Zaloguj się

WIEDZA

Kształtowanie proekologicznych postaw organizacji publicznych poprzez prawo zamówień publicznych

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej „Guidelines for Member States to set up Action Plans on Green Public Procurement” zielone zamówienia publiczne oznaczają politykę, w ramach której podmioty publiczne włączają kryteria i/lub wymagania ekologiczne do procesu zakupów (procedur udzielania zamówień publicznych) i poszukują rozwiązań minimalizujących negatywny wpływ produktów/usług na środowisko oraz uwzględniających cały cykl życia produktów, a poprzez to wpływają na rozwój i upowszechnienie technologii środowiskowych.

Statystyka wypadków kolejowych w 2008 roku - polska w czołówce krajów unii europejskiej

W niniejszym opracowaniu przedstawiono statystyki wypadków kolejowych w krajach Unii Europejskiej zbierane i publikowane przez Urząd Statystyczny Unii Europejskiej (Eurostat). Statystyki te obejmują liczbę wypadków oraz ofiary tych wypadków - zabitych i rannych. Wypadki, do jakich doszło na terenie tych krajów w 2008 roku zostały pokazane w podziale na rodzaj wypadku, np.: wykolejenia, kolizje, wypadki na przejazdach kolejowych, pożary, etc., natomiast ofiary wypadków podzielono na kategorie, m.in.:- pasażerowie, pracownicy kolei.

Eksperymentalna analiza dynamiki fragmentu korpusu generatora energetycznego

W czasie badań przeprowadzanych na obiektach podczas ich normalnej pracy od kilku lat wykorzystywane są metody EAM (Eksploatacyjna Analiza Modalna). Podstawowym założeniem stosowalności tych metod jest losowe wymuszenie badanego obiektu. W przypadku niektórych maszyn (np. w energetyce) to założenie nie jest spełnione, a wymuszenia związane z elementami wirującymi zdecydowania pogarszają otrzymywany tymi metodami model modalny.

Diagnostyka silnika skokowego i układu sterującego

W pracy opisano sposoby diagnostyki silników skokowych stosowanych w pojazdach samochodowych. Omówiono typy silników i algorytmów sterowania. Dokonano oceny sposobu sterowania silnikami skokowymi w pojazdach samochodowych. Opisano możliwe sposoby sterowania tymi silnikami.

Testing of composite break blocks of the type ll

The aim of this paper is to compare the composite brake block LL with traditional cast iron type P used largely for freight wagons. Properties of friction materials of aforesaid block types have a significant impact on the braking of railway vehicles. The result is the evaluation and comparison of friction characteristics on the basis of braking distances for various speeds and weight of the wagon.

Wybrane problemy teoretyczno badawcze w procesie projektowania hamulców pojazdów opancerzonych

Niezawodność tych pojazdów stanowi o bezpieczeństwie przewożonych nimi ludzi i towarów. Ze względu na wysoką masę własną pojazdów opancerzonych problemem staje się zapewnienie optymalnie działających hamulców, zapewniających z jednej strony rozsądną drogę hamowania a z drugiej akceptowalne koszty wytworzenia i użytkowania. Proces doboru parametrów, projektowania oraz późniejszej weryfikacji laboratoryjnej gotowego wyrobu jest procesem trudnym i czasochłonnym.

Realizacja specjalizowanych sterowników ruchu drogowego

Streszczenie: W artykule przedstawiono ważną rolę, jaką pełnią w systemach sterowania ruchem drogowym sterowniki lokalne. Wzrost wymagań stawianych tym sterownikom powoduje poszukiwanie nowych sposobów realizacji urządzeń sterowania ruchem drogowym. Do powstania nowych rozwiązań przyczynia się rozwój technologiczny i wprowadzenie do powszechnego użytku układów programowalnych. Połączenie tych zagadnień pozwoliło na budowę specjalizowanych sprzętowych sterowników ruchu drogowego w technice SoC.

Możliwości wykorzystania regionalnych linii kolejowych do przewozów ponadgabarytowych na przykładzie

Linie kolejowe o charakterze lokalnym w wyniku skoncentrowania tu jedynie ograniczonych przewozów pasażerskich posiadają duże rezerwy przepustowości. Można wykorzystać je do specjalnego rodzaju przewozów towarowych - przewozów ponadgabarytowych, które wymagają szczególnych warunków eksploatacyjnych. W takiej sytuacji brak elektryfikacji linii staje się niebagatelną zaletą. Linia kolejowa nr 201 jest tu bardzo dobrym przykładem.

Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2005/44/WE z 2005 roku

oraz kolejnymi rozporządzeniami jej dotyczącymi zakłada wdrożenie na śródlądowych drogach wodnych Unii Europejskiej zintegrowanego systemu informacji rzecznej (RIS) pozwalającego na zwiększenie bezpieczeństwa oraz ochronę środowiska. Wprowadzenie systemu RIS dotyczy wyłącznie dróg wodnych posiadających przynajmniej IV status i posiadających połączenie z Europejską siecią dróg wodnych.
Subskrybuj to źródło RSS