sytuacji przedwypadkowych. Problematyka poruszona w tej pracy może być w szczególności interesująca dla rzeczoznawców samochodowych i biegłych sądowych z dziedziny bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wielokryterialne badania systemu transportowego

Systemy techniczne o coraz wyższym stopniu automatyzacji, unifikacji i integracji modułowej stwarzają szereg nowych problemów natury technicznej, organizacyjnej i ekonomicznej, szczególnie na etapie ich eksploatacji. Jednym z tych problemów jest utrzymanie wysokiej gotowości technicznej maszyn, tzn. utrzymanie ich w stanie zdatności do wykonania przewidzianych zadań zgodnie z przeznaczeniem i aktualnymi możliwościami technicznymi.

Ryzyko rozlewów produktów ropopochodnych i innych substancji niebezpiecznych w akwenie morza bałtyckiego

W artykule zwrócono uwagę na stale rosnące niebezpieczeństwo katastrofy ekologicznej w Akwenie Morza Bałtyckiego, spowodowanej rozlewem produktów ropopochodnych i innych substancji niebezpiecznych. Scharakteryzowano transport morski, kładąc szczególny nacisk na tendencje jego wzrostu w zakresie przewozu ropy naftowej. Zidentyfikowano miejsca niebezpieczne dla żeglugi z dużym prawdopodobieństwem zaistnienia wypadku z udziałem środka transportującego ADR. Opisano również ekologiczne skutki katastrofy, spowodowanej wydostaniem się dużej ilości ropy naftowej do morza.

Application of rheological fluid dampers for vibration control of buildings

Vibration problem of the building retrofitted with controllable rheological fluid damper was formulated in the paper. Moreover, the problem of the optimal friction force evaluation was also considered. Horizontal displacements of the model under consideration were caused by foundation motion. In case of the system retrofitted with magnetorheological dampers (MR), the signals generated in displacements’ sensors are converted into the current in coil exciting magnetic field in slits where the MRF fluid flows. In case of electrorheological dampers (ER) the electric field is formed between electrodes powered by controllable current generator. The electric or magnetic field provokes fluid polarization in damper, what influences on the value of friction force. The intensity of vibrations was evaluated based on a functional depending on accelerations of certain points of the system. Results of computer simulations were also presented in the paper.
Subskrybuj to źródło RSS