Zaloguj się

WIEDZA

Ocenę stateczności statku uszkodzonego metodą przyjętej masy

Streszczenie: Artykuł przedstawia analizę powszechnie stosowanej metody uwzględniania wpływu przelewania się cieczy w zbiornikach/ładowniach zapełnionych częściowo, na stateczność statku, w formie poprawki ∆GM. Opisane są ograniczenia metody. Zaprezentowano porównanie wartości rzeczywistych momentów przechylających od przelania się cieczy, z wartościami uwzględnionymi przez ∆GM. Przedstawione zostały sytuacje, gdy stosowanie poprawki ∆GM może prowadzić do błędnej oceny sytuacji statecznościowej statku po zatopieniu wnętrza kadłuba.

Relacyjne mapy kognitywne w inteligentnym modelowaniu układów nieprecyzyjnych

Praca poświęcona syntezie i analizie ostrych i rozmytych relacyjnych map kognitywnych w modelowaniu inteligentnym układów nieprecyzyjnych. Proces syntezy został przedstawiony w postaci pewnego algorytmu działań. Na potrzeby rozwiązywania problemów ostrych opracowano algorytmy gradientowej optymalizacji parametrycznej, a dla rozmytych - pewne metody losowe. Przytoczono wybrane wyniki realizacji opracowanych metod dla konkretnych układów.

Design of a fuzzy logic controller for a semi-active vehicle suspension

Abstract: This paper presents the application of fuzzy logic to control semi-active suspension. Investigations were made with a use of a non-linear quarter car suspension model with characteristics of a real semi-active shock absorber with a bypass valve. The other parameters of the model were estimated on a vehicle equipped with this type of shock absorbers and reduced to a quarter car model parameters. Authors compared a performance of three models: a passive model, a skyhook strategy controlled model, and a fuzzy logic skyhook based controlled model. The results showed that fuzzy control gives a potential for improvement of suspension operation and much greater opportunities of control strategy construction in a comparison to the classical two state skyhook control strategy.

Modelowanie zmiany programu sygnalizacji za pomocą hierarchicznych grafów przejść automatów skończonych

Artykuł opisuje zagadnienia związane z modelowaniem zmiany programów sygnalizacji podczas realizacji opisu sterowników sygnalizacji świetlnej za pomocą języków opisu sprzętu. Zawarto w nim zagadnienia wymagań formalnych dla programów przejściowych, zagadnienie określenia liczby programów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania sterownika oraz weryfikacji poprawności przyjętych założeń. Informacje przedstawione w artykule są oparte na projekcie algorytmu sterowania dla rzeczywistego skrzyżowania.

Kształtowanie charakterystyk kierunkowych matryc mikrofonów

W artykule przedstawiono zagadnienia rejestracji dźwięku z wykorzystaniem przestrzennych układów wielu mikrofonów. Omawiana problematyka dotyczy tzw. beamforming'u, modelowania przestrzennych charakterystyk kierunkowych matryc mikrofonów, a także współczesnych technologii realizacji nagrań wielokanałowych z przeznaczeniem do odtwarzania w systemach dźwięku przestrzennego.

E-learning w organizacji szkolenia kandydatów na kierowców

Założenia zapisów prawnych wskazują, że e-learning może być wykorzystywany nie przez wszystkie szkoły jazdy, lecz jedynie przez ośrodki spełniające dodatkowe wymagania dotyczące m. in. zakresu szkolenia na wszystkie kategorie prawa jazdy, organizowania obligatoryjnych szkoleń dla instruktorów nauki jazdy. Nowym zapisom zarzuca się forsowanie praktyk monopolistycznych w stosunku do największych i najsilniejszych na rynku ośrodków. Od momentu ogłoszenia treści nowej ustawy słychać głosy krytyki, że szkolenie w systemie e-learningowym powinno być możliwe dla wszystkich szkół nauki jazdy. Celem artykułu jest wskazanie, że e-learning nie musi oznaczać jedyną i słuszną metodę nauczania. E-learning to metoda nowoczesna, ale niekoniecznie najskuteczniejsza biorąc pod uwagę specyfikę uczenia poruszania się w ruchu drogowym.

Logistika v cestnej doprave podporovanÁ umelou inteligenciou

V článku sú popísané možnosti využitia umelej inteligencie pri tvorbe inteligentných logistických systémov. Sú v ňom uvedené základné pojmy z oblasti logistiky, umelej inteligencie a plánovania. Na záver je popísaný príklad z praxe - inteligentný logistický systém na inovatívne plánovanie trás.

Straty mocy czynnej w linii elektroenergetycznej z przyłączonymi urządzeniami facts

W publikacji przedstawiono modele linii elektroenergetycznej z przyłączonymi urządzeniami FACTS dla których określono zależności strat moc wynikających z przyłączenia układów CSC, SSSC i UPFC. Uzyskane zależności strat mocy czynnych wykorzystano do określenia różnic między stratami mocy, które wynikają ze sposobów odwzorowań linii elektroenergetycznych oraz przyłączenia urządzeń FACTS.
Subskrybuj to źródło RSS