Logistyka morska jest relatywnie nowym i rozwijającym się obszarem aplikacyjnym logistyki w odniesieniu do lądowo-morskich łańcuchów dostaw z ich uwarunkowaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Celem opracowania jest przedstawienie możliwości wykorzystania outsourcingu w rozwiązywaniu problemów logistyki morskiej i morskiego operatora logistycznego.
System zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw należy do stosunkowo "młodej" grupy systemów zarządzania. Może być on wdrażany zarówno w małych przedsiębiorstwach jak i korporacjach międzynarodowych. Jego zastosowanie jest możliwe wszędzie tam gdzie przede wszystkim wymagania kontrahentów oraz złożoność procesów operacyjnych regulują potrzebę wdrożenia odpowiednich mechanizmów bezpieczeństwa systemu dostaw.
Metodologia badań potencjałowych
Podstawą merytoryczną modelowania i szacowania poszczególnych wskaźników potencjałowych są dane liczbowe zawarte w oficjalnym roczniku Głównego Urzędu Statystycznego obejmujące lata 2007-2010.
Obszar zakupów w latach 90-tych i początku naszego wieku nie był postrzegany jako działalność najbardziej istotna z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Była to jedna z wielu funkcji, którą należy realizować poprzez zakres działalności operacyjnej a nie strategicznej.
Zdolność do wspólnego, efektywnego i skutecznego działania, okrętów wchodzących w skład wielonarodowych sił, na współczesnym Morskim Teatrze Działań Wojennych, decyduje o możliwości osiągnięcia założonych sojuszniczych celów z poziomu strategicznego, operacyjnego i taktycznego.
Efekt byczego bicza (bullwhip effect) jest pojęciem związanym z łańcuchem dostaw. Efekt ten wyjaśnia wahania sprzedaży (popytu), produkcji i dostaw. Pod pojęciem tym rozumie się zniekształcenia popytu, nasilające się wraz z przesuwaniem się w górę łańcucha dostaw.