Zaloguj się

WIEDZA

Problemy doboru systemu wizyjnego dla bezzałogowych maszyn inżynieryjnych

W referacie zaprezentowano wybrane problemy powstające podczas doboru systemu wizyjnego dla teleoperowanych bezzałogowych maszyn inżynieryjnych. Przedstawiono także możliwe sposoby ich rozwiązania, testy porównawcze, oraz przykład wykorzystania tych doświadczeń przy opracowywaniu układu wizyjnego dla inżynieryjnego robota wsparcia powstającego w Katedrze Budowy Maszyn Wojskowej Akademii Technicznej.

Na akwenie ograniczonym

W artykule przedstawiono wybrane możliwości pozyskania i wykorzystania wiedzy nawigatorów do analizy i oceny bezpieczeństwa nawigacyjnego na akwenach ograniczonych. Reprezentacja pozyskanej wiedzy w tym zakresie umożliwia implementację kryteriów oceny bezpieczeństwa w nawigacyjnych systemach informatycznych. Pozwala to na pełniejsze uwzględnienie czynnika ludzkiego w procesach wspomagania podejmowania decyzji nawigacyjnych.

Road accident as a traumatic situation - help to the victims

People often experience unexpected and difficult situations to cope with. Some of them represent traumatic experience. This kind of situation includes a motor vehicle accident (MVA). Road accidents are recognized as a today’s public health problem. It is not only evidenced by the great number of road accident victims (families, witnesses, rescue teams) but also mental, social and financial consequences experienced by these victims.

Wybór metody prognozowania przewozów na linii szybkiego ruchu

Streszczenie: Przygotowanie prognozy potoków, które przemieszczać się będą pociągami Kolei Dużych Prędkości w Polsce stanowi kluczowy element programu ich uruchomienia. W referacie syntetycznie opisano podejście metodyczne w zakresie prognozowania przewozów pasażerskich dla nowo budowanej infrastruktury kolejowej. Przedstawiono krótki przegląd metod zastosowanych przez koleje francuskie i hiszpańskie w trakcie realizacji programów TGV oraz AVE w ich krajach, a także - w ostatnim okresie - przez koleje koreańskie (projekt KTX). Na powyższej podstawie zaproponowano metodę dla warunków polskich oraz zilustrowano ją przykładem obliczeniowym dla relacji Warszawa - Wrocław.

Charakterystyka oraz wyznaczniki jakościowe organizacji systemu szkolenia kandydatów na kierowców w polsce

Artykuł przedstawia charakterystykę systemu szkolenia kandydatów na kierowców w Polsce. Poruszana problematyka jest o tyle istotna, ponieważ od organizacji tego systemu zależy m.in. stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Autor artykułu opisuje etapy związane z uzyskiwaniem uprawnień do przeprowadzania szkoleń na prawo jazdy, warunki niezbędne do prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, a także drogę do otrzymania prawa jazdy przez potencjalnych kursantów. W sposób obiektywny stara się wskazać na zalety i wady obowiązującego systemu, który w obecnym kształcie nie przyczynia się w znacznej mierze do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa. Przeprowadzona analiza nie ma znamion profesjonalności, bowiem wymagałaby sporządzenia obszernego raportu.

Rola komisjonowania w sterowaniu przepływami produktów

Komisjonowanie to proces obserwowany we wszystkich typach węzłów logistycznych. Charakteryzuje się ono dużą pracochłonnością i koniecznością sprawnej organizacji czynności stanowiących jego elementy. Na podstawie obserwacji funkcjonowania rzeczywistego magazynu operatora logistycznego został opracowany model pozwalający analizować sposoby przemieszczania magazyniera kompletującego ładunki i ich alokację w strefie kompletacyjnej.

Metody obliczania współczynnika korekcji wilgotności i ich wpływ na emisję tlenków azotu

W artykule przedstawiono rezultaty z badań emisyjnych samochodów osobowych z silnikami ZI i ZS oraz pojazdów ciężarowych w warunkach drogowych. Testy wykonywano na odcinku kilkunastu kilometrów podczas jazdy na odcinkach o różnej charakterystyce. Do pomiarów stężenia tlenków azotu wykorzystano mobilny analizator do badań toksyczności SEMTECH-DS firmy SENSORS. Dla każdego pojazdu wykonano po cztery przejazdy, a następnie uśredniono wartość emisji tlenków azotu. Dla poszczególnych wartości obliczono współczynnik korekcji wilgotności według metod: 1065.670, 86.1342-94 SI, 86.1342-94 Diesel oraz 86.1370-2007 NTE. Uzyskane dane posłużyły do opracowania zależności charakteryzujących wpływ metody obliczania współczynnika korekcji wilgotności na emisję tlenków azotu.

Założenia algorytmu fuzji danych w radarowym systemie kontroli ruchu morskiego

Streszczenie: Rozwój na początku obecnego wieku nowych technologii w radiolokacji morskiej, w szczególności radarów pracujących na fali ciągłej z modulacją częstotliwościową (FMCW), możliwości prezentacji i powiększenia wybranych części radarowego sygnału wizyjnego na elektronicznej mapie nawigacyjnej (ENC) spełniającej standard systemu obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS) oraz w zakresie techniki termowizyjnej, a także wdrożenie nowego systemu automatycznej wymiany informacji w relacji statek - stacja brzegowa, stwarzają nowe możliwości kontroli ruchu morskiego. Referat prezentuje założenia algorytmu fuzji danych w brzegowym systemie kontroli ruchu morskiego prezentującym dane na monitorze ECDIS i wyposażonym w: urządzenia radarowe pracujące impulsowo i na fali ciągłej, stację brzegową systemu automatycznej identyfikacji (AIS) i kamerę termowizyjną.
Subskrybuj to źródło RSS