Zaloguj się

WIEDZA

Model procesowy zarządzania konfiguracją badań statków powietrznych

W artykule scharakteryzowano istotę zarządzania konfiguracją w badaniach statków powietrznych. Zaprezentowano koncepcję systemowego podejścia do jakości procesów zarządzania konfiguracją, identyfikacji konfiguracji, nadzorowania zmian, opisywania statusu i auditowania konfiguracji z przykładami jej wykorzystania w ramach badań statków powietrznych. Przedstawiono model procesowy zarządzania konfiguracją w badaniach statków powietrznych.

Znaczenie turystyki w rozwoju miast portowych i regionów nadmorskich

Wstęp Światowa Organizacja Turystyki (WTO - World Tourism Organization) gromadząc rzetelnie dane statystyczne, przyjęła termin „odwiedzający” dla wyróżnienia osób podróżujących w celach turystycznych wśród ogółu podróżujących. Odwiedzającym jest osoba podróżująca i pozostająca poza codziennym środowiskiem nie dłużej niż jeden rok, w celach wypoczynkowych, służbowych lub innych turystycznych, ale nie w zarobkowych. Odwiedzający międzynarodowy podróżuje do kraju niebędącego miejscem stałego pobytu, natomiast krajowy do innej miejscowości w kraju.

Emisja turbodoładowanego silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego dwupaliwowo

W artykule opisano wyniki badań pełnogabarytowego dwupaliwowego czterocylindrowego turbodoładowanego silnika o zapłonie samoczynnym Badania miały na celu ustalenie maksymalnego udziału paliwa CNG w mieszance dostarczanej do cylindra silnika. Analiza wyników badań wykazała, że udział energetyczny CNG w ładunku dostarczanym do cylindra może wynosić maksymalnie 45%. Przy takim poziomie udziału CNG uzyskuje się 15% zmniejszenie momentu maksymalnego w stosunku do zasilania fabrycznego. Znacznemu zwiększeniu ulega emisja niespalonych węglowodorów. Stężenia pozostałych głównych składników spalin osiągają wartości na poziomie emitowanym przez silnik zasilany fabrycznie.

Skutki zasilania silnika rolniczego mieszaniną oleju napędowego z biobutanolem na ekonomiczne i energetyczne wskaźniki jego pracy

W referacie przedstawiono wyniki badań i ich analizę w zakresie pomiaru wskaźników ekonomicznych i energetycznych silnika o ZS typu PERKINS 1104C-44. Silnik zasilany był mieszanką paliwa węglowodorowego EKODIESEL ULTRA B z biobutanolem. Pomiary wykonano na stanowisku hamownianym wyposażonym w system pomiarów wielkości szybkozmiennych. Wykazano, wpływ właściwości fizykochemicznych mieszanin oleju napędowego z butanolem na wskaźniki ekonomiczne i energetyczne pracy silnika.

Analiza aspektów organizacyjnych w systemach

Współczesne systemy logistyczne charakteryzują się wysokim stopniem złożoności. W systemach takich, oprócz zapewnienia sprawnego przepływu dóbr przez wykorzystanie odpowiednich środków technicznych, ważne jest także właściwe zorganizowanie procesów uwzględniające m.in. dostępne zasoby ludzkie, ich kwalifikacje, organizację pracy i przerw. Dokonując analizy takich systemów metodami modelowania symulacyjnego należy uwzględnić te czynniki. W artykule dokonano przeglądu zagadnień dotyczących modelowania aspektów organizacyjnych wsystemach logistycznych oraz zaprezentowano przykłady ich zastosowania w wybranym środowisku symulacyjnym.

Koncepcja zintegrowanej obsługi klienta - ujęcie procesowe

Rosnący stopień intensywności konkurencji, wymusza na przedsiębiorstwach większą koncentrację na kliencie i jego potrzebach. W sferze zarządzania przedsiębiorstwem przejawia się to m.in. w większej koncentracji na procesie obsługi klienta.. Szczególne znaczenie obsługi wynika z faktu, iż w proces ten zaangażowane są różne działy organizacyjne w przedsiębiorstwie. Przede wszystkim, są to działy marketingu, sprzedaży i logistyki.

Zarządzanie programami operacyjnymi na przykładzie programu operacyjnego infrastruktura i środowisko

Streszczenie: Celem publikacji jest przedstawienie wybranych zagadnień związanych z zarządzaniem programami i projektami europejskimi ze szczególnym uwzględnieniem projektów transportowych. Najważniejszym programem operacyjnym dla sektora transportu jest Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Zdecydowana większość środków przeznaczonych na program została zarezerwowana dla sektora transportu w ramach trzech priorytetów. Podstawą struktury systemu zarządzania programem operacyjnym jest podział kompetencji między ministerstwa, pełniące funkcję Instytucji Zarządzających. Wybór projektów transportowych w ramach programu operacyjnego odbywa się w trybie konkursowym lub indywidualnym. W obu przypadkach kwalifikowanie przedsięwzięć do współfinansowania ze środków unijnych odbywa się według zatwierdzonych kryteriów. Realizacja projektów jest oceniana na podstawie odpowiednich wskaźników produktu i rezultatu.

Korzyści wynikające z wdrażania nowoczesnych technologii na kolejach polskich

Modernizacja linii kolejowych jest jednym z czynników bezpośrednio wpływających na poprawę konkurencyjności transportu kolejowego. Odpowiednio prowadzona i połączona z kompleksowymi rozwiązaniami diagnostyki i utrzymania systemów ruchu prowadzi także do poprawy bezpieczeństwa ruchu. W artykule przeanalizowano pracę Lokalnego Centrum Sterowania w Mińsku Mazowieckim oraz pracującego w jego ramach Centrum Urządzeń i Diagnostyki oraz wpływ ich pracy na niezawodność ruchu.

Ocena bezpieczeństwa eksploatacji transportowych systemów bezpieczeństwa użytkowanych na rozległym obszarze kolejowym

Streszczenie: Eksploatacja transportowych systemów bezpieczeństwa np. systemów sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN) na rozległym obszarze kolejowym narażona jest na oddziaływanie zakłóceń elektromagnetycznych. Zaburzenia elektromagnetyczne generowane są przez źródła zakłóceń zamierzone lub niezamierzone, stacjonarne lub ruchome. Poziom generowanych zaburzeń elektromagnetycznych wpływa na proces bezpieczeństwa eksploatacji systemów np. systemów sterowania ruchem kolejowym, transportowych systemów bezpieczeństwa. Generowane zakłócenia mogą być przyczyną wystąpienia stanu alarmu w transportowym systemie bezpieczeństwa, którego skutkiem może być zatrzymanie ruchu pociągów, wezwanie służb porządkowych, ogłoszenie ewakuacji - czyli wystąpienie wymiernych strat finansowych. Niniejszy referat przedstawia ocenę bezpieczeństwa eksploatacji transportowych systemów bezpieczeństwa, na które oddziaływają zakłócenia elektromagnetyczne.

Badania pomiarowe napędu prądu przemiennego z trójfazowym przemiennikiem częstotliwości

W referacie zaprezentowano komputerowy układ do pomiarów i wizualizacji wybranych wielkości elektromechanicznych napędu prądu przemiennego. Scharakteryzowano podstawowe parametry trójfazowego przemiennika częstotliwości oraz zasady ich konfiguracji. Przeprowadzono badania pomiarowe układu napędowego podczas rozruchu, rewersu oraz hamowania. Rezultaty badań przemiennika częstotliwości przedstawiono w postaci przebiegów czasowych prędkości obrotowej, napięcia międzyfazowego oraz prądu fazowego.
Subskrybuj to źródło RSS