Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Kontrahent nie płaci? Poznaj wady i zalety faktoringu

Obecny kryzys gospodarczy sprawia, że utrzymanie płynności finansowej w przedsiębiorstwie nie jest łatwe. Potwierdzają to m.in. wyniki badań prowadzonych co roku przez Biuro Informacji Gospodarczej, według których 70% firm doświadcza w swojej działalności zatorów płatniczych trwających ponad 60 dni. Problem z uzyskaniem zapłaty za dostarczony towar lub wykonaną usługę może mieć negatywny wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Czy poza windykacją, istnieje inna metoda, dzięki której uchronimy się przed brakiem spłaty od kontrahenta?

Ustawa o Systemie Informacji Finansowej. Co się zmieni?

Dnia 1 grudnia 2022 roku w Senacie pojawił się projekt ustawy o Systemie Informacji Finansowej. Wiąże się ona z publikacją dwóch wspólnotowych aktów prawnych: dyrektywy 2018/843 w sprawie zapobiegania wykorzystania systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz dyrektywy 2019/1153, która ustanawia zasady ułatwiające korzystanie z informacji finansowych i innych informacji w celu zapobiegania niektórym przestępstwom. Co ulegnie zmianie po wejściu tej ustawy w życie? Na kogo będzie mieć największy wpływ? Wyjaśniamy.

Z etykietą

Jak założyć oddział firmy zagranicznej w Polsce?

Przedsiębiorcy zagraniczni, którzy chcą rozpocząć legalną działalność w naszym kraju, oczywiście mają taką możliwość. W tym celu muszą wybrać formę działalności na terenie Polski oraz spełnić pewne szczegółowe, związane z tym wyborem warunki. W tym tekście prezentujemy każdą dostępną formę działalności przedsiębiorców zagranicznych oraz zasady tworzenia oddziału.

RODO i zabezpieczenia w sklepie internetowym. Na co zwrócić uwagę?

Przepisy związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziemy głównie w Rozporządzeniu Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych z 25 maja 2018 roku (RODO). Dotyczą wszystkich przedsiębiorców, obciążając również podmioty działając w branży e-commerce. W ich przypadku dodatkowo mogą wymagać wdrożenia pewnych procedur, aby zapewnić realizację przepisów RODO. W tekście omawiamy najważniejsze procedury, na które należy zwrócić uwagę.

Upadłość konsumencka przedsiębiorcy. Wszystko, co warto wiedzieć

Problemy rynkowe, które pojawiły się w związku z pandemią koronawirusa, doprowadziły wielu przedsiębiorców do skrajnie złej sytuacji finansowej - zwłaszcza w przypadku właścicieli mniejszych firm. W rezultacie wielu z nich musiało ogłosić upadłość. Czy przedsiębiorca ma prawo do ogłoszenia upadłości konsumenckiej? Na jakich zasadach się to odbywa?

Postępowanie o naruszenie zbiorowych praw konsumentów z punktu widzenia przedsiębiorcy

Jeżeli konsumenci podejrzewają stosowanie przez przedsiębiorców praktyk, które naruszają zbiorowe interesy konsumentów, mogą zawiadomić o tym odpowiedni urząd. Takie zgłoszenie skutkuje wszczęciem postępowania w trybie administracyjnym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Co ciekawe, tego typu postępowania są wszczynane bardzo często w stosunku do firm z rozmaitych branż. Zazwyczaj ma to miejsce w przypadku banków, instytucji finansowych, oraz operatorów sieci komórkowych.

Czy pracodawca może narzucić pracownikowi termin urlopu?

Trwa sezon wakacyjny, dlatego warto przypomnieć sobie przepisy określające prawa związane z wypoczynkiem. Czy prawo do urlopu jest faktycznie „świętym prawem” pracownika, jak zwykło się mawiać? I czy pracodawca może narzucać pracownikowi termin odbywania takiego wypoczynku? W tym artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące urlopu.

Zgłoszenie naruszenia prawa konkurencji: krok po kroku

Co zrobić w sytuacji, w której mamy uzasadnione podejrzenie, że działający na rynku przedsiębiorca postępuje w sposób nieetyczny, dopuszczając się łamania prawa konkurencji? Wówczas powinniśmy jak najszybciej poinformować o tym fakcie właściwy organ nadzoru. W tym artykule wyjaśnimy kto, do jakiej instytucji oraz w jaki sposób może dokonać zgłoszenia naruszenia prawa konkurencji.

Prawa konsumenta w sklepie internetowym. Jakie standardy trzeba spełnić?

Od lat możemy zaobserwować stopniowe przenoszenie handlu do Internetu. W wyniku tego sprzedawcy muszą liczyć się z coraz większą liczbą wymagań, które powinni spełnić. Ochrona konsumentów staje się więc coraz bardziej rygorystyczna. Takie tendencje zauważymy nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej, gdzie występują niemal takie same reguły. Celem wprowadzania ujednoliconych zasad jest zapewnienie konsumentom bezpieczeństwa zakupów, co jednocześnie prowadzi do obciążenia sprzedawców.

Subskrybuj to źródło RSS