Zarządzanie rozproszoną i zróżnicowaną strukturą łańcuchów dostaw w sposób efektywny jest procesem skomplikowanym zarówno organizacyjnie, jak również w ujęciu podejmowania decyzji. Połączone firmy, współtworzące zintegrowane kapitałowo grupy, podejmują działania konsolidacyjne w celu uzyskania wewnętrznej spójności między innymi w obszarze logistyki. Pokonanie różnic związanych ze stosowaniem przez poszczególne podmioty różnych zasad działania w realizacji procesów logistycznych oraz ich integracja w jeden wydajny system stanowi wyzwanie dla firm.. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji analizy efektywności działań logistycznych w rozbudowanych łańcuchach dostaw. Metody: Wyniki badań praktyki gospodarczej w latach 2016-2017 oraz badań literaturowych realizowanych w ramach projektów badawczych i optymalizacyjnych, świadczą o niezadowalającym stopniu wykorzystania analiz efektywności działań logistycznych w rozbudowanych łańcuchach dostaw. Na podstawie prowadzonych eksploracji dokonano opracowania metodyki badań nad analizą efektywności działań logistycznych z uwzględnieniem specyfiki rozbudowanych łańcuchów dostaw, która stanowi podstawę koncepcyjną do prowadzenia analiz efektywności w przedsiębiorstwach. Wyniki: Wynikiem prowadzonych badań jest koncepcja prowadzenia analiz efektywności działań logistycznych, której poszczególne elementy zostały zweryfikowane pod kątem przydatności w praktyce gospodarczej. Wnioski: Analiza efektywności działań logistycznych pomimo licznych odniesień literaturowych, wciąż jest niejednoznacznie zdefiniowana. Utrudnia to jej wykorzystanie w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw. W niniejszym artykule skoncentrowano się na prezentacji koncepcji zastosowania analizy efektywności działań logistycznych uwzględniających specyfikę rozproszonych łańcuchów dostaw.
The analysis and control of inventory in an enterprise is important from the point of view of both costs and customer service management. The appropriate selection of methods of inventory replenishment influences significantly the two mentioned elements. In terms of the costs it enables their optimisation owing to the maintenance of the right products in inventory at an appropriate level, and the inventory replenishment at the relevant time and in the volume adequate to the needs. The proper inventory management affects the appropriate level of availability of the products and thus, the customer service level. This chapter will serve the purpose of presentation of the rules of analysis and optimisation of the inventory, including the selection of the methods of inventory replenishment for products characterised by relatively regular issues.
Artykuł dotyczy referencyjnej aplikacji MOBIT-GS1, opracowanej przez Instytut Logistyki i Magazynowania. Aplikacja dostępna jest dla wszystkich konsumentów korzystających z telefonów z systemem Android. MOBIT-GS1 to podręczny skaner kodów kreskowych w telefonie komórkowym, który umożliwia konsumentom dotarcie do informacji oraz różnorodnych usług dotyczących konkretnego produktu.
Artykuł zawiera opis modelu kompletacji z wykorzystaniem komponentów automatycznych.
Rozdział 4 publikacji "Usuwanie z dna Bałtyku utraconego przez rybaków i zalegającego sprzętu połowowego: Raport końcowy z realizacji projektu", Warszawa, Fundacja WWF Polska 2015.
Praca wykonana w ramach umowy nr 1/6/MK/15 z dnia 15.06. 2015 r. pomiędzy Fundacją WWF Polska a Instytutem Morskim w Gdańsku dotycząca testowania przydatności techniki RFID.
W artykule przedstawiono wyniki badań efektywności oraz skuteczności identyfikacji przy pomocy technologii RFID w wybranych procesach realizowanych w sklepie z materiałami budowlanymi, należącym do działającej w Polsce sieci handlowej sektora DIY. Celem badań było sprawdzenie skuteczności odczytu znaczników RFID oraz określenie efektywności procesu w porównaniu z zastosowaniem klasycznych kodów kreskowych lub też wykonywania zadanych czynności manualnie. Dla potrzeb badań oznakowano wszystkie dostępne na terenie sklepu produkty (160 000 szt.), dokonano doboru komponentów sprzętowych systemu oraz ich integracji z istniejącym środowiskiem informatycznym poprzez zastosowanie dedykowanych aplikacji. Wyniki przeprowadzonych badań pozwalają na jednoznaczne wykazanie wysokiej skuteczności technologii RFID, jednocześnie wskazując obszary oraz produkty problematyczne, wymagające indywidualnego podejścia i dalszych prac. Przeprowadzone badania wskazały również „słabe punkty” po stronie badanej sieci DIY, które w przypadku podjęcia decyzji o pełnym wdrożeniu muszą zostać poddane gruntownej zmianie. Wśród tych obszarów do najważniejszych należy zaliczyć: wykorzystywane środowisko informatyczne, konstrukcja wózków klienckich, konstrukcja niektórych regałów czy też przebieg wybranych procesów.
Celem artykułu jest próba identyfikacji podstawowych barier rozwoju współpracy usługodawców logistycznych z MŚP. Aby zrealizować założony cel badawczy dokonano analizy wyników badań empirycznych przeprowadzonych na losowo dobranej grupie 50 usługodawców logistycznych. W wyniku przeprowadzonej analizy potwierdzono, iż bariery rozwoju współpracy usługodawców logistycznych z małymi i średnimi przedsiębiorstwami wynikają ze specyficznych, lecz głównie obiektywnych cech MŚP. Postulowana jest zatem konieczność rozwoju oferty usług logistycznych, która z jednej strony będzie uwzględniała specyficzne cechy oraz zmienne potrzeby MŚP, a z drugiej strony będzie opłacalna dla usługodawców logistycznych oraz umożliwi im ich dalszy rozwój.
Celem artykułu "Bariery ograniczające rozwój transportu intermodalnego w Polsce z perspektywy administracji publicznej oraz środowiska biznesowego" jest identyfikacja barier wpływających na niskie wykorzystanie transportu intermodalnego w Polsce, a także wskazanie obecnie podejmowanych na gruncie administracji publicznej oraz przedsiębiorstw działań mających na celu zmianę niekorzystnej sytuacji, np. powstanie Rady ds. transportu intermodalnego działającej przy Ministrze Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, planowane utworzenie Polskiego Klastra Transportu Intermodalnego.
Prezentowany artykuł koncentruje się na eksperckiej analizie barier ograniczających rozwój przewozów intermodalnych w Polsce. Autor przedstawił wyniki wybranych projektów badawczych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, których był realizatorem, inicjatyw podejmowanych na poziomie Unii Europejskiej oraz administracji rządowej w Polsce.
Przedstawione w artykule bariery ograniczające rozwój przewozów intermodalnych w Polsce oraz wskazane działania mające na celu odwrócenie tej niekorzystnej sytuacji, pokazują jak można podołać wyzwaniom związanym ze stale rosnącym wolumenem transportu towarowego w Polsce w sposób ekonomicznie opłacalny oraz odpowiedzialny wobec środowiska, klimatu i człowieka.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.