Zaloguj się

WIEDZA

Ocena parametrów świetlnych śarówek halogenowych h

Na rynku jest dostępnych wiele typów żarówek samochodowych. Wielu kierowców kupując żarówki do swoich samochodów zastanawia się, jakie z nich wybrać, często kierując się subiektywną oceną wybierając produkty w kolorowych i przeźroczystych opakowaniach. Producenci na opakowaniach podają informację, która ma zachęcić do wyboru danego produktu. Najczęściej są to napisy „ksenon” a znajdujące się w opakowaniu żarówki maja napylony filtr niebieski. Spotykamy też napisy +30 %, +50 %, +90 % „światła na drodze”. Jednak takie żarówki nie zawsze dają spodziewane wyniki. Zmodyfikowane żarówki nie dają wcale lepszego oświetlenia drogi dając nam tylko subiektywne odczucie lepszej widoczności.

Metoda elementów skończonych w analizie drgań gruntu

Celem artykułu jest przedstawianie metody analizy rozprzestrzeniania się fali drganiowej wymuszanej przez ruch tramwajów w gruncie, na którym planowane jest posadowienie wielokondygnacyjnego budynku mieszkalnego. Do wyznaczenia poziomu amplitudy drgań wykorzystano metodę elementów skończonych (MES) typu explicit. W analizie wykorzystano wyniki pomiarów amplitud przyśpieszenia drgań wykonanych przez pracowników Katedry Robotyki i Mechatroniki AGH w ramach projektu MNiSW o numerze 4875/B/TO2/2010/38 oraz wyniki wierceń badawczych wykonanych w celu zidentyfikowania składu gruntu w planowanym miejscu posadowienia budynku.

Ocena jakości obsługi użytkownikówautostradowego systemu poboru opłat

W artykule przedstawiono propozycję oceny jakości obsługi użytkowników autostradowego systemu poboru opłat. Ocena ta jest częścią opracowania dotyczącego metody oceny niezawodności eksploatacyjnej autostradowego systemu poboru opłat w aspekcie wprowadzenia krajowego systemu poboru opłat oraz konieczności przystosowania już istniejących odcinków autostrad do standardów dróg płatnych.

Analiza i ocena potencjału przewozowego Odrzańskiej Drogi Wodnej

Odrzańska Droga Wodna jest ogniwem łączącym aglomerację szczecińską oraz zespół portowy Szczecin-Świnoujście z południem kraju, a w szczególności z aglomeracją wrocławską i górnośląską, łączy ze sobą liczne okręgi przemysłowe i regiony: Zagłębie Ostrawsko-Karwińskie,  Zagłębie Górnośląskie, Dolny Śląsk, Łużyce, Ziemię Lubuską,
Brandenburgię i Pomorze Zachodnie.

Analysis of factors affecting fractures of rails welded by aluminothermic welding

The thermic welding of rails is carried out in the following sequence: a mould is placed on the rails to be joined; a crucible is mounted on a special bracket; a portion of thermite is charged; the rail ends are pre-heated and thermite is ignited by a special ignition primer. On Latvian Railway, the use of the thermic welding is widespread using the Elektro-Thermit Company technology. Today it is a basic method for rail joints.The analysis of the metal structure in the thermic welded zone of rails showed that the weld metal had inclusions of iron oxides infused (FeO, Fe2O, and Fe3O4) and small pores. Pores and infused oxides are concentrators of stresses and sources of cracks development. Pores and infused oxides reduce hardness of the weld joint under the action of tensile forces.

Koncepcja badań eksperymentalnych piasty pneumatycznej

W referacie zwrócono uwagę na konieczność poprawy parametrów jezdnych platformy kołowej robota mobilnego, zbudowanego na bazie podwozia kołowego. Wskazano na problemy wynikające z przemieszczania się takiego pojazdu w trudnym terenie, oraz w związku z tym na jakość wykonania przez pojazd wyznaczonego zadania. Przedstawiono konstrukcję eksperymentalnej piasty pneumatycznej, której użyto do badań. Opisano koncepcję badań eksperymentalnych, których celem będzie określenie możliwości praktycznej realizacji przyjętej koncepcji optymalizacji własności jezdnych.

Informatyczne wspomaganie procesu eksploatacji wojskowych statków powietrznych

W artykule została przedstawiona analiza systemów informatycznych opracowanych w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych przeznaczonych do wspomagania procesu eksploatacji wojskowych statków powietrznych w zakresie zarządzania procesem użytkowania i obsługiwania oraz zarządzania zapasami i prowadzenia gospodarki materiałowej. Dla każdego systemu informatycznego została przedstawiona konfiguracja systemu, jego przeznaczenie i zakres zbieranych informacji.

Drgania skrętne podwieszonej belki i płyty

W pracy przeanalizowano drgania skrętne podwieszonej belki oraz podwieszonych płyt: kwadratowej i trójkątnej. Równania ruchu analizowanych układów wyprowadzono stosując metodę energetyczną. Zarówno w przypadku belki jak i płyty kwadratowej oraz płyty w kształcie trójkąta równobocznego zastosowano dyskretne schematy zastępcze o masach skupionych. Wyznaczono częstości kołowe oraz okresy drgań belki i płyt.
Subskrybuj to źródło RSS