Zaloguj się

WIEDZA

Analiza stateczności kopuły prętowej

Wyznaczenie statycznej siły krytycznej, zależności obciążenie przemieszczenie oraz głównego niestatecznego obszaru rezonansowego dla najmniejszej wartości własnej, umożliwia ilościową i jakościową ocenę wrażliwości konstrukcji.

Budowa modelu sytuacji kolizyjnej statków na akwenie ograniczonym

Artykuł przedstawia proces konstruowania modelu sytuacji kolizyjnej na akwenie ograniczonym. Do osiągnięcia postawionego celu badań wykorzystano sieci bayesowskie. Wykorzystano metody oceny ryzyka kolizji oraz estymacji skutków za pomocą obliczenia spodziewanej energii zderzenia. Przeprowadzone badania symulacyjno - eksperckie potwierdziły wysoką poprawność oceny sytuacji kolizyjnej.

Logistyka w sytuacjach kryzysowych

Artykuł składa się ze wstępu i trzech rozdziałów oraz wniosków. Przedmiotem teoretycznych rozważań referatu jest logistyka w sytuacjach kryzysowych. Podmiot obsługi, środowisko i cel funkcjonowania, to tylko niektóre wyznaczniki odróżniające ją od swoich poprzedników (logistyki wojskowej i cywilnej). W artykule przedstawiono również problemy dotyczące zadań logistycznych, procesów logistycznych, zarządzania logistycznego realizowane w ramach sytuacji kryzysowych. Ciekawym momentem artykułu jest nowatorska definicja (w szerokim ujęciu) logistyki kryzysowej.

Zastosowanie generatorów pseudolosowych w wyznaczaniu niepewności wyników numerycznych

Wyznaczenie struktury i parametrów modelu matematycznego procesu zapisanego w postaci równań prowadzi do uzyskania wyników, których interpretacja pozwala na wysunięcie wniosków jakościowych i ilościowych w zakresie modelowanego zjawiska. W artykule przedstawiono zastosowanie generatorów pseudolosowych do oszacowania niepewności wyników numerycznych w celu oceny jakości modelu matematycznego pod względem dokładności otrzymanych wyników.

Wpływ kryzysu na przewozy ładunków transportem kolejowym w krajach unii europejskiej

W artykule autorzy poddali analizie wyniki gospodarcze osiągane w sektorze transportu kolejowego w krajach Unii Europejskiej w dobie trwającego kryzysu gospodarczego. W pierwszej części opracowania, w ujęciu syntetycznym, omówiono zagadnienia dotyczące wpływu kryzysu na funkcjonowania sektora transportu, w tym transportu kolejowego - istotnej jego części. Zagadnienia te przedstawiono w kontekście oceny kształtowania się wybranych wskaźników makroekonomicznych, tj.: Produkt Krajowy

Fraktalne właściwości natężenia ruchu w sieciach teleinformatycznych

W artykule omówiono podstawowe właściwości natężenia ruchu występującego w sieciach teleinformatycznych, który wykazuje cechy struktur fraktali - obiektów samopodobnych. Zjawisko to powoduje znaczący spadek efektywności działania sieci teleinformatycznych ze względu na większe opóźnienia oraz poziom strat pakietów. Oprócz wyników pomiarów przeprowadzonych w rzeczywistej sieci komputerowej omówione zostaną dwie metody estymacji poziomu samopodobieństwa, w ramach których zostanie zaproponowany sposób uśredniania prowadzący do bardziej stabilnych wyników. Ponadto zestawione zostaną ze sobą dwa modele - klasyczny Poissona oraz samopodobny model przełączanych strumieni on/off.

Bezpieczeństwo transportu kontenerów na statkach morskich

Streszczenie: Przewóz kontenerów drogą morską rodzi szereg problemów wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo statku, przewożonego ładunku i ludzi. Zaplecze lądowe, gdzie mocowany jest ładunek wewnątrz kontenera nie zawsze wykonuje to z należytą starannością. Ponadto błędy świadome i nieświadome w deklarowanej wadze i zawartości kontenera mogą rodzić poważne konsekwencje nie tylko w trakcie trwania podróży morskiej, ale już w trakcie operacji załadunkowych. Dodatkowe zagrożenia powstają przy przewozie ładunków niebezpiecznych, które nie zawsze są właściwie opisywane i zgłaszane. Wszystkie błędy ludzkie są weryfikowane przez żywioł morski.

Vibration diagnostics of marine gas turbine engines in non - steady states

Vibration tests of marine gas turbine engines are performed as researches online and off-line types. Systems on-line type generally monitored one or two vibration symptoms, which asses the limited and/or the critical values of parameters and they potentially can warn and/or shutdown engines. Systems off-line types are usually used for vibration analyzing during non-steady state of work. The paper presents comparison of different methods of analyzing vibration symptoms measured under run-up and shut-down processes of marine gas turbine engines. Results of tests were received on two gas turbine engines types of the COGAG type propulsion system simultaneously. Both types of engines were not fitted with vibration monitoring system. Main goal of researches was qualified of helpfulness and unequivocally results received by methods of synchronous measurement, order tracking and auto tracking.

Wybrane aplikacje oczyszczania laserowego stali stopowych chromowo-niklowych

W artykule przedstawiono istotę laserowego oczyszczania i teksturowania warstw powierzchniowych materiałów konstrukcyjnych, głównie stali stopowych chromowo - niklowych, stosowanych w produkcji elementów maszyn poddawanych lutowaniu, spawaniu lub klejeniu. Zaprezentowano niektóre wyniki badań laboratoryjnych dotyczących topografii i czystości powierzchni przed i po ablacyjnej mikroobróbce laserowej. W wyniku przeprowadzonych badań, stwierdzono występowanie szeregu zanieczyszczeń organicznych oraz nieorganicznych powstałych w wyniku produkcji elementów lub będących efektem oddziaływania środowiska, w tym czynnika ludzkiego. Po próbach laboratoryjnych oczyszczania i teksturowania laserowego uzyskano bardzo dobry efekt czystości i rozwinięcia powierzchniowego, co rokuje dobre perspektywy technologiczne, w ww. procesach.
Subskrybuj to źródło RSS