Zaloguj się

WIEDZA

W kolejowej sieci trakcyjnej

Streszczenie: W artykule przedstawione zostały wybrane przebiegi napięć w kolejowej sieci trakcyjnej o napięciu znamionowym 3kV. Przebiegi zarejestrowane zostały podczas jazdy pociągu EN-57 z czoperowym układem napędowym oraz podczas postoju pojazdu. Przedstawiono wpływ pobieranego prądu przez pojazd szynowy na chwilowe wartości napięcia w kolejowej sieci zasilającej. Szczególną uwagę zwrócono na przebiegi prądu i napięcia zasilania pojazdu podczas przejazdu pod izolatorem dzielącym odcinki zasilania. Jest to bardzo niebezpieczny moment podczas jazdy pociągu, gdyż pojawiające się przepięcia i udary prądu negatywnie oddziaływają na sieć oraz na przekształtnik pojazdu.

Metoda oceny eksploatacyjnej trwałości silnika spalinowego z uwzględnieniem zmian własności oleju silnikowego

W pracy przedstawiono nową metodę prognozowania trwałości układu tłokpierścienie-cylinder (TPC) silnika spalinowego w oparciu o obserwowane zmiany własności fizykochemicznych eksploatowanego oleju silnikowego. W zaproponowanej metodzie do oceny trwałości tulei cylindrowych silnika wykorzystuje się informacje pochodzące z badań eksploatowanego w silniku oleju.

Metody wyznaczania współczynnika sprawności silnika klatkowego współpracującego z pompą odśrodkową

Silniki klatkowe powszechnie stosowane są w przemyśle. Sprawność z jaką pracują silniki bezpośrednio wpływa na energochłonności procesów przemysłowych w których są wykorzystywane. W artykule zaprezentowano wybrane metody estymacji współczynnika sprawności pod kątem wykorzystania w systemach sterowania zestawami pompowymi. Podano również podstawowe zależności na wyznaczenie strat mocy w silniku klatkowym.

Identyfikacja parametrów sterowanego tłumika piezoelektrycznego

Praca jest poświęcona identyfikacji parametrów modelu sterowanego tłumika piezoelektrycznego oraz eksperymentalnej weryfikacji modelu tłumika. Model urządzenia został opracowany w postaci struktury reologicznej. Do badań numerycznych opracowany został matematyczny model opisujący zjawiska zachodzące w tłumiku. W pracy zostały przedstawione wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych własności sterowanego tłumika piezoelektrycznego. Sterowanie siłą tłumienia odbywa się przy pomocy sterowanego zaworu piezoelektrycznego. Zawór ten umożliwia sterowanie charakterystyką tłumika poprzez zmiany oporów przepływu między komorami tłumika hydraulicznego.

Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych jako narzędzia wspomagającego zarządzanie zapasami i planowanie popytu na przykładzie przedsiębiorstwa dystrybucyjnego

Celem niniejszej pracy było wykazanie możliwości zastosowania metod sztucznej inteligencji, a w szczególności sztucznych sieci neuronowych do prognozowania popytu w centrum dystrybucyjnym firmy IMI International sp. z o. o. w Olewinie. Wyniki uzyskane z zastosowania utworzonego modelu porównano z wynikami osiąganymi przy użyciu klasycznych metod prognozowania.

Istota funkcji realizowanych przez podsystemy krajowego systemu logistycznego

Streszczenie: W artykule przedstawiono model krajowego systemu logistycznego. Określono funkcje, które spełnia, oraz zakresy przekształceń strumieni materiałów i informacji, które realizuje. Przeprowadzono analizę elementów systemu logistycznego w tym jego podsystemów. Każdy podsystem został scharakteryzowany pod względem zasięgu, spełnianych funkcji i wzajemnych współzależności oraz opisany za pomocą modelu.

Ocena parametrów świetlnych śarówek halogenowych h

Na rynku jest dostępnych wiele typów żarówek samochodowych. Wielu kierowców kupując żarówki do swoich samochodów zastanawia się, jakie z nich wybrać, często kierując się subiektywną oceną wybierając produkty w kolorowych i przeźroczystych opakowaniach. Producenci na opakowaniach podają informację, która ma zachęcić do wyboru danego produktu. Najczęściej są to napisy „ksenon” a znajdujące się w opakowaniu żarówki maja napylony filtr niebieski. Spotykamy też napisy +30 %, +50 %, +90 % „światła na drodze”. Jednak takie żarówki nie zawsze dają spodziewane wyniki. Zmodyfikowane żarówki nie dają wcale lepszego oświetlenia drogi dając nam tylko subiektywne odczucie lepszej widoczności.

Metoda elementów skończonych w analizie drgań gruntu

Celem artykułu jest przedstawianie metody analizy rozprzestrzeniania się fali drganiowej wymuszanej przez ruch tramwajów w gruncie, na którym planowane jest posadowienie wielokondygnacyjnego budynku mieszkalnego. Do wyznaczenia poziomu amplitudy drgań wykorzystano metodę elementów skończonych (MES) typu explicit. W analizie wykorzystano wyniki pomiarów amplitud przyśpieszenia drgań wykonanych przez pracowników Katedry Robotyki i Mechatroniki AGH w ramach projektu MNiSW o numerze 4875/B/TO2/2010/38 oraz wyniki wierceń badawczych wykonanych w celu zidentyfikowania składu gruntu w planowanym miejscu posadowienia budynku.

Ocena jakości obsługi użytkownikówautostradowego systemu poboru opłat

W artykule przedstawiono propozycję oceny jakości obsługi użytkowników autostradowego systemu poboru opłat. Ocena ta jest częścią opracowania dotyczącego metody oceny niezawodności eksploatacyjnej autostradowego systemu poboru opłat w aspekcie wprowadzenia krajowego systemu poboru opłat oraz konieczności przystosowania już istniejących odcinków autostrad do standardów dróg płatnych.
Subskrybuj to źródło RSS