Głównym celem artykułu jest pokazanie, jaki wpływ na aktywność innowacyjną ma przynależność do konkretnych klas wielkości przedsiębiorstw. Główną hipotezą badawczą jest twierdzenie, iż aktywność innowacyjna w systemach przemysłowych jest zdeterminowana oddziaływaniem struktury wielkości przedsiębiorstw, a jej wpływ na aktywność innowacyjną ma różnokierunkowy charakter (pozytywny lub negatywny). Wyniki oparto na badaniu przeprowadzonym wśród przedsiębiorstw przemysłowych reprezentujących sektor transportowy w Polsce Wschodniej. Wzięło w nim udział 167 przedsiębiorstw przemysłowych należących do tego sektora. W celu określenia wpływu klasy wielkości na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw wykorzystano modele oparte na analizie prawdopodobieństwa - modele probitowe.
Wartość każdego systemu informatycznego, w tym również systemu klasy WMS (Warehouse Management System), zależy od jakości danych, jakie są mu dostarczane. System informatyczny będzie prawidłowo działał zarówno na danych poprawnych, jak i niepoprawnych. Warto też wiedzieć, że system WMS zastosowany do obsługi procesów magazynowych, bazujący na dokumentowym rejestrowaniu danych, będzie systemem jałowym, w którym jakość danych obrazujących przebieg procesu pozostawiać będzie wiele do życzenia. Zatem racjonalnie wdrożony system WMS to taki, który ma możliwość automatycznego przechwytywania danych ze świata rzeczywistego do świata II poprzez techniki ADC (Automatic Data Capture).
Celem artykułu jest charakterystyka rozwiązań racjonalizacji wojskowego potencjału logistycznego, podejmowanych aktualnie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP), których wzorcem jest w pewnym zakresie organizacja cywilnych centrów logistycznych.
W artykule przedstawiono wpływ lokalizacji materiałowego i informacyjnego punktu rozdziału na efektywność procesu planowania popytu rynkowego w łańcuchach dostaw. W tym celu określono relacje między obydwoma punktami rozdziału oraz zidentyfikowano niezbędne cechy i miary efektywności procesu planowania popytu na produkty. Rozważania teoretyczne wzbogacono wynikami badań naukowych przeprowadzonych w łańcuchach dostaw funkcjonujących w różnych branżach.
Efektywność procesów logistycznych wymaga ustawicznego monitorowania metod i narzędzi wspierających podejmowanie decyzji na poziomie operacyjnym. W przypadku każdej z faz przepływu materiałowego niezbędne jest określenie efektywnego sposobu realizacji działań. Problematyka dostaw w łańcuchu logistycznym dotyczy zarówno aspektów zaopatrzenia, jak i dystrybucji, co zwiększa zakres analityczny prowadzonych badań. W niniejszym artykule przedstawiono badania realizowane w ramach projektu badawczego Instytutu Logistyki i Magazynowania w zakresie identyfikacji metod i narzędzi harmonogramowania dostaw. Zrealizowane badania dotyczyły zarówno określenia zakresu teoretycznego prowadzonych analiz, jak również przeprowadzenia badań dotyczących zastosowanych narzędzi w praktyce gospodarczej.
Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących uwarunkowań innowacyjności przedsiębiorstw. Najważniejszą hipotezą badań jest twierdzenie, że innowacyjna aktywność podmiotów gospodarczych jest uzależniona od wielu uwarunkowań, a reprezentowana przez nie struktura techniczna może mieć wpływ na tę aktywność w wielokierunkowy sposób (pozytywny lub negatywny). Wyniki badań zostały oparte na badaniu przeprowadzonym wśród przedsiębiorstw przemysłowych reprezentujących sektor transportowy w Polsce Wschodniej. Wzięło w nim udział 167 podmiotów należących do tego sektora. W celu określenia wpływu struktury technicznej na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw wykorzystano modele oparte na analizie prawdopodobieństwa - modele probitowe.
W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasie realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw, coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Procesy zaopatrzenia są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. W artykule przedstawiono problematykę analizy i oceny efektywności procesów zaopatrzenia. Obserwacje i badania praktyki gospodarczej przeprowadzone przez autorów świadczą o znacznym wpływie standaryzacji procesów na efektywność łańcucha dostaw. W artykule autorzy przedstawiają badania dotyczące zastosowania standardów procesu zaopatrzenia i ich wpływ na efektywność łańcuchów dostaw oraz propozycje standaryzacji wybranych procesów zaopatrzenia.
Kwestia oddziaływania infrastruktury logistycznej na środowisko w zasadzie nie jest poruszana w publikacjach naukowych, choć generowane przez nią emisje szkodliwych substancji (tak zwany ślad węglowy, definiowany jako „całkowita emisja gazów cieplarnianych podczas pełnego cyklu życia produktu, przedsiębiorstwa, wydarzenia lub konkretnej osoby" Kulczycka Wernicka, 2015) są jednymi z bardziej znaczących w sektorze logistyki. Wykorzystanie terminali przeładunkowych, jednego z elementów infrastruktury punktowej w łańcuchach dostaw, umożliwia redukcję wielkości śladu węglowego. Określenie udziału terminali przeładunkowych w emisji gazów cieplarnianych całej logistyki oraz wskazanie możliwości jej redukcji dzięki wykorzystaniu hubów jest efektem opracowania.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.