Zaloguj się

WIEDZA

Istota strategii logistycznych przedsiębiorstw

Logistyka ze swoimi obszarami zainteresowań staje się zatem elementem strategicznego zarządzania firmą. Strategie wykorzystywane w przedsiębiorstwach oraz ich formy uzależnione są od wielu czynników, takich jak: rodzaj przedsiębiorstwa, charakter rynku na którym funkcjonuje, rodzaj działalności, struktura organizacyjna, sytuacja finansowa itp. Wybór strategii działania firmy może opierać się na, zdefiniowanej przez Portera, strategii zalet konkurencyjnych. Są one bardzo istotne z punktu widzenia klienta. Zalety konkurencyjne zwiększają w pewien sposób „wartość” firmy i jej produktów lub usług. Może to nastąpić albo poprzez zaoferowanie klientowi towaru po niższej cenie (strategia przywództwa kosztowego) lub też zaoferowaniu różnego rodzaju usług dodatkowych (strategia dyferencjacji), które spowodują w konsekwencji zaakceptowanie przez klienta wyższej ceny niż u konkurenta.

Komputerowe wspomaganie diagnostyki układów hydraulicznych

W artykule przedstawiono postęp w stosowaniu komputerowego wspomagania procesów diagnostycznych układów hydraulicznych. Dokonano analizy narzędzi diagnostycznych w zarysie historycznym począwszy od najprostszych metod gdzie komputerowe wspomaganie ogranicza sie jedynie do obróbki ręcznie wprowadzonych do komputera wyników badań aż do w pełni zautomatyzowanego systemu diagnostyki układów hydraulicznych zbudowanego w Politechnice Radomskiej, w którym praktycznie cały proces realizowany jest przez system komputerowy zaprogramowany wg. odpowiednich algorytmów diagnostycznych.

Outsourcing usług jako podstawa konkurencyjności nowoczesnych łańcuchów dostaw

Outsourcing zrewolucjonizował sposób, w jaki przedsiębiorstwa wykonują swoje funkcje biznesowe. O znaczeniu outsourcingu świadczą przede wszystkim wyniki licznych badań prowadzonych pod koniec lat 90 XX wieku. Wynika z nich, że 94% badanych przedsiębiorstw wydzieliło w tamtym okresie co najmniej jedną działalność, a średnia liczba wydzieleń wynosiła dziewięć. Tendencje do delegowania na zewnątrz czynności i zasobów spoza głównego nurtu działalności przedsiębiorstwa są widoczne w szczególności w sferze logistyki, ponieważ coraz większą część wartości dodanej produktu stanowią procesy logistyczne realizowane przez operatorów zewnętrznych, nawet wewnątrz zakładu producenta. Podjęcie decyzji - czy kupować na rynku (w tym przypadku usługi logistyczne lub ich składniki), czy też zdecydować się na integrację pionową (w tym przypadku utrzymywać własny system logistyczny lub jego część) - zależy od cech ekonomicznych procesu produkcji w danym rodzaju działalności oraz od natury jej kosztów transakcyjnych.

Bezpieczeństwo na drodze a huśtawka emocji

Artykuł dotyczy zjawiska huśtawki emocjonalnej, która następuje po nagłym wycofaniu źródeł emocji. .Zmianie tej towarzyszy tzw. „zamglenie poznawcze”, które oznacza stan w którym człowiek nie analizuje w dostateczny sposób informacji które do niego napływają, działając niejako automatycznie. Artykuł wyjaśnia ten fenomen, jego przyczyny, mechanizmy i skutki, oraz analizuje go z punktu widzenia kierowcy, który w takiej sytuacji może popełniać tzw. ”głupie błędy” mogące zagrozić jego bezpieczeństwu w czasie drogi.

Wahania ruchu na ulicach warszawy

Streszczenie: w ramach referatu przedstawiono bazę danych pomiarowych dostępną w Warszawie. Baza ta odnosi się do pomiarów natężenia ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem struktury rodzajowej potoku pojazdów, prędkości chwilowej strumienia ruchu oraz okresu pomiarów. Baza danych składa się ze 104 punktów pomiarowych rozlokowanych w całej sieci drogowej Warszawy. Na części z nich pomiar odbywa się w sposób ciągły pozwalający na prowadzenie szczegółowych analiz zmian w warunkach ruchu. Tak duża baza pomiarowa wymaga zastosowania specjalistycznych analiz służących do wykrywania i eliminacji błędów pomiarowych. W ramach artykułu przedstawiono również analizę prowadzącą do wyznaczenia natężenia miarodajnego dla okresu szczytu porannego, bazując na pomiarach natężenia ruchu na moście Gdańskim.

Omijanie cyklonów tropikalnych przez statki w żegludze oceanicznej

Streszczenie: Zaprezentowano metodykę konstruowania nakresu antykolizyjnego dla statku celem omijania cyklonu tropikalnego. Przedstawiono algorytm obliczeniowy opracowanego programu komputerowego oraz wyniki jego testowania. Wykorzystano informacje z podróży statku „Diana” i informacje z komunikatów o rzeczywistym cyklonie tropikalnym Bill przemieszczającym się w sierpniu 2009 r.

Ocena niezawodności eksploatacyjnej autostradowego systemu poboru opłat

W artykule przedstawiono nowe pojęcie niezawodności eksploatacyjnej w aspekcie autostradowego systemu poboru opłat wraz z metodologią oceny niezawodności eksploatacyjnej analizowanego systemu. Metoda umożliwia racjonalizację eksploatacji autostradowego systemu poboru opłat poprzez określenie strategii eksploatacji tego systemu. Strategia ta ma umożliwić spełnienie wymagań w zakresie niezawodności i dostępności systemu oraz zapewnić odpowiedni poziom jakości obsługi użytkowników autostradowego systemu poboru opłat.

Koncepcja układu sterowania pozycyjno-siłowego z wykorzystaniem sterownika nextmove

W pracy przedstawiono przegląd sposobów programowania wybranych z dostępnych na rynku układów sterowania położeniem. Wskazano układ umożliwiający budowę aplikacji wbudowanych, udostępniający możliwość modyfikacji działania sterownika oraz przedstawiono możliwe miejsca modyfikacji. Przedstawiono zasadę sterowania admitancyjnego oraz zaproponowano sposób implementacji tego rodzaju sterowania w sterowniku NextMove ESB.

Charakterystyki elementów sprężystych i tłumiących zawieszenia samochodu osobowego oraz zastępcze

W badaniach zawieszeń pojazdów samochodowych powszechnie wykorzystuje się uproszczone modele ich dynamiki, często ograniczone co do ilości stopni swobody i zakresu możliwych zastosowań. Uproszczenia dotyczą także braku uwzględnienia kinematyki zawieszeń i prowadzą w efekcie do korzystania w modelach z tzw. sztywności zastępczej zawieszenia i zastępczego współczynnika tłumienia zawieszenia. Autorzy niniejszego artykułu przeanalizowali sposób ustalenia związku pomiędzy parametrami obliczeniowymi zawieszenia a charakterystykami rzeczywistych elementów tłumiących. Wyniki odpowiednich badań i analiz dotyczących przykładowego samochodu osobowego przedstawili w artykule.
Subskrybuj to źródło RSS