Zaloguj się

WIEDZA

Audyt wewnętrzny w reorientacji funkcji ogniw łańcuchów

Współczesne, globalne otoczenie wymusza na uczestnikach łańcuchów dostaw kluczowych odpowiedzi w zakresie przedmiotu działalności i domeny będącej źródłem przewagi konkurencyjnej. Zaostrzanie wymogów ekologicznych oraz silna konkurencja produktów wytwarzanych w innych częściach świata powodują konieczność rewizji dotychczasowego sposobu produkowania i dostarczania wyrobów. Konieczne staje się ustalenie predyspozycji ogniw dotychczasowych łańcuchów dostaw w zakresie realizacji przez nie (głównie producentów) nowych funkcji. Decyzja o takiej reorientacji musi zostać poprzedzona wnikliwym audytem potencjału ustalającym predyspozycje majątkowe, funkcjonalne i organizacyjne realizacji nowych funkcji. W artykule przedstawiono przykład metodologii takiego badania majątku przedsiębiorstwa produkcyjnego rozważającego taką reorientację.

Naprawy ram pojazdów ciężarowych nisko-tlenowymi metodami spawalniczymi

Omówiono udarność, wytrzymałość na rozciąganie oraz wytrzymałość zmęczeniową złącz spawanych w ramach samochodowych. Dodatkowo opisano zawartość tlenu w stopiwie elektrodowym w ramie pojazdów ciężarowych. Opisano wyniki przeprowadzonych badań dla dwóch różnych stopiw elektrodowych, wykonanych dwiema metodami charakteryzującymi się różną zawartością tlenu.

Determinanty załadunku i wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej poza portami rzecznymi w sytuacjach kryzysowych

W artykule przedstawione zostaną możliwości i ograniczenia w zakresie załadunku lub wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej z poza portami rzecznymi i morskimi. Dokonana zostanie analiza i ocena czynników, które determinują możliwości za- i wyładunku poza portami. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na elementy struktury brzegowej oraz konstrukcji inżynieryjnych ograniczających oraz wspomagających ten proces. Wypracowane zostaną postulaty w tym zakresie, obejmujące przedsięwzięcia organizacyjne oraz konstrukcyjne dotyczące brzegów śródlądowych dróg wodnych. Rozważania prowadzone będą w aspekcie przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym, a przede wszystkim okresem likwidacji skutków katastrof żywiołowych i ekologicznych.

Diagnozowanie czynników bezpieczeństwa obsługi materiałów niebezpiecznych w obrocie portowo-morskim

W opracowaniu zaprezentowano specyfikę obsługi materiałów niebezpiecznych w obszarze portowo-morskim. Są to przeważnie ładunki przewożone w kontenerach, podlegające odpowiednim przepisom bezpieczeństwa i zachowaniom w czasie transportu oraz manipulacji przy załadunkach i wyładunkach. Ze względu na swoje właściwości wybuchu, niszczenia, rażenia są niebezpieczne dla życia ludzi i otoczenia. Poznanie czynników zagrożeń umożliwia identyfikację czynników przeciwdziałania jako czynników bezpieczeństwa. Włączenie czynników bezpieczeństwa w system prewencji umożliwia ich diagnozowanie. W referacie przedstawiono również narzędzie diagnozowania tych czynników jako audit bezpieczeństwa - element systemu zarządzania bezpieczeństwem materiałów niebezpiecznych.

Wyniki testów projektu pilotażowego ksapo

W referacie przedstawiono wybrane problemy dotyczące implementacji europejskiej usługi opłaty elektronicznej EETS w Polsce. Instytut Transportu Samochodowego prowadził testy projektu pilotażowego - struktura funkcjonalna Krajowego Systemu Automatycznego Poboru Opłat (KSAPO). W skład systemu wchodzą następujące elementy: dwa inteligentne urządzenia pokładowe OBU, dwie bramki kontrolne, laboratoryjny model krajowej centrali automatycznego poboru opłat KCAPO. OBU automatycznie nalicza opłatę (myto), biorąc pod uwagę kategorię pojazdu (dmc, liczbę osi), klasę emisji spalin oraz przejechany odcinek drogi. OBU jest wyposażone w moduł GPS, GSM oraz DSRC, co zapewnia mu interoperacyjność z innymi systemami EETS w państwach członkowskich UE.

Transport kolejowy - istotny element systemu logistycznego polski

W pracy przedstawiono wybrane informacje dotyczące transportu kolejowego jako jednego z istotnych elementów systemu logistycznego Polski. Opisano wybrane problemy polskiej kolei i porównano transport kolejowy z samochodowym. Oceniono możliwości wykorzystania potencjału przewozowego przedsiębiorstw kolejowych w realizacji zadań przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Dodatkowo przedstawiono wybrane prognozy przewozów kolejowych zawarte w Master Planie dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030.

Klasyfikacje środków redukcji ryzyka zagrożeń w warstwowych modelach systemów bezpieczeństwa w transporcie

Streszczenie: Artykuł jest wprowadzeniem do analizy funkcjonowania systemów bezpieczeństwa obiektów w systemach transportowych z wykorzystaniem ich warstwowych modeli. Podano definicję systemu bezpieczeństwa. Dokonano przeglądu definicji dotyczących środków redukcji ryzyka zagrożeń jako elementów tych systemów. Przedstawiono klasyfikacje środków redukcji ryzyka zagrożeń. Przedstawiono koncepcję identyfikacji warstw modeli systemów bezpieczeństwa w oparciu o opracowane klasyfikacje.
Subskrybuj to źródło RSS