Zaloguj się

WIEDZA

Aktywne testowanie systemów sterowania ruchem kolejowym

Streszczenie: W artykule poruszono problem aktywnego testowania komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym przy wykorzystaniu języka TTCN-3. Czynne wykrywanie błędów w czasie działania systemów może być jedną z metod prowadzących do zapewnienia przez systemy bezpieczeństwa funkcjonalnego. 1. WPROWADZENIE Współczesne systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) powszechnie wykorzystują technologie sieciowe tworząc struktury rozproszone. Nowego znaczenia nabiera w takim przypadku zagadnienie testowania systemów.

Badanie porównawcze parametrów strumieni rozpylonych wytwarzanych przez wybrane tryskacze stosowane w ochronie przeciwpożarowej

Rozróżnia się wiele typów tryskaczy, które zostały dopuszczone do stosowania w ochronie przeciwpożarowej. Różnice w konstrukcji, a w szczególności ich podstawowego elementu jakim jest deflektor, mają wpływ na parametry wytwarzanego przez nich strumienia rozpylonego. Głównym celem pracy było w oparciu o normę PN-EN 122591:2005 zbadanie tych parametrów a przede wszystkim intensywności i równomierności zraszania, a następnie przeanalizowanie uzyskanych wyników pod kątem skuteczności gaśniczej badanych tryskaczy. Wyniki przedstawiono w postaci tabelarycznej i graficznej. Na podstawie otrzymanych rezultatów sformułowano szereg wniosków. Stwierdzono również, że niektóre z badanych tryskaczy nie spełniają minimalnych wymagań zawartych w obowiązujących normach.

Evolutionary sets of safe ship trajectories: simulation results

The Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories is a method solving multi-ship encounter situations. For given positions and motion parameters the method finds a near optimal set of safe trajectories of all ships involved in an encounter. The paper briefly presents foundations of the method and focuses on simulation results for selected test cases based on the Baltic Basin. The computer simulations cover both open waters and restricted waters cases. The obtained results confirm correctness and aptness of the method in solving encounter situations at sea.

Dostęp telekomunikacyjny w środowisku ruchu drogowego inteligentnych systemów transportowych

Streszczenie: Przedstawiono koncepcję platformy transmisji pakietowej podaną w nowej normie międzynarodowej ISO 21217 przygotowanej przez Komitet Techniczny ISO/TC204 Inteligentne systemy transportowe. Norma należy do rodziny norm dotyczących dostępu bezprzewodowego dla pojazdów drogowych CALM (Communications Access For Land Mobiles). W normach tych określono: wspólną architekturę, protokoły sieciowe oraz interfejsy przewodowe i bezprzewodowe wykorzystujące różne technologie dostępu tj.: przez sieci komórkowe 2 i 3 generacji, satelitarną, podczerwieni, mikrofalową 5GHz, fal milimetrowych

Symulacyjna ocena monitorowania stanów pojazdu szynowego typu wagon

Streszczenie: Artykuł przedstawia wyniki badań nad sposobem monitorowania i diagnozowania uszkodzeń elementów zawieszenia pojazdów szynowych z pozycji pokładu wagonu. Na etapie koncepcji, sposób ten poddano ocenie symulacyjnej, przedstawiono przykładowe wyniki analiz i wnioski. Wykorzystano dwa modele pojazdu szynowego- model wagonu pasażerskiego i towarowego.

Modelowanie zadań podjęcia decyzji w zakresie zarządzania budownictwem okrętowym w oparciu o zależności grafomacierzowe

U podstaw projektowania modelu logistycznego procesu produkcyjnego leży pewna funkcja docelowa, która uwzględnia specyfikę obiektu i dzieli się na konkretne zbiory podcelów. Określenie i wybór takiego zbioru orientowany jest na oceny ekspertyzowe. Na podstawie analizy ekspertyzowej ciągu związków między celem i podcelem wyznaczana jest macierz « cele - cele », która odzwierciedla logikę wykonywania operacji produkcyjnych i kierunki związków między nimi. Na podstawie tej macierzy powstaje nie uporządkowany wyjściowy graf procesu pozwalający oceniać strukturę procesu, jego właściwości technologiczne oraz wnosić korekty zarówno w sam graf, jak i w macierzy. Takie podejście uwarunkowane jest przez niemożność prostej formalizacji procedur podjęcia decyzji i wymaga ekspertyzy różnych form i modyfikacji. Rozwój zaproponowanej metody prowadzi do menu wyboru procedur podjęcia decyzji w zakresie zarządzania dyskretną produkcją, w tym również budownictwem okrętowym.

Wpływ zasilania silnika rolniczego z dodatkiem biobutanolu do oleju napędowego na wybrane parametry procesu wtrysku paliwa

W referacie przedstawiono wyniki badań przebiegu procesu wtrysku oraz rozpylania paliwa na krople w silniku PERKINS 1104C-44 pracującym według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej, zasilanego: mieszankami niskosiarkowego oleju napędowego z biobutanolem oraz porównawczo paliwem EKODIESEL ULTRA B. Pomiary wykonano na stanowisku hamownianym wyposażonym w system pomiarów wielkości szybkozmiennych. Wykazano, że rodzaj paliwa o różnych właściwościach fizykochemicznych ma istotny wpływ na proces wtrysku oraz rozpylania paliwa. Analiza eksperymentalnie sporządzonych wykresów ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym i wzniosów iglicy wtryskiwacza umożliwiła wyznaczenie: prędkości wypływu paliwa z rozpylacza oraz długość i rozpad strugi paliwa na krople.

Procesy logistyczne

Istnienie globalnej konkurencji i produktów światowych oraz nieustanne skracanie ich cyklu życia narzuca nieodzowność ciągłego wdrażania efektywnych innowacji technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych oraz innowacji w metodach zarządzania. Takim efektywnym narzędziem stała się między innymi logistyka. Jest ona nową dyscypliną naukową (szkoda, że nie widnieje w obowiązujących klasyfikacjach MNiSzW), której zadaniem jest integracja łańcucha dostaw. Stając się niejako swego rodzaju spoiwem ma ona za zadanie dopasować do siebie poszczególne ogniwa łańcucha logistycznego, by procesy przepływu dóbr materialnych, usług i informacji przy każdym działaniu tworzyły wartość dodaną (nie pomniejszały wartości oczekiwanej). Im efektywniejsze procesy, tym bardziej zadowolony personel firmy, jego akcjonariusze oraz klient, a także środowisko.
Subskrybuj to źródło RSS