Zaloguj się

WIEDZA

Modelowanie symulacyjne kooperacji przedsiębiorstw w sieci dystrybucji

W artykule rozważono kształtowanie relacji sieciowych dla pozyskania zasobów partnerów dla potrzeb terminowej i kompletnej realizacji zamówień. Wskazano, że typ relacji istotnie wpływa na dostępność zasobów partnera. Typy relacji międzyorganizacyjnych pomiędzy partnerami w sieci oceniono z perspektywy liczby zamówień utraconych. Sieci dystrybucji scharakteryzowano jako Złożone Systemy Adaptacyjne i dla potrzeb modelowania symulacyjnego zaproponowano dynamikę systemów zarządzania.

Ewaluacja próby kołysań bocznych jako metody wyznaczania wysokości metacentrycznej statku

Streszczenie: W artykule zaprezentowano ocenę eksploatacyjnej próby kołysań bocznych, jako eksperymentalnej metody wyznaczania wysokości metacentrycznej statku. Ewaluacja ilościowa została oparta na wynikach rozwiązania równania kołysań bocznych statku w jednym stopniu swobody. Wskazano na istotny wpływ rozkładu mas, a w konsekwencji wartości momentu bezwładności statku, na okres kołysań bocznych. Zasugerowana została potrzeba modyfikacji zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej odnośnie zależności stosowanych podczas obliczania wartości wysokości metacentrycznej statku na podstawie próby kołysań bocznych.

Piractwo i terroryzm morski jako zagrożenia transportu morskiego

Eskalacja działań pirackich oraz możliwość wykorzystania portu i jego infrastruktury do przeprowadzenia ataku terrorystycznego stanowią poważne zagrożenie dla funkcjonowania gospodarki morskiej oraz dla bezpieczeństwa państw. Ogromne znaczenie w poszukiwaniu rozwiązań mogących zniwelować ich negatywne oddziaływanie odgrywa identyfikacja zagrożeń oraz stosowanie metod przeciwdziałania adekwatnych do skali zagrożenia. Wprowadzenie uregulowań prawnych oraz systematyczne analizowanie zjawisk niebezpiecznych pozwoli na wypracowanie skutecznych metod walki z zagrożeniami.

Monitoring wizyjny o nadzorze informatycznym dla rozległych obiektów transportowych

W niniejszym referacie autorzy przedstawili propozycję systemu monitoringu wizyjnego o nadzorze informatycznym dla rozległych obiektów transportowych. System powstał w wyniku wieloletniego doświadczenia autorów specjalizujących się w budowie elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla obiektów o charakterze specjalnym. Jako obiekt badań i propozycji, autorzy przyjęli obiekt transportowy jakim jest rzeczywisty dworzec PKP wraz z obiektami towarzyszącymi. Konstrukcja sytemu monitoringu wizyjnego umożliwia łatwą adaptację dla innych podobnych obiektów. System proponowany posiada nadzór informatyczny.

Do infrastruktury z punktu widzenia wykonywania analiz w studiach wykonalności

W referacie omówiono historię, osiągnięcie sukcesu przez koleje dużych prędkości we Francji i Japonii, które zapoczątkowały wprowadzanie tego systemu w innych krajach europejskich. Unia Europejska chcąc ujednolicić sektor kolejowy wprowadza w życie dyrektywę zapewniającą współdziałanie pomiędzy poszczególnymi kolejami różnych państw. Omówiono ekonomiczne, finansowe, techniczne znaczenie systemu. Uwzględniono koszty, które powinno przewidywać się w tego typu projektach a także sposób pobierania opłat za dostęp do infrastruktury.

Planowanie wielkości zapasów materiałowych na wydziale wielkopiecowym

W artykule przedstawiono metodę planowania zapasów materiałowych wykorzystywanych do produkcji surówki żelaza na wydziale wielkopiecowym Huty X. Dokonano analizy znaczenia poszczególnych grup materiałowych, zastosowano w tym celu analizę Pareto Lorenza materiałów z punktu widzenia ilości zużycia i ich kosztów. Dokonano ilościowej analizy zużycia surowców i materiałów w procesie wytwarzania surówki z podziałem na dwa procesy wielkopiecowy i spiekalniczy, wykorzystując narzędzia statystyczne. Dokonano analizy wielkości produkcji z użyciem funkcji trendu, na podstawie którego wyznaczono wielkość planowanej produkcji i zapotrzebowania na podstawowe materiały. Badania przeprowadzono na wydziale wielkopiecowym Huty X, obejmują one trzy kolejne lata kalendarzowe.

Diagnostics and condition estimation process of construction of the ship on system pert on the basis of integrated characteristics abstract

The method of diagnostics and an estimation of a condition of process of construction of a ship on the basis of integrated characteristics in PERT system is shown in the paper. The mathematical apparatus of the description of integrated characteristics and procedure of determination of their parameters is given. The technology of forming of the integrated characteristic of discrete production on the basis of Gantt chart and procedure of an estimation of a condition given process as object of management under the scheme "times-resources" is resulted. The result is illustrated by an example of construction of a ship of type "river-sea".

Wyznaczenie strumienia ciepła przenikającego przez mostek ciepła w nadwoziu chłodniczym na podstawie zdjęcia termowizyjnego

Badania termowizyjne zabudów chłodniczych pozwalają zarejestrować mostki cieplne (lokalizacja, rozmiar), pozwalają ocenić jakościowo strumień ciepła (mały, średni, duży, bardzo duży), jednak brakuje metod wyznaczenia strumienia ciepła Q W/m. W pracy przedstawiano metodę wyznaczania strumienia ciepła w obrębie mostka cieplnego na podstawie zdjęcia termowizyjnego. Badania prowadzono dla warunków testów izolacji nadwozi chłodniczych w celu interpretacji skali destrukcji materiału izolacyjnego. Wykorzystano metodę porównania temperatur zarejestrowanych na: powierzchni płyty obciążonej znanym strumieniem ciepła oraz powierzchni płyty kontrolnej, która nie była obciążona strumieniem ciepła.

Własności warstw stellitowych wytwarzanych na drodze osadzania elektroiskrowego

W pracy badano właściwości powłok nanoszonych elektroiskrowo na podstawie obserwacji mikrostruktury, badań odporności korozyjnej oraz pomiarów siły tarcia. Badania przeprowadzono wykorzystując stellit jako materiał powłokowy, nakładanej elektroiskrowo na próbki ze stali C. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że grubość otrzymanych warstw stellitowych wynosi 10÷15 µm oraz że warstwy charakteryzują się brakiem porów i mikropęknięć i mają charakter połączenia dyfuzyjnego z podłożem. Mikrotwardość naniesionych warstw stellitowych jest około 2,5 razy większa, w stosunku do mikrotwardości materiału podłoża. Testy korozyjne wykazały większą odporność korozyjną warstw stellitowych, w odniesieniu do materiału podłoża. Powłoki tego typu wykazują zwiększoną odporność na zużycie oraz korozję.

Uncertainty of car motion reconstruction

Abstract: One of the basic tasks of the accident reconstruction is to define values of parameters of participants of the accident before its actual occurrence. The assessment of correct behaviours is made and the court decides whether the accident participants are guilty or innocent. Therefore, the credibility of specific values is essential. The use of so-called accident recorders - EDR/ADR type of devices, as an alternative compared to classical methods for accidents reconstruction - has become more common over the past years. The paper includes basic notions related to his type of devices, describes potential sources of uncertainty of the car motion reconstruction results obtained on the basis of their records. The examples presented confirm their usefulness, however, they also indicate possible significant errors in the motion parameters assessment if simplified devices are used (where vehicle body lean movements in motion are not analysed).
Subskrybuj to źródło RSS