Zaloguj się

WIEDZA

Wybrane zagadnienia systemów sterowania ruchem i łączności dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce

W ramach regulacji europejskich wyróżnić należy dwie grupy wymagań, które będą miały bezpośredni wpływ na technologie stosowane w Polsce dla potrzeb KDP. Obie związane są bezpośrednio z tworzeniem w Unii Europejskiej wspólnego rynku w zakresie produktów i usług dla transportu kolejowego: 1. Procedury postępowania podczas projektowania oraz modernizacji i budowy zarówno linii kolejowych jak i taboru kolejowego. 2. Wymagania techniczne i eksploatacyjne dotyczące KDP.

Możliwości wykorzystania rozwiązań rzeczywistości rozszerzonej w systemie e-nawigacji e-nawigacja, rzeczywistość rozszerzona, systemy nawigacyjne

Artykuł powstał podczas pracy badawczej, której tematyka obejmuje modelowanie transmisji danych zgodne z założeniami systemu e-nawigacji. Autor opisuje możliwości adaptacji rozwiązań definiowanych jako tak zwana rzeczywistość rozszerzona do nowo powstającego systemu. E-nawigacja w swych założeniach ma być systemem wspomagającym zarządzanie informacją w nawigacji i szeroko pojętym transporcie morskim. Z kolei rzeczywistość rozszerzona jest formą prezentacji informacji, która ułatwia interpretację i dostęp do danych. Badania nad możliwościami wykorzystania rozwiązań rzeczywistości rozszerzonej w e-nawigacji i korzyści z tego płynące stały się tematem tego artykułu.

Uszkodzenia, sprężarki chłodnicze.

Podczas transportu produktów żywnościowych istnieje konieczność zapewnienia ładunkowi odpowiedniej temperatury. Najważniejszym elementem w samochodowych agregatach chłodniczych jest sprężarka. W przypadku pojazdów chłodniczych, zastosowanie znalazły głównie sprężarki objętościowe. Najczęściej spotykane w samochodowych agregatach chłodniczych są sprężarki tłokowe. W pracy zaprezentowano przykłady uszkodzeń sprężarek chłodniczych napotkane w rzeczywistych układach chłodniczych.

Aerodynamika, oddziaływania pociągu, metoda objętości skończonych, CFD, konstrukcje kolejowe

W artykule przedstawiono analizę aerodynamiczną modeli lokomotyw trzech różnych typów oraz ich wpływ na konstrukcje przytorowe. Otrzymane rezultaty porównane zostały z danymi normatywnymi. Uwagę poświęcono głównie ciśnieniom generowanym przez pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h oraz parametrom procesu obliczeniowego. Analizę wykonano przy pomocy programów Dolfyn (Cyclone Fluid Dynamics BV) oraz Autodesk Algor Simulation Multiphysics, w których do rozwiązania równań Naviera-Stokesa używana jest metoda objętości skończonych.

Logistyczne zastosowania modelu rozmytej relacyjnej mapy kognitywnej

Działanie systemu logistycznego, rozumianego jako zespół powiązanych ze sobą węzłów decyzyjnych i wykonawczych, zależy od wielu, wzajemnie na siebie wpływających parametrów o charakterze zarówno ilościowym, jak i jakościowym. Efektywne zarządzanie takim systemem, sprowadzające się w zasadzie do zapewnienia równomiernej dystrybucji zasobów, musi uwzględniać elementy predykcji, a więc opierać się de facto na pewnym modelu matematycznym, który będzie w stanie z wystarczającą dokładnością odwzorować działanie całego systemu.

Kryterium naprawy pojazdu, aktualna wartość pojazdu, kwantyle i kwantyle warunkowe, skumulowana intensywność uszkodzeń - funkcja wiodąca, rozkład Weibulla i jego parametry

W artykule podano sposób określania maksymalnego kosztu naprawy pojazdu w funkcji jego przebiegu. Według przyjętego kryterium opłacalności naprawy, koszt ten nie powinien przekraczać aktualnej wartości pojazdu. Do wyznaczenia aktualnej wartości pojazdu posłużono się pojęciem jego deprecjacji (utraty wartości), którą to deprecjację wyznaczono w oparciu o charakterystyki niezawodnościowe pojazdu. Zaprezentowaną w artykule metodę oszacowania maksymalnej wielkości kosztu naprawy pojazdu zilustrowano przykładem liczbowym.

Możliwości wspomagania systemów dynamicznego pozycjonowania statków

W referacie przedstawiono możliwości poprawy dokładności pozycjonowania statków, posiadających systemy dynamicznego pozycjonowania, z wykorzystaniem innych metod lub systemów. W skrajnie niekorzystnych sytuacjach, w których może być niemożliwe utrzymanie pracy części przemysłowej statków wielofunkcyjnych, zachodzi potrzeba wspomożenia systemów pozycjonowania dodatkowymi systemami, które zachowają dopuszczalne warunki pracy. Ponadto po przekroczeniu krytycznych parametrów pomogą zapewnić bezpieczeństwo i przetrwanie statku i jego załogi. Możliwych rozwiązań jest kilka, które wskazano w referacie. Podjęto próbę analizy tego problemu.

Transport, critical infrastructure, risk, threat emergency, regulation, protection

Risk assessment and management is actual topic in all fields of life. Railway transport as an important sub-sector of critical infrastructure has very evident particularities. This paper is dealing with application of various methods adopted from other fields (especially chemical industry) and using these methods in railway transport. The aim of the risk assessment methods implementation is increasing safety and security level in technical as well as in organizational sphere.

Analiza wytrzymałościowa konstrukcji nawierzchni z płyt granitowych wykonanej na placach miejskich

Na terenach miejskich, bliskie sąsiedztwo środków transportu w stosunku do budynków oraz infrastruktury podziemnej powoduje dodatkowe obciążenia dynamiczne jakie przekazywane są zarówno na konstrukcje obiektów jak i ewentualnie na ludzi w nich przebywających. Przy ocenie wpływów dynamicznych na wymienione obiekty, wykorzystuje się metody eksperymentalne, rozwiązania analityczne oraz obliczenia komputerowe metodą elementów skończonych (MES).

Subskrybuj to źródło RSS