Zaloguj się

WIEDZA

Wybrane zagadnienia laserowego teksturowania powierzchni

W opracowaniu przedstawiono wybrane aspekty związane z technologią laserowego kształtowania tekstury powierzchniowej elementów z SiC współpracujących ślizgowo. W części opisowej analizowano cechy wiązki laserowej istotne z punktu widzenia wytwarzania tekstury. W części badawczej przedstawiono wyniki eksperymentów technologicznych. Rezultatem pracy są wytyczne do technologii teksturowania przy wykorzystaniu lasera Nd:YAG.

Analiza zachowań kierujących pojazdami w stanach nasycenia ruchem na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną

W artykule przedstawiono wpływ przeciążeń ruchowych na zachowania kierujących pojazdami oraz bezpieczeństwo ruchu. Wyniki analiz bazują na badaniach empirycznych wykonanych w latach 2007 ÷ 2009 na pasach z relacją na wprost na 11 skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną zlokalizowanych w Krakowie. Analiza zachowań kierujących przeprowadzona została oddzielnie dla sygnału czerwonego z żółtym, sygnału zielonego oraz sygnału żółtego i początkowego fragmentu sygnału czerwonego. Ukazano wpływ warunków pogodowych na zachowania kierujących pojazdami oraz opisano reakcje kierujących na zapalenie się sygnału żółtego oraz czerwonego. W końcowej części artykułu zapisano wnioski wynikające z analiz wpływu tych zachowań na bezpieczeństwo ruchu.

Hybrydowe układy napędowe lokomotyw spalinowych

Streszczenie: Referat jest poświęcony wprowadzeniu hybrydowych układów napędowych w pojazdach trakcji spalinowej. Zaprezentowano w nim osiągnięcia innych krajów we wdrażaniu do eksploatacji pojazdów miejskich (tramwaje, trolejbusy, autobusy) oraz lokomotyw z układami hybrydowymi, a także wynikające z tego korzyści, zwłaszcza w ograniczeniu zużycia energii i emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Ponadto przedstawiono propozycję zabudowy układu hybrydowego w modernizowanej spalinowej lokomotywie manewrowej.

Stanowisko do pomiaru strzałki ugięcia konstrukcji mostowych z wykorzystaniem metod bezpośrednich i pośrednich

W referacie dokonano przeglądu wybranych metod monitorowania pracy konstrukcji mostowych w warunkach laboratoryjnych, na stanowiskach badawczych i w warunkach rzeczywistych, obiektów budowanych i eksploatowanych. Zaproponowano rozwiązanie konstrukcyjne stanowiska do testów zintegrowanego systemu monitorowania stałych i tymczasowych przepraw mostowych.

Analiza wpływu zmiany napięcia akumulatora na wartość wyładowania iskrowego

W artykule przedstawiono model matematyczny bateryjnego układu zapłonowego współpracującego z silnikami spalinowymi. Zbudowany model wykorzystano do analizy wpływu zmiany parametrów napięcia zasilania akumulatora na wartości wyładowania iskrowego. Do opracowania modelu matematycznego wykorzystano wyniki badań laboratoryjnych oraz eksploatacyjnych (na obiekcie rzeczywistym) elementów składowych układu zapłonowego. Badania eksperymentalne przeprowadzono na różnych typach bateryjnych układów zapłonowych. Komputerową analizę układu przeprowadzono na podstawie zbudowanego schematu operatorowego zaimplementowanego w środowisku Delphi. Dokonano porównania i weryfikacji wyników zdjętych z obiektów rzeczywistych z wynikami otrzymanymi z symulacji komputerowych.

Porównanie systemów monitorowania i nawigacji dla floty pojazdów dostępnych na polskim rynku

Celem artykułu jest porównanie dostępnych na polskim rynku systemów monitoringu i nawigacji dla floty pojazdów. W artykule przedstawiono budowę, działanie oraz funkcjonalność typowych systemów. Następnie porównano wybrane systemy pod względem kryteriów funkcjonalności oraz kosztów przykładowego wdrożenia. Na zakończenie autorzy artykułu zaproponowali dwie metody pozwalające na wielokryterialny dobór systemu.

Komputerowe wspomaganie

W referacie przedstawiono wybrane zastosowania metod komputerowych: programowania dynamicznego i symulacji cyfrowej, w procesie podejmowania decyzji dotyczących planowania i organizacji transportu materiałów na placu budowy.

Aktualne problemy w transporcie tuczników

Organizacja przepływu tuczników ze sfery produkcji do sfery przetwórstwa z wykorzystaniem transportu powinna zagwarantować ciągłość i rytmiczność procesu zaopatrzenia przy zachowaniu wysokiej jakości surowca rzeźnego oraz standardów obowiązujących w postępowaniu ze zwierzętami. Pomimo wdrażania nowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych transport tuczników do uboju uznawany jest za jeden z najważniejszych punktów krytycznych w łańcuchu produkcji wieprzowiny wysokiej jakości. W artykule omówiono aktualne problemy etyczne, prawne, organizacyjne i technologiczne związane z transportem świń rzeźnych.
Subskrybuj to źródło RSS