Zaloguj się

WIEDZA

Metodyka scrum w zespołowym przedsięwzięciu inżynierskim

Oprócz wiedzy przedmiotowej i dziedzinowej, potrzebne są umiejętności interpersonalne (pracy zespołowej, komunikowania się, negocjowania, reagowania na krytykę), oceny kosztów, jakości wytwarzanych produktów i pracy członków zespołu oraz identyfikowania zagrożeń i ścieżek krytycznych. Firmy wytwarzające oprogramowanie, zatrudniając nowych pracowników, dużą wagę przywiązują zarówno do posiadanej przez nich wiedzy, znajomości metodyk prowadzenia przedsięwzięć informatycznych i narzędzi wspierających wytwarzanie oprogramowania oraz biegłości w posługiwaniu się nimi, ale także do cech osobowościowych kandydatów i umiejętności pracy w wielokulturowym zespole.

Estymacja prędkości pojazdu w warunkach silnych zakłóceń losowych metodą wygładzania wykładniczego browna

Zaproponowano metodę estymacji prędkości pojazdu poruszającego się po jednym pasie ruchu. Uwzględniono rozmycie obrazu pojazdu oraz występowanie szumów gaussowskich na poszczególnych etapach akwizycji obrazu. Algorytm bazuje na wstępnej obróbce sygnału metodą wygładzania wykładniczego Browna. Działanie algorytmu w warunkach silnych zakłóceń losowych zweryfikowano w wyniku przeprowadzonych symulacji komputerowych oraz porównano z innymi metodami estymacji prędkości pojazdu.

Współczesne metody uczenia się ludzi dorosłych i ich wykorzystanie w edukacji bezpieczeństwa ruchu drogowego

Współczesna edukacja musi sprostać szybkim zmianom zachodzącym w wielu dziedzinach życia, jak również w zakresie filozofii nauczania. Zmiany w edukacji, w tym w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, są nieuniknione, a ich zwiastunem są m.in. nowe poglądy na temat uczenia się. W artykule zaprezentowano wybrane metody uczenia się osób dorosłych oraz ich zastosowanie w edukacji brd.

Badania doświadczalne wibroizolacyjnych elementów elastomerowych

Zapobieganie procesowi rozprzestrzeniania się oddziaływań dynamicznych do środowiska lub drgań materiałowych polega głównie na zastosowaniu elementów elastycznych, (podkładek gumowych , elastomerowych, wibroizolatorów sprężynowych i gumowych), pomiędzy źródłem drgań a otoczeniem. Użycie tych środków zwykle przynosi pozytywne efekty w zakresie tłumienia i izolacji drgań oraz przepływu dźwięków materiałowych pod warunkiem ich prawidłowego doboru. W pracy przedstawiono wyniki badań fizyko-mechanicznych wybranych materiałów, które pojawiły się na rynku, pod kątem zastosowania jako materiały wibroizolacyjne.

Współpraca zadań w serwerze informatycznego systemu skryptowego

Rozproszonego Systemu Sterowania DCS. Pełnią one istotną rolę w procesie przepływu informacji z urządzeń automatyki do stacji inżynierskich, operatorskich, diagnostycznych oraz innych systemów komputerowych należących do wyższej warstwy nadzorowania przedsiębiorstwem. W związku z tym autorzy pragną przedstawić sposób współpracy zadań uruchomionych w serwerze Informatycznego Systemu Skryptowego ISS, za pomocą którego można realizować złożony proces sterowania obiektem technologicznym.

Pomiary emisji spalin systemem pems i badanie wyników eksperymentu z wykorzystaniem metod analizy wariancji

Ekologiczność pojazdu zdeterminowana jest wielkością emisji związków szkodliwych. Pomiary emisyjności pojazdu w rzeczywistych warunkach ruchu z wykorzystaniem systemu analizatorów mobilnych PEMS wskazują na losowy charakter emisji przebiegów stężenia związków szkodliwych. W artykule przyjęto hipotezę badawczą, że pomimo ogromnej złożoności i różnorodności warunków, w jakich prowadzony był eksperyment, możliwe jest znalezienie statystycznego podobieństwa między losowymi przebiegami emisji zmienności zanieczyszczeń CO, CO, HC oraz NOx. Do weryfikacji przyjętej hipotezy badawczej zastosowano metodę analizy wariancji ANOVA.

Komunikacja w kooperacyjnych systemach wspomagania kierowcy na przykładzie systemu ecogem

Pojazdy elektryczne mimo, że od niedawna poruszają się po drogach publicznych budzą coraz większe zainteresowanie. Oferują one szereg zalet, które szczególnie w centrach dużych miast mogą wpłynąć na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń motoryzacyjnych, ale są również obarczone wadami takimi jak krótki zasięg i związane z tym faktem ograniczenie autonomii. W ograniczeniu tych niedogodności może pomóc inteligentny system planowania podróży w czasie rzeczywistym, w który wykorzystywane są informacje o aktualnej sytuacji drogowej. Taki właśnie system będzie opracowany w ramach, opisanego w artykule, systemu EcoGem. W artykule przedstawiono ogólną wizję projektu, szczególnie w kontekście wymagań w zakresie komunikacji i kooperatywnego przetwarzania danych.

Komplikacje w innowacyjnych systemach stabilizacji i hamowania

W artykule przedstawiono problemy diagnostyki pojazdów z innowacyjnymi systemami sterowania układów ułatwiających pracę kierowcy. Opisano nową wersję systemu dynamicznej kontroli stabilności i trakcji (DSTC) wraz z zaawansowaną funkcją sterowania stabilnością (ASC) oraz funkcją kontroli trakcji w zakręcie (CTC) oraz system ostrzegający o zderzeniu z samoczynnym hamowaniem. Przedstawiono współazleżność operacji systemowych oraz zaprezentowano badania oscyloskopowe sprawnych systemów w magistralach klasy B i C.

Wydatki na transport jednostek samorządu terytorialnego w polsce w latach 2003 - 2008

Artykuł w sposób syntetyczny prezentuje kształtowanie się wydatków na transport wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w okresie 2003 - 2008. Wydatki na transport stanowią jedną z najważniejszych kategorii wydatków polskich jednostek samorządu terytorialnego. Wynika to z zakresu ich kompetencji, które w tym zakresie wzrosły, szczególnie w odniesieniu do samorządu województwa. Wydatki na transport wszystkich jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 wyniosły blisko 23,3 mld PLN, w tym wydatki majątkowe 11,7 mld PLN, co stanowi ok. 37% ogółu wydatków majątkowych i ponad 50% wydatków samorządów na transport.

Znaczenie systemu ratownictwa chemiczno-ekologicznego w transporcie w pasie nadmorskim

Obszar nadmorski Polski z dwoma dużymi zespołami portów morskich Gdańsk-Gdynia i Szczecin-Świnoujście funkcjonuje w układzie podstawowej sieci transportowej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Kanwą tego układu są dwa wykształcone ciągi transportowe drogowokolejowe północ - południe prowadzące z obu zespołów portowych oraz łączący oba zespoły portowe ciąg kolejowo-drogowy przebiegający przez obszar całego regionu nadmorskiego. Jest to zarazem układ, który będzie stopniowo podlegał integracji z europejską siecią transportową, także w ramach środkowoeuropejskiego systemu transportowego TINA.
Subskrybuj to źródło RSS