Zaloguj się

WIEDZA

Przewozy materiałów niebezpiecznych transportem lotniczym

W artykule przedstawiono charakterystykę materiałów niebezpiecznych przewożonych transportem lotniczym. Jest to bardzo istotny dział, który podlega wielu restrykcjom, przepisom i spełnieniu szczególnych standardów. Ten typ ładunku musi być odpowiednio przygotowany i oznakowany. Do celów przewozowych zastosowania mają specjalne opakowania. Istnieje też szereg materiałów, które nie mogą być przewożone transportem lotniczym..

Osadzanie powłok metalicznych w warunkach eksploatacji urządzeń technicznych

Okres eksploatacji ustalony na podstawie potencjalnych właściwości materiału różni się od okresu rzeczywistego zużycia materiałów elementów współpracujących. Stanowi to podstawę do opracowania sposobów kompensacji zużycia tribologicznego podczas pracy elementów. Na przykładzie węzła skrawania nóż tokarski - obrabiany element uzasadniono celowość stosowania elektrolitycznego osadzania powłok metalicznych, zabezpieczających układ przed zużyciem tribologicznym. W niniejszej pracy oceniano zużycie energii elektrycznej w procesie osadzania powłok cynku i wpływ tego procesu na zużycie energii podczas toczenia. Cienka powłoka cynku zmniejsza zużycie tribologiczne w układzie skrawania i jest warstwą ochronną dla podłoży stalowych, niskostopowych.

Simulation of urban traffic lights control

Simulation of traffic control is nowadays very important for dealing with increasing urban traffic. It helps to construct the strategy of traffic lights switching and determine alternative path in the case of an accident or traffic jam. In the paper we present the application of simulation tool DYNASIM being prepared by French company DYNALOGIC. It has big number of alternative possibilities in modeling of crossings and conditions. In the paper will be described exemplary simulation of chosen crossings in Warsaw with choice of several different conditions.

Dywersyfikacja pozalotniczych źródeł przychodów polskich portów lotniczych

Relacje pomiędzy kosztami i cenami jako podstawowymi kategoriami ekonomicznymi stanowią o efektywności przewozów lotniczych. Decydują więc o celowości prowadzenia działalności gospodarczej w tej gałęzi. Prowadzenie efektywnej gospodarczo, przynoszącej zyski działalności lotniczej wydaje się oczywistym warunkiem istnienia i rozwoju gałęziowego rynku usług. Porty lotnicze zdywersyfikują źródła przychodów. Obecnie w wielu polskich portach lotniczych przychody z działalności lotniczej kształtują się na poziomie ok. 65-90%. Wobec perspektyw rozwoju gałęzi porty lotnicze zmuszone będą do zmiany tej proporcji na rzecz przychodów z działalności komercyjnej.

Neuronowe modelowanie oceny jakości usług transportowych

W artykule przedstawiono istotę jakości usług transportowych oraz metodę jej oceny z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Opracowana metodologia oparta jest na wiedzy ekspertów dokonujących oceny oraz na teorii procesowego podejścia do jakości. Istotą wykorzystania sztucznych sieci neuronowych w ocenie jakości usług transportowych jest poszukiwanie modelu matematycznego dla eksperckich danych wejściowych i wyjściowych uzyskanych z rzeczywistych procesów certyfikacji.

Koncepcja ograniczenia drgań od pojazdów szynowych na dworcach kolejowych

Jedną z możliwości ograniczenia oddziaływań dynamicznych od transportu szynowego jest zastosowanie złożonych obiektów wibroizolacji gdy masa elementu wibroizolującego jest znaczna, a tak jest w przypadku maszyn i urządzeń transportowych, gdy wymiary geometryczne elementów układu wibroizolacji, upodobniają się do płyty, modelowanie układu wibroizolacji jako układu dyskretnego niesie za sobą ogromne zagrożenia. W pracy przedstawiono koncepcję ograniczenia oddziaływań dynamicznych pojazdów szynowych, kolejowych i tramwajowych gównie w torowiskach zabudowanych na dworcach, przystankach i konstrukcjach inżynierskich Na jego bazie opracowano model cyfrowy, który poddano symulacji pod kątem rozchodzenia się drgań do otoczenia. Wyniki symulacji stanowiły podstawę opracowania układu wibroizolacji dla pojazdów szynowych kolejowych których trasa przebiega na konstrukcjach inżynierskich typu dworzec, wiadukt.

Obecny stan wykorzystania wód termalnych i energii geotermalnej w polsce

W artykule dokonano przeglądu wszystkich rodzajów instalacji eksploatujących wody termalne na terenie Polski. Do lat 90-tych ubiegłego wieku na terenie naszego kraju wody termalne były wykorzystywane w siedmiu uzdrowiskach. W latach 1996 - 2005 nastąpił rozwój wykorzystania wody termalnej do celów ciepłowniczych, a okres ten zaowocował wybudowaniem pięciu ciepłowni geotermalnych. Kolejne lata to wzrost zainteresowania inwestorów wykorzystaniem wody termalnej do celów balneologicznych i rekreacyjnych gdzie wody termalne wykorzystywane są do zasilania basenów rekreacyjnych i pływackich, saun i łaźni. W ostatnich pięciu latach wybudowano na Podhalu i na Niżu Polskim osiem parków wodnych wykorzystujących wody termalne. W artykule przedstawione są podstawowe parametry eksploatacyjne wód termalnych wydobywanych obecnie na terenie Polski.

Методика проектирования интеллектуальных электрических сетей

Artykuł jest poświęcony metodyce projektowania inteligentnych sieci elektroenergetycznych, która była opracowana w zarządu "Energosetprojekt" "Inżynieryjne centrum energetyki Uralu" SA w ciągu wielu lat projektowania połączonej sieci elektroenergetycznej Uralu i Syberii Zachodniej. W artykule są opisane kierunki rozwoju dyspozycji sieci elektroenergetycznych, projektowania systemów zarządzania inteligentnych sieci i efekt zjednoczenia projektowych instytutów i spółek budowlanych na przykładzie "Energostrojinwest-Holding" SA.

Struktura kosztów w łańcuchach dystrybucyjnych krajowego systemu logistycznego

Tematem opracowania jest zbadanie rozkładu kosztów logistycznych w łańcuchach transportowomagazynowych łączących pierwotnych dostawców z docelowymi odbiorcami. W łańcuchach tych realizowane są przepływy strumieni ładunków i związanych z nimi informacji w obiektach liniowych (transport) i punktowych (buforowanie, rozdział, kompletacja, konsolidacja). W referacie przedstawiono pierwsze rezultaty badań oraz drogę dochodzenia do nich. Nawiązano przy tym do schematu blokowego krajowego systemu logistycznego (KSL) lokalizując łańcuchy transportowo-magazynowe wśród wybranych obszarów funkcjonalnych KSL.
Subskrybuj to źródło RSS