Zaloguj się

WIEDZA

Jednopaliwowy układ zasilania gazem ziemnym silnika o zapłonie iskrowym

W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące wykonanej w IEPiM w Politechnice Radomskiej adaptacji silnika Mercedesa OM 407 z zapłonem samoczynnym do jednopaliwowego zasilania gazem ziemnym. Tak wykonywane adaptacje są realizowane przez czołowych producentów autobusów (Volvo, Scania, Man, Solaris) wykorzystywanych w komunikacji miejskiej. W ramach prowadzonych prac wykonano dwa niezależne układy zasilania gazem ziemnym, gdzie gaz jest wprowadzany do układu zasilania za pomocą miksera lub indywidualnych wtryskiwaczy umieszczonych nad zaworami ssącymi.

Wykorzystanie systemu informatycznego w procesie decyzyjnym

Zagadnienie wyboru najlepszego rozwiązania ze zbioru rozpatrywanych wariantów decyzyjnych, odpowiadającego w jak najlepszym stopniu wymaganiom sformułowanym przez decydenta, często stanowi w praktyce inżynierskiej działanie trudne i czasochłonne np. z uwagi na wieloaspektową naturę analizowanego problemu. Według autora implementacja komputerowa algorytmów obliczeniowych wybranych metod oceny wariantów, umożliwiająca otrzymanie zagregowanych ocen rozpatrywanych wariantów, może znacząco przyczynić się do usprawnienia przebiegu procesu decyzyjnego w ramach określonej sytuacji decyzyjnej. W opracowaniu zaprezentowano wspomagające narzędzie informatyczne, umożliwiające hierarchizację różnego typu rozwiązań wariantowych.

Dywestycje w portach morskich

Wprowadzanie zmian jest jednym z warunków funkcjonowania i rozwoju organizacji funkcjonujących w obecnych warunkach, w tym portów morskich. W przeszłości porty były zarządzane tradycyjnie według ogólnych zasad administracji publicznej a generowanie zysku nie było kwestią priorytetową. Konkurencja między portami albo nie istniała, albo występowała na małą skalę i porty cieszyły się quasimonopolistyczną pozycją. Popyt na usługi portowe był określony raczej decyzjami administracyjnymi niż przez wolny rynek. Obecnie podstawową cechą portów morskich jest komercyjny charakter ich działalności. Odkąd międzynarodowy system transportowy i handel światowy stały się częścią wysoce konkurencyjnego rynku porty poddane są międzynarodowej konkurencji. Jedynym sposobem funkcjonowania i rozwoju portów morskich w obecnych warunkach jest rozwinięcie umiejętności dostosowywania się do zmian zachodzących, a także antycypowanych zmian. Istotnym elementem mechanizmu adaptacyjnego jest umiejętność ograniczania dotychczasowego zakresu działania, rezygnacji z realizowania określonych funkcji, pozbywania się swoich nadmiernych (w stosunku do potrzeb) zasobów czy też likwidacji poszczególnych, nieefektywnych części, obszarów, funkcji czy infrastruktury, a także wycofywania się z zaplanowanych przedsięwzięć. Chodzi zatem o umiejętność odpowiedniego rozgrywania tzw. end-game strategy.

Rola centrów logistycznych w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw

Artykuł podejmuje zagadnienia dotyczące wybranych aspektów funkcjonowania łańcuchów dostaw, w których występują centra logistyczne. Wskazuje jak powstają nieprawidłowości w łańcuchach, objawiające się występowaniem efektu byczego bicza oraz w jaki sposób centra logistyczne mogą te nieprawidłowości zniwelować. Prezentuje również możliwości zastosowania technologii ECR w łańcuchach dostaw.

Społeczne i organizacyjne aspekty wdrażania sieci wan w jednostkach dydaktyczno-naukowych na przykładzie sieci eduroam w politechnice lubelskiej

Nieskrępowany przepływ informacji to w dzisiejszym świecie fundament rozwoju naukowego. Z akademickiego punktu widzenia globalna sieć powinna umożliwiać zarówno przesłanie wyników badań, dokonanie konsultacji, telekonferencję, bądź zdalną pracę w laboratorium w bardzo krótkim czasie i niezależnie od lokalizacji.

Wykorzystanie strategii zarządzania kaizen w procesach wycofywania samochodów z eksploatacji

W artykule przedstawiono badania możliwości wykorzystania strategii zarządzania Kaizen do rozwiązania licznych problemów pojawiających się w trakcie wycofywania samochodów z eksploatacji. Szczególną uwagę zwrócono tu przede wszystkim na procesy logistyczne, ale strategia Kaizen z powodzeniem może być zastosowana także w innych aspektach tej działalności (finansowym, technologicznym, prawnym).

Niekonwencjonalne metody zwiększania trwałości węzłów kinematycznych urządzeń technicznych

Artykuł dotyczy aplikacji niekonwencjonalnych metod zwiększania trwałości węzłów kinematycznych urządzeń technicznych. Została w nim przedstawiona eksploatacyjna metoda konstytuowania warstw ochronnych na współpracujących tarciowo powierzchniach elementów węzłów kinematycznych. Warstwy te, o właściwościach niskotarciowych i przeciwzużyciowych, minimalizujących niekorzystne skutki tarcia, takie jak opory ruchu i zużycie. Zaproponowano wytwarzanie tych warstw w początkowym okresie procesu eksploatacji urządzenia technicznego z wykorzystaniem do tego celu zjawiska Garkunowa.

Konieczność i obowiązek wdrożenia polityki bezpieczeństwa informacji w systemach its

Streszczenie: Artykuł informuje o Systemach Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, mających zastosowanie w Inteligentnych Systemach Transportowych. Praca porusza temat prawnych wymagań dotyczących wdrożenia SZBI i konsekwencji z tym związanych. W tekście opisano normy z serii ISO/IEC 27000, dotyczące wdrażania SZBI w systemach ITS, które zostały oparte na podejściu procesowym PDCA. Istotnymi poruszonymi kwestiami są także analiza ryzyka i audytowanie systemów ITS, które może przynieść zamawiającym znaczne korzyści.

Wybrane przykłady optymalizacji topologii konstrukcji belkowych w oparciu o metodę wzrostu struktury wyjściowej

W artykule przedstawione zostały przykłady optymalizacji topologii konstrukcji belkowych dla różnych wariantów struktury wyjściowej. Uzyskane rezultaty zawierają zależności między położeniem wybranych węzłów a właściwościami konstrukcji określanymi za pomocą średnich naprężeń zredukowanych dla całej konstrukcji lub maksymalnych przemieszczeń liniowych.

Efekty funkcjonowania funduszu żeglugi śródlądowej

Akcesja Polski do Unii Europejskiej wpłynęła na „ożywienie” żeglugi śródlądowej w koncepcjach polityki transportowej, nie zahamowała natomiast słabnącej pozycji tej gałęzi transportu w systemie transportowym Polski. Bardzo obiecujący był okres przedakcesyjny, który charakteryzował się przyśpieszonymi działaniami, ukierunkowanymi na przybliżenie polskiej gospodarki do systemu obowiązującego w UE 15, także w zakresie pomocy publicznej. W polskich przepisach prawnych sektor transportu był podmiotem pomocy publicznej, uzyskiwanej na podstawie ponad 20 podstawowych aktów prawnych, wydawanych od 1992r do 2004 r. Niektóre z tych przepisów dotyczyły żeglugi śródlądowej na zasadzie równego traktowania wszystkich podmiotów gospodarczych, jak np. ordynacja podatkowa, wspieranie procesu prywatyzacji, lecz przepisy te nie miały znaczenia rozwojowego dla żeglugi śródlądowej. Wydano więc akt prawny, wyraźnie ukierunkowany na żeglugę śródlądową.
Subskrybuj to źródło RSS