Zaloguj się

WIEDZA

Wybrane algorytmy obliczania współczynników ekwiwalentnych dla pojazdów ciężkich

W artykule przedstawiono najczęściej rekomendowane i stosowane w praktyce modele służące do obliczania współczynników ekwiwalentnych dla pojazdów ciężkich. Do tych modeli zaliczono modele stosowane w aktualnie obowiązujących w Polsce metodach obliczania przepustowości skrzyżowań, modele proponowane w kolejnych edycjach HCM (Highway Capacity Manual) w USA oraz modele, które w swych założeniach bazują na analizie wielkości odstępów pomiędzy pojazdami w jednorodnym i mieszanym pod względem składu potoku ruchu. W końcowej części artykułu przytoczono wyniki badań własnych mających na celu ustalenie wartości współczynnika ekwiwalentnego dla pojazdów ciężkich na skrzyżowaniach typu małe rondo jednopasowe.

Badania rozkładów pól elektrycznych w materiałowych systemach obciążonych mechanicznie z tarciem

W pracy omówiono przebieg możliwych procesów przemieszczenia ładunków elektrycznych przez strefę tarcia podczas jednego cyklu badawczego. Podano warunki występowania reakcji elektrochemicznych (chemicznych) podczas pracy węzła tarcia. Na przykładzie pracy węzła tarcia składającego się z dwóch pierścieni współpracujących bocznymi powierzchniami, uzasadniono możliwość przemieszczenia ładunków elektrycznych bez reakcji lub z nieznacznym udziałem reakcji elektrochemicznych (chemicznych). Dla kompensacji zużycia tribologicznego poprzez elektrochemiczne przemiany fazowe celowym jest zastosowane stabilnego pola elektrycznego (wytwarzanego w dodatkowym, kontrolowanym obwodzie elektrycznym) oraz wybranych procesów elektrochemicznych.

Analiza wybranych procesów transportowych obsługi magazynu metodami symulacyjnymi

Streszczenie: W pracy przedstawiono model symulacyjny układnicy regałowej wykorzystywanej jako środek transportu wewnętrznego w systemach magazynowych. Model dynamiczny układnicy został zbudowany w środowisku symulacyjnym DOSMIS-3. Zaprezentowano wyniki obliczeń numerycznych oraz charakterystyki czasowe dla różnych trajektorii ruchu układnicy.

1. Bałtyk - morze pod specjalną ochroną

międzynarodowej przyczynił się do ożywienia żeglugi w tym rejonie. W 2008r. na statkach pływających po Bałtyku znalazło się 822 milionów ton różnego rodzaju ładunków, co stanowiło ok. 11% globalnych przewozów morskich. Ten fakt czyni z Bałtyku obszar wodny o jednym z największych na świecie natężeniu ruchu statków.

Koncepcja zarządzania łańcuchem dostaw

Zarządzanie łańcuchem dostaw staje się standardem w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a wiele firm ma już funkcjonujące grupy takich łańcuchów. Liczne branże przemysłowe uznały już znaczenie integracji łańcuchów dostaw. Dążenie pojedynczych przedsiębiorstw do wzajemnej współpracy zwiększa efektywność oraz pozwala ograniczyć koszty i dopasować się do indywidualnych potrzeb klientów.

Perspektywy żeglugi śródlądowej na Odrze w zakresie przewozów ponadnormatywnych

W zakresie produkcji dóbr inwestycyjnych, a w szczególności w energetyce, przemyśle chemicznym i maszynowym, obserwujemy w ostatnich latach tendencje do zwiększania się wymiarów i ciężarów transportowanych komponentów. Wpływają na to następujące czynniki: 1. Zwiększanie mocy instalacji, np. mocniejsze bloki energetyczne, wydajniejsze instalacje chemiczne. Warunek: większe wymiary i wagi instalacji. Przykład: W latach 80-tych ubiegłego stulecia standardem były bloki energetyczne o mocy 300 MVA. Masa transportowa generatora ok. 250 - 300 to. Dziś produkuje się bloki o mocy do 800 MVA , np. w Elektrowni Bełchatów - waga generatora 460 to.

Wpływ doładowania silnika o zapłonie iskrowym na emisję związków szkodliwych spalin z pojazdu w warunkach rzeczywistej eksploatacji

Streszczenie: Stały postęp techniczny w produkcji materiałów konstrukcyjnych, paliw i olejów oraz w technologii budowy maszyn przyczynia się do ciągłego doskonalenia silników spalinowych. Rozwój ten zmierza w kierunku zmniejszenia toksyczności emitowanych spalin, ograniczenia zużycia paliwa, podwyższenia mocy uzyskiwanej z jednego dm pojemności skokowej silnika, przy jednoczesnym zmniejszaniu masy i zapewnieniu niezawodności pracy w różnych warunkach eksploatacyjnych oraz zwiększaniu trwałości. Obecnie istotną kwestią jest ograniczanie emisji toksycznych związków w spalinach, które stanowią poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego i dla zdrowia człowieka. Jednym ze sposobów ograniczenia emisji związków szkodliwych spalin jest zastosowanie doładowania silnika.

Znaczenie badań modelowych w projektowaniu

Centrum Techniki Okrętowej S.A. w Gdańsku. Ośrodek wykonuje prace badawcze i usługowe w zakresie hydromechaniki, związane z projektowaniem i eksploatacją statków, okrętów oraz innych konstrukcji pływających. Zakres wykonywanych prac obejmuje: prognozy, analizy numeryczne, projekty - kształtu kadłuba zoptymalizowanego pod kątem funkcji statku w oparciu o nowoczesne narzędzia projektowe, pędników śrubowych z uwzględnieniem kawitacji i wymuszeń. Spółka osiąga sukcesy nie tylko w branży okrętowej. CTO S.A. realizuje także szereg innych programów: jachtowy, inżynierii środowiska, urządzeń badawczych, energii odnawialnej i offshore, a nawet inżynierii medycznej.

Analiza kołysań bocznych statku w czasie wymiany wód balastowych metodą sekwencyjną

W czasie opróżniania i napełniania zbiorników balastowych w morzu mogą pojawić się zagrożenia dotyczące bezpieczeństwa statku. Analizie poddano zjawisko kołysań bocznych statku, w czasie wymiany wód balastowych metoda sekwencyjną. Zaproponowano zmniejszenie negatywnego zjawiska występującego w czasie wymiany poprzez zmianę kursu i/lub prędkości statku.
Subskrybuj to źródło RSS