Zaloguj się

WIEDZA

Analiza statystyczna wyników badań kąta zwilżania metodą osadzanej kropli

W pracy podjęto próbę weryfikacji statystycznej poprawności pomiarów kąta zwilżania metodą osadzanej kropli na urządzeniu UDPZ z wykorzystaniem powłok nałożonych metodą Arc-PVD wykonanych w ITeE-PIB dla wybranych cieczy modelowych. Wynikiem analizy jest szereg wniosków dotyczących zarówno konstrukcji aparatury pomiarowej (m.in. zwiększenie rozdzielczości zdjęć, automatyzacja pomiaru i wyboru zdjęcia), jak i organizacji pomiarów, m.in. zwiększenie i ujednolicenie liczby pomiarów, ścisłe badanie jednorodności powłok, usystematyzowanie zapisu wyników umożliwiającego szeroką analizę statystyczną - np.

Wykorzystanie sieci bayesowskiej do doboru optymalnej jednostki w transporcie morskim

Sieć bayesowska, niecykliczny graf skierowany, stanowi efektywną obliczeniowo i przestrzennie metodę reprezentacji łącznego rozkładu prawdopodobieństwa. Wykorzystywana jest w diagnostyce medycznej i technicznej, wyszukiwaniu informacji, wykrywaniu oszustw, sterowaniu itp. Artykuł zawiera propozycję wykorzystania tego narzędzia w dziedzinie transportu morskiego.

Analiza zastosowań systemów informatycznych klasy erp w logistyce

Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników analizy zastosowań systemów informatycznych klasy ERP (Enterpise Resorce Planning) w logistyce. Ze względu na tak sformułowany cel zostały w nim przedstawione następujące zagadnienia: geneza systemów ERP, charakterystyka systemów klasy ERP, opis przykładowych systemów ERP, obszary ryzyka przy wdrażaniu systemów ERP.

Kształtowanie sieci intermodalnej w oparciu o koncepcję systemów wieloagentowych

W artykule przedstawiono innowacyjne podejście do kształtowania sieci intermodalnej w Polsce. Głównym założeniem prac było opracowanie rozwiązania, które będzie eliminować bariery rozwoju przewozów intermodalnych, a także uwzględniało silne relacje pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w realizację procesów transportowych (usługobiorców i usługodawców) a systemem transportowym kraju. Opracowana metoda kształtowania sieci intermodalnej w Polsce nawiązuje w swoich założeniach do systemów wieloagentowych. Systemy te zakładają skoordynowanie działań na rzecz rozwiązania konkretnego problemu za pomocą współpracujących agentów (holonów), czyli w prezentowanym przypadku podmiotów związanych z przewozami intermodalnymi w Polsce.

Założenia modelu zarządzania kryzysowego bezpieczeństwem w portach morskich

Problemy bezpieczeństwa portu morskiego należy rozpatrywać nie tylko w aspekcie ochrony samych obszarów portowych, ale także z punktu widzenia bezpieczeństwa infrastruktury technicznej wiążących porty z ich otoczeniem gospodarczym oraz rolą portu w łańcuchu dostaw, jak również wpływu aktywności portów na bezpieczeństwo i efektywność przewozów zaopatrzeniowych oraz na kształtowanie się bezpiecznego poziomu zapasów, w tym zwłaszcza strategicznych dla państwa.

Porty środkowego wybrzeża. Charakterystyka i potencjalne zagrożenia dla infrastruktury portowej

Od początku lat 90, przede wszystkim w wyniku inicjatywy władz samorządowych, wzrosło zainteresowanie małymi portami morskim, w tym portami wybrzeża środkowego. Aktywizacja małych portów stanowi, obok działań na rzecz ochrony środowiska, podstawowy element i zarazem warunek rozwoju większości polskich gmin morskich. Jednocześnie porty te ze względu na występowanie zróżnicowanej infrastruktury i przeładunek szerokiego asortymentu towarów, często niebezpiecznych, są szczególnie narażone na różne zagrożenia zagrożenia.

Zastosowanie kontrolowanej atmosfery podczas transportowania owoców i warzyw drogą morską

Transport owoców i warzyw drogą morską jest bardzo ekonomiczny jednak stosunkowo wolny. Owoce i warzywa stanowią tkankę żywą, w której przebiegają procesy życiowe i czas trwania transportu ma duże znaczenie dla jakości tych produktów w momencie dostarczenia ich do odbiorcy. Dotyczy to zwłaszcza owoców i warzyw transportowych droga morską z innych kontynentów, który to transport trwa w zależności od odległości często nawet do kilku tygodni. Wiele gatunków owoców i warzyw nie jest odpornych na tak długotrwały czas przechowywania i mimo obniżenia temperatury, która spowalnia przebieg reakcji ostatecznie dochodzi do znacznego pogorszenia cech sensorycznych oraz zepsucia produktów. Oprócz kontroli takich parametrów jak wilgotność czy temperatura podczas transportu istnieje możliwość regulacji stężenia gazów wewnątrz kontenera takich jak azot, tlen, dwutlenek węgla. Procesy życiowe zachodzące w warzywach i owocach zmieniają skład atmosfery a nowo powstały jej skład może przyspieszać ich psucie. Zachowanie optymalnego stężenia gazów wewnątrz kontenera znacznie wydłuża czas transportu spowalniając procesy życiowe.

Analiza obciążeń nowoprojektowanego zawieszenia odpornego na zagrożenia typu ied

Obecnie prowadzone operacje militarne (Irak, Afganistan,) pokazały, że jednym z największych zagrożeń bezpieczeństwa poruszających się w konwojach pojazdów są Improwizowane Ładunki Wybuchowe. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że nie istnieją struktury całkowicie odporne na falę wybuchu. Referat opisuje ideę wahaczy układu zawieszenia ze specjalnym osłabionym węzłem konstrukcyjnym, ulegającym kontrolowanemu zniszczeniu w momencie eksplozji. Zaprojektowanie docelowych elementów wymaga przeprowadzenia badań w celu określenia obciążeń eksploatacyjnych układu zawieszenia.

Narzędzia informatyczne w działalności logistycznej przedsiębiorstw

Każde przedsiębiorstwo jest układem wzajemnie na siebie oddziałujących zmiennych materialnych (rzeczowych) i informacji. Podstawowym warunkiem efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w sferze logistyki są sprawne przepływy strumieni informacyjnych. W ostatnich latach szczególną rolę odgrywają systemy informacyjno-decyzyjne. Dotyczy to zwłaszcza średnich i dużych przedsiębiorstw, w których sprawny przebieg sterowania przepływami fizycznymi oraz optymalizacja decyzji wymagają bardzo szybkiego przetwarzania i analizowania dużej liczby informacji. Przedsiębiorstwa muszą dysponować odpowiednimi środkami finansowymi na realizację kosztownych systemów informacyjnych. Informatyzacja firmy jest inwestycją często trudną, zarówno z punktu widzenia wysokości ponoszonych nakładów, jak i pod względem samego przedsięwzięcia.

Problemy oceny efektywności zawieszeń bezzałogowych platform lądowych

Mobilność terenowa Bezzałogowych Platform Lądowych (BPL) w istotny sposób wpływa na ich możliwości robocze. Zaprojektowanie efektywnie działającego układu zawieszenia, zwiększającego zdolność pokonywania przez BPL przeszkód terenowych spowoduje zwiększenie ich możliwości roboczych. Obecnie stosowane metody służące do oceny skuteczności działania zawieszeń terenowych pojazdów i maszyn załogowych nie mogą być w efektywny sposób wykorzystane w przypadku BPL. W referacie opisano ograniczenia wynikające z wykorzystania istniejących sposobów oceny układów zawieszeń oraz wskazano kierunki badań, umożliwiających opracowanie nowych, skuteczniejszych w przypadku BPL metod.
Subskrybuj to źródło RSS