Artykuł jest pierwszym z cyklu pozycji pokazujących możliwości użycia metody hierarchicznej analizy problemu (AHP) dla poprawy bezpieczeństwa w magazynie wysokiego składowania. Tworzenie hierarchicznej struktury procesu decyzyjnego jest pierwszą fazą analizy AHP, odpowiadającą za modelowanie problemu, w tym nakreślenia celu analizy, kryteriów oceny oraz możliwych wariantów rozwiązania problemu. Eliminacja zagrożenia ze strony paletowych jednostek ładunkowych, zwłaszcza w magazynie produkcyjnym, może być kluczowa dla firmy.
Klastry są dziś powszechnie uważane za ważne narzędzie podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i całych gospodarek. Z tego powodu cieszą się wzrastającym zainteresowaniem polityków, przedsiębiorców i naukowców starających się zgłębić przesłanki ich sukcesu i wykorzystać je do poprawy kondycji różnych sektorów i branż. Powstające organizacje i inicjatywy klastrowe zrzeszają podmioty starające się świadomie budować swoją przewagę konkurencyjną i wspólnie radzić sobie z pojawiającymi się wyzwaniami. Wśród tysięcy takich organizacji w Europie, tylko niektóre mają szansę długoterminowego rozwoju i wykazania się rzeczywistym sukcesem biznesowym - jego warunkiem jest bowiem umiejętność dostosowania swojej oferty do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstw tak, aby tworzyć dla nich wartość dodaną. Niniejsza publikacja to ważne źródło inspiracji i praktycznych pomysłów w tym zakresie. Dzięki przedstawionemu wachlarzowi możliwych kierunków działania pozwoli każdej organizacji klastrowej na stworzenie wartościowej oferty dla członków klastra. (fragment tekstu)
Publikacja została przygotowana w ramach przedsięwzięcia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pn.: Polskie klastry i polityka klastrowa, realizowanego pod honorowym patronatem Ministra Gospodarki. Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu systemowego PARP Rozwój zasobów ludzkich poprzez promowanie wiedzy, transfer i upowszechnianie innowacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, poddziałanie 2.1.3.
Publikacja powstała w wyniku projektu badawczego"Intermodalna sieć logistyczna w Polsce - koncepcja rozwiązań modelowych i uwarunkowania wdrożeniowe", realizowanego przez Instytut Logistyki i Magazynowania pod kierownictwem prof. dra hab. Leszka Mindura od lipca 2009 r. do czerwca 2011 r. Pierwszy rozdział książki prezentuje najważniejsze kwestie dotyczące transportu intermodalnego w Polsce. Przedstawiono także przykłady europejskich rozwiązań stanowiących wsparcie dla rozwoju i funkcjonowania transportu intermodalnego. Rozdział drugi to prezentacja opracowanej metodyki. Jej praktyczne wykorzystanie wymaga od danego podmiotu wyboru algorytmów właściwych dla roli pełnionej przez niego w organizacji i/lub realizacji przewozów intermodalnych. Autorzy opracowania liczą, że zaproponowane instrumenty (algorytmy i narzędzia) wspomogą zainteresowane grupy podmiotów w codziennych działaniach operacyjnych oraz w działaniach długofalowych, zmierzających do stworzenia sytemowych warunków dla rozwoju i funkcjonowania logistyczno-transportowej sieci intermodalnej w Polsce, zdolnej do szybkiej rekonfiguracji oraz reagowania na zmienne warunki otoczenia.
Artykuł opisuje niemieckie przykłady zachęcania przewoźników do korzystania z transportu intermodalnego. Miasto Ludwigsfelde i gmina Grossbeeren grają istotną rolę ekonomiczną w regionie Brandenburgii. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia, szczególnie w zakresie rozwoju logistyki. Siłą regionu jest wysokiej jakości infrastruktura transportowa. By zredukować zwiększające się przewozy drogowe należy promować transport kombinowany.
By wspierać transport kombinowany sugeruje się wzmożone działania marketingowe między innymi w zakresie transferu informacji pochodzących od operatorów i usługodawców transportu kombinowanego do firm przemysłowych, hadlowych oraz logistycznych.
Pierwszym krokiem w tym kierunku jest informacja zorientowana na projekt RBGC zawierająca dane o węzłach logistycznych i terminalach położonych wzdłuż linii Rail Baltica Growth Corridor. Będzie ona dostępna na stronie internetowej w pierwszej kolejności w języku angielskim.
Artykuł dotyczy zastosowania automatycznej identyfikacji w służbie zdrowia.
Jaka jest kondycja światowego i krajowego rynku usług logistycznych? Jak rozwija się rynek usług magazynowych i kurierskich? Jakie funkcje pełnią centra logistyczne? Jakie narzędzia wykorzystuje się w funkcjonowaniu elektronicznych giełd transportowych? To tyko niektóre pytania, na które odpowiedzi można znaleźć w książce "Usługi logistyczne. Teoria i praktyka". Pierwsze rozdziały podręcznika odnoszą się do ogólnej, teoretycznej charakterystyki rynku usług logistycznych oraz jego części. Pozostałe omawiają szczegółowe i praktyczne aspekty jego funkcjono-wania. Charakter książki wynika głównie z niezwykle dynamicznych zmian na rynku logistycznym, który w Polsce w ostatnich 20 latach przeszedł ogromną ewolucję spowodowaną reformą gospodarczą na początku lat 90. XX wieku oraz procesem dostosowania do zasad działania Unii Europejskiej. Coraz powszechniejsze jest korzystanie z wyspecjalizowanych operatorów logistycznych. Rośnie zrozumienie korzyści wynikających z outsourcingu. Rynek usług logistycznych szybko dostosowuje się do standardów europejskich.
W artykule poddano rozważaniom problematykę operowania transportu dostawczego (LGV) w obszarach zurbanizowanych. W szczególności, poddane zostały analizie możliwości zastosowania usług lokalizacyjnych (LBS), wykorzystujących technologię bazującą na systemach telefonii komórkowej różnych generacji w zmniejszaniu negatywnego wpływu transportu dostawczego na środowisko naturalne.
Artykuł oparto na badaniach empirycznych, którymi objęto pięć firm - producentów i dystrybutorów głównie branży FMCG oraz jednego operatora logistycznego. Dokonano syntezy porównawczej efektów wykorzystywania etykiety logistycznej GS1. Wyniki przeprowadzonych badań upoważniają do sformułowania wniosków wskazujących na korzyści uzyskiwane w procesie przyjęcia do magazynu przy stosowaniu etykiet logistycznych GS1 do znakowania jednostek ładunkowych. Najważniejszymi korzyściami są: pełna i szybka identyfikacja jednostek ładunkowych, wzrost jakości i przyspieszenie procesu (nawet do 6 razy), zmniejszenie liczby błędów, łatwiejsze zarządzanie partią i śledzenie jednostek ładunkowych.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.