Zaloguj się

WIEDZA

Algorytmy superrozdzielczości w inteligentnych systemach transportowych do śledzenia odległych pojazdów

W artykule przedstawiono możliwości zastosowania algorytmów superrozdzielczości do poprawy rozdzielczości obrazu pojazdów w ruchu znajdujących się w znacznej odległości od kamery, a zarazem przy kamerze umiejscowionej na niewielkiej wysokości nad drogą. Zaproponowane rozwiązanie bazuje na estymacji tła i dodatkowym wykorzystaniu operatora morfologicznego dylatacji w celu uzyskania lepszej jakości wynikowego obrazu zrekonstruowanego na podstawie sekwencji kolejnych klatek wideo.

Konstytuowanie warstw ochronnych kinematycznych węzłów maszyn z wykorzystaniem zjawiska bezzużyciowego tarcia

Artykuł dotyczy aplikacji osiągnięć tribologii w eksploatacji kinematycznych węzłów maszyn. Została w nim przedstawiona metoda konstytuowania warstw ochronnych na współpracujących tarciowo powierzchniach elementów węzłów kinematycznych, minimalizująca niekorzystne skutki tarcia, takie jak opory ruchu i zużycie. Zaproponowano wykorzystanie zjawiska Garkunowa do wytwarzanie tych warstw bezpośrednio w początkowym okresie procesu eksploatacji urządzenia technicznego. Skuteczność proponowanej metody dokumentują zaprezentowane w artykule wyniki badań własnych.

Analiza statyczna konstrukcji nawierzchni drogowej za pomocą mes i programu abaqus

W pracy zastosowano MES (model trójwymiarowy) do analizy statycznej konstrukcji podatnej nawierzchni drogowej w postaci układu warstw sprężystych o skończonej szerokości i nieograniczonego podłoża sprężystego, obciążonego równomier-nie na powierzchni kołowej odzwierciedlającej oddziaływanie koła (w dwóch miejscach w stosunku do krawędzi jezdni) pojazdu ciężarowego o standardowym nacisku dopuszczalnym na oś. W odniesieniu do obszaru prostopadłościennego modelowanego elementami skończonymi, wyciętego z nawierzchni drogi założono warunki brzegowe, odzwierciedlające skończoną szerokość nawierzchni oraz oddziaływanie (w postaci reakcji) pozostałych odcinków drogi i położonego poniżej podłoża gruntowego.

Reliability theorem application for accuracy statistics determination of differential global positioning system

The accuracy estimation method of determining the position coordinates of temporary navigation systems is well known both in navigation and geodesy as well. The estimation of errors measurements statistics being the random variables enables evaluation some probabilities which are measures of accuracy of the position systems. There are presented the suggestion of three new measures of accuracy of determining the coordinates related to reliability characteristics in that article. In contrast to the common applied approach in which the single measurement error is a random variable, in the presented here approach the distributions of working times and times of failures were taken under statistics estimation. The model of availability was detailed presented. Is enabled to define some new statistics measures related to the navigational solution. Proposed method were applied to DGPS system position statistics, where two campaign (2005, 2009) were compared.

Wyznaczenie pozycji statku powietrznego oraz dokładności z wykorzystaniem systemu egnos w polsce wschodniej

W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących dokładności pozycjonowania statku powietrznego z wykorzystaniem systemu GPS oraz EGNOS. Loty eksperymentalne wykonano w 2010 roku, w południowo - wschodniej części Polski, w Dęblinie oraz Chełmie. Precyzyjna trajektoria lotu została wyznaczona przy pomocy dwuczęstotliwościowych odbiorników geodezyjnych, marki Topcon, z dokładnością centymetrową. Pozycję odniesienia porównano z danymi zarejestrowanymi przez dwa odbiorniki nawigacyjne - Thales MobileMapper pracujące w trybie autonomicznym oraz EGNOS.

Możliwości dwupaliwowego zasilania benzyną i alkoholem silników o zapłonie iskrowym

W artykule przedstawiono wyniki badań dwupaliwowego silnika o zapłonie iskrowym z wielopunktowym wtryskiem alkoholu i benzyny w okolice zaworu dolotowego. Zasilanie silnika realizowano przez prototypowy układ dolotowy posiadający podwójne wtryskiwacze sterowane elektronicznie. Zastosowany system umożliwia zasilanie silnika samą benzyną lub alkoholem oraz spalanie równoczesne mieszaniny obydwu paliw o dowolnym udziale alkoholu.

Rekurencyjny algorytm dyskretyzacji mapy elektronicznej z wykorzystaniem metody drzewa ćwiartek

W artykule analizowano problem konwersji elektronicznej mapy nawigacyjnej w standardzie S-57 do postaci umożliwiającej wprowadzenie oraz szybką analizę i wykorzystanie informacji zawartych na mapie w nawigacyjnym systemie wspomagania decyzji. Do rozwiązania problemu zaproponowano rekurencyjny algorytm dyskretyzujący wykorzystujący drzewa ćwiartek. Przedstawiono jego właściwości oraz wymagania. Zaprezentowano metodykę postępowania w procesie dyskretyzacji obszaru. W oparciu o opracowany algorytm przeprowadzono eksperyment, przedstawiono wyniki.

Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania energii jako element bezpieczeństwa państwa

Bezpieczeństwo państwa zależy od jego zdolności do przeciwstawiania się potencjalnym i faktycznym zagrożeniom, których charakter oraz forma ewoluują wraz ze zmieniającym się otoczeniem i często wykraczają poza tradycyjne ich pojmowanie. Ponieważ najogólniej bezpieczeństwo narodowe można opisać jako „rzeczywisty stan stabilności wewnętrznej i suwerenności państwa (w sensie zaspakajania podstawowych potrzeb egzystencjonalnych i behawioralnych społeczeństwa) oraz traktowania państwa jako suwerennego podmiotu w stosunkach międzynarodowych”5, dziś już nie dziwi fakt, że od dłuższego czasu w licznych dokumentach poświęconych bezpieczeństwu pojawiały się takie sformułowania jak: nieprzerwany dostęp do energii elektrycznej, bezpieczeństwo energetyczne czy potrzeba dywersyfikacji źródeł pozyskiwania energii.

Wpływ zasilania paliwem mikroemulsyjnym na proces jego wtrysku w silniku o zapłonie samoczynnym

W referacie przedstawiono zagadnienia dotyczące zastosowania paliw o różnych właściwościach fizykochemicznych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Zastosowanie tych paliw wymaga dużych dokładności pomiarów celem poznania występujących różnic w procesach wtrysku, rozpadu strugi paliwa i spalania. Rodzaj i właściwości fizykochemiczne paliwa istotnie wpływają na przebieg procesu wtrysku i spalania. Decydują one o wielkości okresu opóźnienia zapłonu oraz o jakości i przebiegu następnych faz spalania, jak również determinują jakość mieszanki paliwowo-powietrznej.
Subskrybuj to źródło RSS