Zaloguj się

WIEDZA

Badania stanu warstwy powierzchniowej powłok epoksydowych starzonych mediami agresywnymi

W artykule przedstawiono wyniki badań destrukcji warstwy powierzchniowej powłok epoksydowych, poddanych oddziaływaniu promieniowania ultrafioletowego lub wodnych 20% roztworów: chlorku sodu, kwasu siarkowego, wodorotlenku potasu. Badania rentgenograficzne i spektroskopowe w podczerwieni udokumentowały znaczne utlenienie warstwy powierzchniowej starzonych powłok, świadczące o ich destrukcji chemicznej.

Wybrane problemy bezpieczeństwa w ruchu drogowym związane z transportem ładunków niebezpiecznych

W pracy przeanalizowano zagadnienia związane z przewozem ładunków niebezpiecznych na obszarze Polski ze szczególnym uwzględnieniem Mazowsza i aglomeracji warszawskiej. Pokazano przy tym, jak dostępne powszechnie systemy satelitarne mogą minimalizować powstawanie wypadków oraz zapewnić sprawniejsze informowanie o zdarzeniu odpowiednie służby ratownicze.

Symulacja rzeczywistych zdarzeń ruchowych na stanowisku

Streszczenie. Artykuł porusza problemy zastosowania symulacji komputerowej rzeczywistych sytuacji ruchowych ruchu kolejowego. Rolą jej ma być umożliwienie szkolenia użytkowników systemów kierowania i sterowania ruchem w warunkach możliwie zbliżonych do rzeczywistych. Symulacja ruchu pociągów ma być elementem rozbudowującym tworzone w Zakładzie Sterowania Ruchem Wydziału Transportu PW stanowisko dydaktyczno-badawcze kierowania i sterowania ruchem „Sosna”, a w szczególności wchodzący w jego skład podsystem kontroli dyspozytorskiej.

Pokładowy system diagnostyczny pojazdów samochodowych

Wprowadzona w USA od 1996 roku norma OBD II (On Board Diagnostic II diagnostyka pokładowa II), która stała się od roku 2000 światowym standardem, nakłada na producentów obowiązek tworzenia pokładowych systemów diagnostycznych dla wszystkich pojazdów osobowych i dostawczych. Obowiązkową funkcją tych systemów jest pomiar i ciągłe monitorowanie podstawowych parametrów układu napędowego, w tym wszystkich parametrów emisyjnie krytycznych tzn. takich, które bezpośrednio lub pośrednio wskazują na możliwość wystąpienia zwiększonej emisji z układu wylotowego lub zasilania w paliwo.

Narzędzia informatyczne wspierające innowacyjny łańcuch dostaw na przykładzie wdrożenia systemu erp w międzynarodowej grupie firm

W artykule przedstawiono koncepcję elastycznego łańcucha dostaw na przykładzie rozproszonych geograficznie podmiotów gospodarczych wchodzących w skład jednej międzynarodowej grupy firm z branży techniki grzewczej. Firma The Heating Company Group, posiadająca swoje fabryki w Niemczech, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Belgii oraz Polsce jest zorientowana na współpracę dążącą do integracji podmiotów w ramach łańcucha dostaw. W 2010 roku w grupie miało miejsce wdrożenie systemu Infor ERP LN 6. Artykuł prezentuje wykorzystanie narzędzi informatycznych, które umożliwiły optymalizację procesów logistycznych oraz stabilizację łańcucha dostaw w ramach wszystkich podmiotów należących do analizowanej grupy. Zaprezentowano jak w nowej sytuacji polski oddział firmy radzi sobie z dzieleniem się informacją i wydajnością zarządzania operacyjnego.

Naprawy ram pojazdów ciężarowych przy użyciu elektrod zasadowych z dodatkiem molibdenu

Omówiono udarność, wytrzymałość na rozciąganie oraz wytrzymałość zmęczeniową złącz spawanych w ramach samochodowych. Dodatkowo opisano zawartość molibdenu w spoinie ramy pojazdu ciężarowego. Opisano wyniki przeprowadzonych badań dla dwóch różnych stopiw elektrodowych, wykonanych dwiema metodami charakteryzującymi się różną zawartością molibdenu. Wyniki badań wytrzymałościowych zostały przedstawione w formie wykresów naprężenieodkształcenie. Wyniki badań zmęczeniowych podano w formie wykresów Wohlera. Przeanalizowano struktury metalograficzne badanych stopiw elektrodowych oraz wyznaczono procentowe udziały najkorzystniejszej pod względem plastyczności oraz wytrzymałości stopiwa fazy - ferrytu drobnoziarnistego (ferrytu AF wg MIS).

Metoda tworzenia funkcji i równań zależnościowych w systemach srk

Streszczenie: W publikacji przedstawiono metodę tworzenia funkcji i równań zależnościowych na podstawie równań stanu opisujących system srk jako układ przełączający. Analiza systemu srk jako układu przełączającego pozwala wyróżnić w strukturze tego układu szereg automatów składowych odwzorowujących przebiegi, jak i obiekty sterowane. Do opisu tych automatów zastosowano równania stanu. Metoda ta umożliwiła sformułowanie funkcji i równań zależnościowych, które można zastosować do celów algorytmizacji. Ponadto zastosowanie tej metody pozwala zbadać własności tych automatów a tym samym i systemu srk.

Systemy automatycznego pozyskiwania danych w przedsiębiorstwach gazu ziemnego

Celem artykułu jest wskazanie nowatorskich rozwiązań w zakresie systemów automatycznej identyfikacji i pozyskiwania danych stosowanych w sektorze ropy naftowej i gazu ziemnego. Technologie AIDC znajdują szerokie zastosowanie w przedsiębiorstwach gazu ziemnego. Przedsiębiorstwa te w ostatnich latach wpłynęły na udoskonalenie niektórych rozwiązań i wykorzystanie ich w nowych warunkach pracy. W artykule przedstawiony został również zakres systemów AIDC w oparciu o normy ISO oraz ich charakterystyka.

Porównanie klasycznego i różniczkowo-całkowego modelu przetwornika pomiarowego

Artykuł jest odpowiedzią na konieczność stosowania rachunku różniczkowocałkowego ułamkowych rzędów w różnych dziedzinach nauki takich jak teoria sterowania czy miernictwo dynamiczne. W pracy zaprezentowano przetwornik pomiarowy, który zamodelowano zarówno równaniem różniczkowym 2-go rzędu jak i rachunkiem różniczkowo-całkowym ułamkowych rzędów. Stosując różniczkowocałkową metodę do tworzenia modelu przetwornika pomiarowego otrzymuje się model o idealnym, w przypadku odtwarzania amplitudy, przetwarzaniu sygnału wejściowego.
Subskrybuj to źródło RSS