Zaloguj się

WIEDZA

Znaczenie polityki transportowej jako elementu kontrolowania wzrostu transportochłonności gospodarki

Niniejszy artykuł jest próbą analizy możliwości działań administracyjnych i zarządczych w zakresie zapotrzebowania na transport i transportochłonności. Przedstawia rolę transportu w rozwoju gospodarki, problemy ze zrównoważeniem wykorzystywanych w Polsce gałęzi transportu i rozwojem infrastruktury transportowej. Autorzy scharakteryzowali również rozwiązania w zakresie ograniczania zapotrzebowania na transport na przykładzie logistyki miejskiej.

Inwestycje wspomagające rozwój funkcji logistycznych w polskich portach

W artykule omówiono rozwój funkcji logistycznych w polskich portach poprzez inwestycje w infrastrukturę w portach polskich I w ich otoczeniu. Wskazano, że do najbardziej sprzyjających działań należy budowa centrów logistycznych oraz wyznaczenie obszarów inwestycyjnych na tych obszarach i w ich otoczeniu.

Rola syntezy danych w zaawansowanym transportowym systemie informacji

W zaawansowanych systemach transportowych, aby efektywnie wykorzystać niezliczoną ilość danych i odpowiednich informacji musimy dążyć do ich zmniejszenia wykorzystując odpowiednie metody, teorie i algorytmy syntezy informacji znane z innych mniej lub bardziej pokrewnych dziedzin nauki. Szeroki zbiór różnorodnych narzędzi bazujących na technologii informatycznej, komunikacji bezprzewodowej i elektronice pojazdowej, umożliwia sprawne i efektywne zarządzanie infrastrukturą transportową oraz sprawną obsługę podróżnych. W takich systemach funkcjonowanie transportu jest w wysokim stopniu wspierane zintegrowanymi rozwiązaniami pomiarowymi (czujniki, sensory), telekomunikacyjnymi, informatycznymi i informacyjnymi, a także automatycznego sterowania. Aby działać wydajnie zaawansowany transportowy system informacji musi być zasilany szerokim zestawem danych oraz informacji, w związku z powyższym jednym z komponentów tego założonego procesu jest synteza danych.

Wprowadzenie urządzenia sterowania ruchem kolejowym na polski rynek kolejowy w świetle najnowszych zmian w uregulowaniach prawnych

W artykule przedstawiono opis wymagań obowiązujących przy wprowadzania nowego urządzenia sterowania ruchem kolejowym, na polski rynek kolejowy. W artykule uwzględniono podział linii na: kolej konwencjonalną o szerokości torów 1435 mm lub 1520 mm, kolej wąskotorową, metro oraz bocznice, jak również podział urządzeń na wyroby budowlane, wyroby objęte trybem świadectwowym, składniki interoperacyjności oraz wyroby mające szczególny wpływ na bezpieczeństwo.

Wyniki pomiarów i analiz prędkości jazdy wózka podnośnikowego wysokiego składowania w aspekcie zachowania bezpieczeństwa

Podano metodę pomiaru i analizy prędkości jazdy wózka z napędem silnikiem elektrycznym, nie mającego wskaźnika prędkości. Przedstawiono wyniki analizy prędkości średniej i maksymalnej wózka w normalnym użytkowaniu w magazynie podczas jazdy na różnych rodzajach odcinków jego drogi, np. na zakrętach, na odcinkach drogi prostej, podczas zawracania. We wnioskach przedstawiono propozycje zaleceń w celu poprawy bezpieczeństwa.

Optymalizacja łańcucha dostaw w przedsiębiorstwach tworzących branżowe grupy zakupowe

W artykule przedstawiono metodę zintegrowanego systemu dostaw w zarządzaniu kapitałem obrotowym. Koncepcja ta pozwala zoptymalizować łańcuch dostaw w jednostkach tworzących branżowe grupy zakupowe. Artykuł przedstawia działanie przedsiębiorstw w ramach branżowych grup zakupowych i wykorzystywanie nowej metody zarządzania kapitałem obrotowym. Zaprezentowano wyniki badań prezentujących wpływ metody zintegrowanego systemu dostaw na optymalizacje procesów zarządzania zapasami. Badaniom poddano grupę przedsiębiorstw z całej Polski z branży budowlanej - technika grzewcza.

Wybrane zagadnienia sterowania ruchem pociągów metra (na przykładzie systemu SOP)

W publikacji przedstawiono wybrane problemy funkcji sterowania ruchem pociągów metra. W tym celu przeprowadzono uproszczony opis systemu sterowania ruchem pociągów metra ze uwagi na specyfikę i zadania techniczno - ruchowe. Jako przedmiot analizy wybrano system ograniczenia prędkości - SOP, który zostanie zmodernizowany jako system ATP w celu uzyskania pełnej funkcjonalności w zastosowaniu na liniach Metra Warszawskiego.

Wieloaspektowa ocena systemu logistycznego przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw na przykładzie metodologii Audit 9A

Postępująca integracja przedsiębiorstw w łańcuchach logistycznych oraz rozwój systemów informatycznych wspomagających zarządzanie łańcuchami dostaw determinują poszukiwanie nowych, opartych na naukowych podstawach, metod oceny systemu logistycznego przedsiębiorstw. Audit 9A stanowi dopełnienie powszechnie stosowanych w praktyce metod oceny ekonomicznej przedsiębiorstwa. Wieloaspektowa ocena przedsiębiorstwa, połączona z przekrojową analizą wielkości i wartości uzyskanych informacji, pozwala na przeprowadzenie procesu wnioskowania opartego na miernikach mierzalnych i weryfikowalnych. Badanie rachunku kosztów logistycznych jest istotnym elementem Auditu logistycznego. Audit 9A został wykorzystany do oceny systemu logistycznego przedsiębiorstwa produkcyjno - handlowego działającego w branży chemicznej notowanego na GPW.

Bariery rozwoju transportu multimodalnego w Polsce z perspektywy wybranych morskich terminali kontenerowych

Powiązanie różnych środków transportu w sprawnie działający łańcuch multimodalny pozwala na uzyskanie wyższej efektywności ekonomicznej, przy jednoczesny ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Jednak rozwój integracji międzygałęziowej w Polsce, podobnie jak w Europie, przebiega wolno. Niniejszy artykuł podejmuje próbę identyfikacji i oceny czynników mających wpływ na rozwój procesów transportowych obserwowanych z perspektywy portów morskich, a w szczególności, wybranych polskich terminali kontenerowych.

Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym z zastosowaniem programowania ewolucyjnego

Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym zostało potraktowane jako wielokryterialny problem optymalizacyjny, który obejmuje między innymi zapewnienie skomunikowania pociągów na stacjach węzłowych oraz dążenie do uzyskania biegu pociągów najbardziej zgodnego z pierwotnym rozkładem jazdy. Uwzględniono priorytety poszczególnych pociągów uzależnione od sytuacji ruchowej i kategorii pociągów. W przeprowadzonym procesie optymalizacji wykorzystano algorytm genetyczny z operatorami genetycznymi dopasowanymi do specyfiki problemu traktowanego jako ogólny problem (job-shop) szeregowania zadań.
Subskrybuj to źródło RSS